چرا بازار فولاد مجددا به هم ریخت؟

 هفته گذشته بازار فولاد کشور مجددا دچار بحران شد و نرخ انواع محصولات فولادی بخصوص در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به نحو سرسام‌آوری بالا رفت. این در حالی است که حباب قیمتی همه محصولات تا روز یکشنبه و دوشنبه دو هفته پیش در حال کوچکتر شدن بود، اما از همین روزها به این سو، نوسانات بازار ارز و صد البته خارج شدن مجدد بازار آهن از دست متولیان و ناظران باعث نابسامانی مضاعف این بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فولادبان  هفته گذشته بازار فولاد کشور مجددا دچار بحران شد و نرخ انواع محصولات فولادی بخصوص در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به نحو سرسام‌آوری بالا رفت. این در حالی است که حباب قیمتی همه محصولات تا روز یکشنبه و دوشنبه دو هفته پیش در حال کوچکتر شدن بود، اما از همین روزها به این سو، نوسانات بازار ارز و صد البته خارج شدن مجدد بازار آهن از دست متولیان و ناظران باعث نابسامانی مضاعف این بازار شد. به نحوی که در ۱۱ تا ۱۲ روز اخیر شاهد رشد ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومانی شمش‌های حوزه القایی هستیم و نرخ انواع ورق نیز در بازار آزاد بین هزار تا ۲ هزار تومان رشد داشته است. همین مساله باعث شده که قیمت محصولات حوزه قوطی و پروفیل در این ایام به صورتی کاملا حباب‌دار بیش از ۲۲۵۰ رشد کند و قیمت انواع تیرآهن کیلویی نیز حدود ۱۳۰۰ تومانی گران‌تر شود.

در همین مدت متوسط نرخ انواع محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز به طور متوسط بیش از ۱۶۵۰ تومان افزایش داشته و میانگین قیمت میلگرد آجدار در بازار آزاد نیز حدود ۱۴۰۰ تومان بیشتر شده است.این در حالی است که این هفته شاهد عرضه مناسب انواع شمش و تختال در بورس کالا بودیم و انواع ورق و مقاطع طویل نیز نه به اندازه کافی ولی تا حدودی مناسب در بورس عرضه شدند. اما دقیقا در همان روزی که نرخ دلار دچار تلاطم شدیدی بود و حتی تا ۵۰۰ تومان هم در عرض پنج ساعت در بازار آزاد بالا و پایین شد، قیمت‌های پیشنهادی برای خرید شمش بلوم در بورس کالا هم به طور کاملا مشهودی از این نوسانات ارزی تاثیر پذیرفت و رسیدن پشنهادات برای خرید شمش به بالای مرز ۹ هزار تومان (بدون احتساب مالیات) باعث ابطال معاملات آن شد. اتفاقی که قطعا می‌تواند باعث کمبود شمش مورد نیاز واحدهای نوردی در هفته آینده شود و با توجه به این که تولیدکنندگان شمش القایی نیز معمولا از این آب گل‌آلود ماهی‌های درشتی صید می‌کنند، در هفته پیش‌رو نمی‌توان وضعیت خوبی را برای بازار آزاد آهن متصور بود.

اما در همین شرایط که دریای بازار ارز همچنان متلاطم است و با وجود کاهش ملایم نرخ دلار، در مجموع شاهد رشد بیش از ۸۰۰ تومانی این ارز در هفته گذشته بودیم و البته با توجه به تداوم تهدیدات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها و ادامه باز نشدن گره منابع ارزی بلوکه‌شده در کشورهای دیگر و مساله بازگشت ارزهای حاصل از صادرات، همچنان روند رو به رشدی برای نرخ دلار، البته با شیبی ملایم‌تر از افزایش هیجانی این هفته پیش‌بینی می‌شود. بنابراین به طور کل می‌توان گفت که قیمت محصولات فولادی نیز در هفته پیش‌رو همچنان روی ریل صعودی قرار خواهد داشت.البته با توجه به ابطال معاملات شمش در هفته گذشته، تشدید نظارت وزارت صمت برای بیشتر شدن عرضه این نهاده فولادی در بورس کالا در هفته پیش‌رو نسبت به هفته‌های گذشته اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. زیرا اگر در این وضعیت بازهم شمش به اندازه کافی به بورس راه پیدا نکند و همین مساله باعث رشد شدید قیمت‌های پیشنهادی و ابطال معاملات آن شود، تشنه شدن مضاعف بازار در اثر کمبود شدید مواد اولیه واحدهای نوردی معلوم نیست چه سرنوشتی را برای قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی رقم بزند.

همچنین در روزهای اخیر کار حباب قیمت ورق به جایی رسیده است که هم مسئولان سازمان تعزیرات نسبت به احتکار و گرانفروشی آن اعتراض کرده‌اند و هم مقامات دستگاه قضایی برای نظارت شدیدتر به این حوزه وارد شده‌اند. در این شرایط، انتظار می‌رود که چه دولت و چه دستگاه قضایی برای نظارت شدیدتر بر قیمت‌گذاری شمش‌های القایی و انواع ورق در بازار آزاد و البته عرضه مناسب شمش بلوم و ورق‌های گوناگون در تالار اصلی بورس کالا از ابزارهای حاکمیتی در اختیار خود برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی استفاده کنند. اگر این اتفاقات رخ دهد، بی‌شک از شیب رشد نرخ محصولات فولادی کاسته خواهد شد، ولی در غیر این صورت، بازهم روزهای داغی در پایان تابستان در انتظار بازار آزاد آهن خواهد بود.

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵
کد خبر: 797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha