تعادل بازارها با ساماندهی ارز/ نرخ دلار چگونه کاهش یافت؟

با اقدامات بانک مرکزی و راه اندازی مرکز مبادله ایران اکنون در بازار غیر رسمی دلار وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دلار که در زمستان سال گذشته با قیمت ۶۲ هزار تومان معامله می‌شد با اقدامات بانک مرکزی و راه‌اندازی مرکز مبادله ایران اکنون در بازار غیر رسمی وارد کانال ۴۸ هزار تومان شده است. این روزها، دلار روند با ثباتی را طی می‌کند و باعث ثبات در بازارهای مالی دیگر هم شده است، از بازار مسکن گرفته که انتظارات تورمی را به اوج رسانده بود تا بازار خودرو که هر روز با نرخ دلار قیمت گذاری می‌شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم بازار غیررسمی در ارز حدود ۵ درصد است، اما التهاب در این بازار باعث افزایش قیمت و در نهایت تورم خواهد شد. حتی در زمانی که قیمت دلار به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده بود نرخ واردات کالاهای اساسی بسیار پایین‌تر در نظر گرفته شد، اما در بازار، برخی قیمت‌گذاری‌ها با نرخ بازار غیررسمی انجام می‌شد.

یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی هر کشوری صیانت از ارزش پول ملی است. قیمت ارز در زمستان سال گذشته به حدود ۶۲ هزار تومان رسید و انتظارات تورمی به همین نسبت افزایش یافت. برهمین اساس در دوم اسفند ماه مرکز مبادله ایران راه‌اندازی شد. در ابتدا برخی کارشناسان بر این باور بودند که این مرکز نیز مانند مراکز قبلی ارزی که در دولت‌های قبل به شکل دیگری وجود داشت، تاثیر خاصی در بازار نخواهد گذاشت، اما با گذشت بیش از ۵ ماه از راه‌اندازی این مرکز شاهد ثبات نرخ ارز در بازار هستیم.


دلیل اصلی آن هم متفاوت بودن عملکرد مرکز مبادله ایران نسبت به سایر مراکز در دولت‌های قبلی است. در دولت دهم مرکز مبادله ارز، مسئولیت منظم کردن حوالجات ارزی را بر عهده داشت. در دولت دوازدهم هدف بازار متشکل ارزی مدیریت بازار اسکناس بود، اما تجمیع این دو بازار و همینطور مسکوکات که پیوستگی مثبتی با ارز دارد در ظرف مرکز مبادله ایران گنجانده شد، اما در مرکز فعلی هر دو بخش را در نظر گرفته شده است.


اقدام بانک مرکزی چه بود؟


اقدام اصلی بانک مرکزی تحول در بخش ارز خدماتی بود که به بخش اسکناس مربوط می‌شود و این اقدام توانست تقاضا را از بازار غیررسمی کاهش دهد. مشکلی که در گذشته وجود داشت، این بود که به برخی تقاضاها در بازار پاسخ داده نمی‌شد و یا روند آن به قدری طولانی بود که فشار آن به بازار غیر رسمی وارد می‌شد که ارز دانشجویی بخشی از آن است. در سرفصل‌های ارز خدماتی، بانک مرکزی برنامه‌ریزی کرده تا پوشش حداکثری در این زمینه داشته باشد و نیازهای واقعی ارز احصا شود. در مرکز مبادله ایران ۶۳ سرفصل برای ارز خدماتی تعریف شده است که در واقع باعث شد تقاضاها از بازار غیر رسمی به بازار رسمی منتقل شود.


ورودی ارز چگونه افزایش یافت؟


در این بخش، دولت با همکاری بانک مرکزی هزینه تمام شده تولید کالاهای صادراتی را محاسبه کرد. از سوی دیگر یارانه انرژی و بخش‌های دیگر در نظر گرفته شد و بر همان اساس قیمت تمام‌شده به دست آمد. بر همین اساس کارخانجات تولیدی نیز برای بهره‌مندی از یارانه، ارز صادراتی را به مرکز مبادله ارز و طلای ایران منتقل کردند. البته قیمت‌گذاری در این بازار نیز مانند بازارهای قبلی دستوری نیست و نرخ شناور دارد؛ اما به هر حال باعث شد تا ارزهای صادراتی بیشتری به این سمت سوق یابد.

۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 44990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha