افزایش عجیب و  ۳۰۰ درصدی قیمت پیکان‌ در روزهای اخیر/پیکان فرسوده طلا شد! + عکس

شرط جدید و عجیب واردات خودروی کارکرده؛ خودروهای اسقاطی طلا می‌شوند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد پیش از نهایی‌شدن آیین‌نامه واردات خودرو های کارکرده و دست دوم، موانع جدیدی برای آن در نظر گرفته شد. بر اساس شرط جدید و به نقل از رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، واردکنندگان خودرو کارکرده باید برای هر دو عدد دستگاه وارداتی، یک گواهی اسقاط ارائه دهند و امکان واریز وجه ریالی معادل آن میسر نیست.
پیش از این، برای واردات کامیون کارکرده نیز شرط اسقاط برقرار بود. اما این شرط فعلاً به دلیل نیاز کشور به کامیون تعلیق شده و واردکنندگان می‌توانند با پرداخت ۱.۵ درصد قیمت خودرو، جایگزینی برای گواهی اسقاط ارائه بدهند.
باید توجه داشت که در شرایط فعلی و تعداد محدود خودروهای فرسوده، زمانی که تنها شرط واردات خودرو کارکرده، اسقاط خودروی فرسوده باشد، می‌تواند منجربه افزایش چشم‌گیر نرخ این خودروها شود.
طبق آمار منتشر شده در وب‌سایت‌های خودرویی، خودروی پیکان بنزینی که جزو خودروهای فرسوده تلقی می‌شود، از ابتدای سال گذشته تا انتهای ۱۴۰۱ از حدود ۴۱ میلیون، تا ۸۱ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. یعنی حدود دو برابر رشد قیمت در یک سال. اما پیکان فرسوده به این نرخ‌ها راضی نبود و با نگاه به آگهی‌های فعلی، گاه نرخ‌‎هایی بالغ‌بر ۱۴۰ میلیون تومان نیز دیده می‌شود.
بنابراین با اجرایی شدن طرح خودروهای فرسوده از ابتدای سال گذشته، خودروی پیکان حداقل سه برابر افزایش قیمت را تجربه کرده و انتظار می‌رود با اجرایی شدن واردات خودرو کارکرده، این نرخ‌ها افزایش یابد.
حال سوال اصلی که مطرح می‌شود، این است که چرا در تصویب قانون‌های این چنینی، همیشه برای یک قشر خاصی امتیاز تعلق می‌گیرد؟ در شرایط فعلی، مالکان خودروهای فرسوده سودهای کلان و چند ده میلیونی به جیب خواهند زد و حتی ممکن است بازار سیاه خرید و فروش خودروهای اسقاطی و مافیای خودروهای اسقاطی ایجاد شود. در صورتی که سود واردات خودرو کارکرده بالا باشد، واردکنندگان این محصولات خود را به هر دری می‌زنند تا خودروی اسقاطی خریداری کنند و این امر، باعث گرانی همه روزه این محصولات خواهد شد.

افزایش عجیب و  ۳۰۰ درصدی قیمت پیکان‌ در روزهای اخیر/پیکان فرسوده طلا شد! + عکس

افزایش عجیب و  ۳۰۰ درصدی قیمت پیکان‌ در روزهای اخیر/پیکان فرسوده طلا شد! + عکس

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 45199

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عماد IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      با این کار مطمئن باشید خودروی صفر قیمتش پراید وانت که الان ۲۸۰ هست میشه ۶۰۰ تومان چون خودروی ۲۰ سال پیش پراید و پیکان گذاشتن ۵۰۰ خوب دارن جاده سازی میکنن واسه افزایش نجومی تا اواسط نیمه دوم سال خودروی صفر داخلی افزایش ۱۰۰ درصدی داره شک نکنید
    • اصغر IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      . r5
    • کارگر US ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      ماشینهای باری مانند وانت ها که بیشتر جهت حمل بار استفاده میشوند و وزن بیشتری را تحمل میکنند بیشتر در معرض تخریب هستند و دولت باید برای نوسازی آنها بیشتر تلاش کند مخصوصا محصولات پیکان و پیکان وانت که از چرخه تولید خارج شده اند و قطعات آنها کمیاب و گران هستند