پرخرج ترین تیم فوتبال ایران را بشناسید / بیشترین درآمد به جیب چه کسی رفته؟

پرهزینه‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و پردرآمدترین باشگاه‌های بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال براساس فرم بودجه ارسالی به سازمان لیگ مشخص شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، باشگاه‌های لیگ برتری در هفته‌های گذشته فرم‌های سقف بودجه‌شان را به سازمان لیگ فوتبال تحویل داده‌اند و این سازمان پس از بررسی مستندات رقم اعلامی، فرم‌های هر باشگاه را به مرور منتشر می‌کند.

آخرین باشگاهی که فرم بودجه‌اش را به سازمان لیگ تحویل داده است، سپاهان بود که پرحرف و حدیث‌ترین بودجه را در بین باشگاه‌های لیگ برتری به خود اختصاص داده، خصوصا این که تنها باشگاه خواهان افزایش سقف بودجه بوده است.

در شرایطی که سپاهان پیشنهاد افزایش حداکثر سقف بودجه به بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان را داده بود، در نهایت ۳۲۵ میلیارد تومان را به صورت موقت به عنوان سقف بودجه برای حقوق و دستمزد در نظر گرفت با این تفاوت که فرم سپاهان با کم‌ترین تعداد اعضا بسته شده به طوری که کم‌ترین تعداد بازیکن (۱۹) و کمترین تعداد اعضای کادر فنی (۵) در این فرم به ثبت رسیده است.

پرهزینه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین تیم‌های لیگ برتر

باتوجه به فرم بودجه‌ باشگاه‌ها، استقلال با ۳۳۰ میلیارد تومان بیش‌ترین سقف بودجه برای حقوق و دستمزد را اعلام کرده است. البته سازمان لیگ به استقلال اعلام کرده که این باشگاه باتوجه به این که مجوز حرفه‌ای اخذ نکرده، در نهایت می‌تواند رقم ۳۰۰ میلیارد تومان را به عنوان سقف بودجه در نظر بگیرد و این سازمان تا این سقف قراردادهای استقلال را ثبت خواهد کرد. در نتیجه با این موضع‌گیری از سوی سازمان لیگ فوتبال در قبال استقلال، تراکتور با ۳۲۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به صدر جدول سقف بودجه‌ها می‌رسد.

در بین باشگاه‌های لیگ برتری پیکان با ۶۰ میلیارد تومان کم‌ترین سقف بودجه را در بین ۱۶ باشگاه لیگ برتری دارد. این باشگاه در شرایطی کم‌ترین بودجه را به خود اختصاص داده که تقریبا نیمی از این بودجه را از طریق درآمدهای نقل و انتقالاتی‌اش به دست آورده است.

پردرآمدترین باشگاه‌ها از نقل و انتقالات لیگ بیست و سوم

براساس فرم بودجه باشگاه‌های لیگ برتری، فولاد با درآمد ۵۰ میلیارد تومانی از انتقال محمدامین حزباوی به السد قطر، بیش‌ترین درآمد نقل و انتقالاتی را داشته و پس از آن پیکان با درآمد ۲۴ میلیاردی از انتقال سامان فلاح به گل‌گهر و محمد لطفی و مهدی لیموچی به آلومینیوم قرار دارد. از این ۲۴ میلیارد تومان، ۱۸ میلیارد تومان به علاوه ۱۰ درصد از انتقال‌های سال‌های آینده به سامان فلاح، ۳.۵ میلیارد به محمد لطفی و ۲.۵ میلیارد به لیموچی تعلق گرفته است.

در رده سوم پردرآمدترین باشگاه‌های لیگ برتری از طریق نقل و انتقالات، گل‌گهر قرار دارد که از انتقال رضا شکاری به سپاهان ۱۴ میلیارد و ۹۲۲ میلیون تومان کسب درآمد کرده است و پس از آن تراکتور با ۸.۵ میلیارد تومان (۴.۵ میلیارد تومان بابت انتقال هادی محمدی به سپاهان و ۴ میلیارد تومان بابت انتقال ابوالفضل رزاق‌پور به گل‌گهر) قرار دارد.

البته این نکته حائز اهمیت است که به جز این چهار باشگاه، هیچ باشگاهی به درآمدهای حاصل از نقل و انتقالات بازیکنانش اشاره نکرده است که می‌توان این‌طور تفسیر کرد که ۱۲ باشگاه لیگ برتری دیگر هیچ درآمدی از این طریق نداشتند.

به گزارش ایسنا، در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که سازمان لیگ فوتبال پس از راستی‌آزمایی قرارداد بازیکنان، این قراردادها را به ثبت می‌رساند که مجموع رقم قراردادهای هر باشگاه در نهایت سقف بودجه‌ی اعلامی‌شان به سازمان لیگ فوتبال است. در واقع فرم‌های بودجه ارسالی نوعی خود اظهاری باشگاه‌ها در رابطه با بودجه فصل ۰۳-۱۴۰۲ لیگ برتر است.

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 45536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha