گسترش موج انتقادها به دانشگاه آزاد/چرایی شهریه نجومی دانشگاه آزاد شفاف‌سازی شود

احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره عملکرد دانشگاه آزاد و شرایط حاکم بر این دانشگاه و اینکه دانشجویان دانشگاه از افزایش شهریه‌ها گله‌مند هستند و کارکنان نیز از وضعیت معیشتی خود رضایت ندارند، به ایرنا گفت: اکنون شرایط دانشگاه آزاد به نحوی است که شاید در آینده‌ای نزدیک این دانشگاه نتواند به کار خود ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد این روزها فصل کنکور را پشت سر می‌گذاریم. حالا آزمون سراسری در نوبت دوم هم برگزار شده است، رتبه‌های داوطلبان کنکور ارشد اعلام شده و مصاحبه‌های آزمون دکترا نیز آغاز شده است. در روزهایی که دغدغه بسیاری از خانواده‌ها فرستادن فرزندانشان به دانشگاه است، افراد برای بالابردن رتبه شغلی یا به خیال خود پیدا کردن شغلی با درآمد بهتر دنبال ارتقای مدرک تحصیلی هستند. بازار «دانشگاه» رفتن هم که پر رونق است. در این میان دانشگاه آزاد است که روز به روز بر تعداد صندلی‌های آموزشی خود اضافه می‌کند و دانشجویان بدون آزمون زیادی را جذب می‌کند در حالی که عدم بالا رفتن کیفیت آموزشی، هزینه‌های سرباری به دوش دانشجوها می گذارد بدون آنکه خدمات قابل توجهی دریافت کنند و شهریه‌هایی که سال به سال آنقدر بالا می‌رود که دیگر توجیه‌پذیر نیست و باز از سوی دیگر عدم توجه جدی این دانشگاه به بالا بردن کیفیت علمی اساتید و دانشجوها، از معضلات اساسی این دانشگاه است؛ دانشگاهی که حالا در هر گوشه و کناری در کشور شعبه‌ای دارد. در دوران کرونا نیز آموزش مجازی این دانشگاه مورد انتقاد جدی دانشجوها و جامعه نخبگانی کشور بود. حالا بسیاری خواهان توجه جدی وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد شده‌اند. برخی خبرها حاکی از آن است که این دانشگاه در زمینه افزایش واحدهای آموزشی و حتی توسعه دانشکده‌های فنی مهندسی یا پرستاری و مامایی در برخی شهرهای فاقد زیرساخت‌های علمی مناسب فعال شده است.
چالش‌های این دانشگاه حالا به علت جمعیت دانشجویانش پررنگ‌تر دیده می‌شود. اغلب دانشجویان دانشگاه آزاد شانسی برای حضور در دانشگاه سراسری نداشته‌اند که به ناچار دانشگاه آزاد را انتخاب کرده‌اند و اساساً از لحاظ مالی تأمین شهریه دانشگاه آزاد برای آنها دشوار است اما به هر حال علاقه‌مند به تحصیل هستند. افزایش بی‌رویه شهریه دغدغه مضاعفی برای دانشجویان است.

دانشگاه آزاد به وضعیت اقتصاد و معیشت خانواده‌ها توجه کند
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اقدامات اخیر دانشگاه آزاد به ایرنا گفت: در شورای گسترش آموزش عالی وضعیت دانشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم و از مدیران آنها توضیح می‌خواهیم؛ سعی می‌شود تا از نظر سطح علمی و نسبت استاد به دانشجو، سطح کیفی دانشگاه‌ها رعایت شود. وی در خصوص بحث هزینه شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد گفت: هیأت امنای دانشگاه آزاد تصمیم‌گیرنده است و وزارت علوم در این زمینه ورود نمی‌کند؛ ما در وزارت علوم به عنوان عضو هیأت امنا در جلسات شرکت می‌کنیم ولی سعی می‌کنیم اگر بحث هزینه‌ها و افزایش شهریه مطرح شد، با توجه به شعار امسال که مهار تورم و رشد تولید است، موضوع توجه به اقتصاد و معیشت خانواده‌ها را در نظر بگیریم.
عضو شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد با توجه به تعدد واحدهای آن مورد تأیید وزارت علوم است یا خیر، تصریح کرد: این مسأله بستگی به واحدهای مختلف دارد. در برخی واحدها استانداردها خوب و در برخی دیگر ضعیف است ولی سعی می‌کنیم در تعامل با دانشگاه آزاد این موارد را گوشزد و مرتفع کنیم. زلفی گل درباره اینکه آیا قرار است واحدهای زیان‌ده یا با کیفیت پایین‌تر آموزشی دانشگاه آزاد در سایر واحدهای این دانشگاه ادغام شوند یا نه، گفت: این موضوع بستگی به نظر رئیس دانشگاه آزاد دارد.

از مهم‌ترین گلایه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد، عدم ثبت مقالات در مجلات معتبر است
امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در مورد عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: این دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی مسیری طولانی در پیش دارد که باید از پوسته و نسل قبلی آموزش حرکت کرده و به دانشگاه نسل جدید تغییر یابد.
شادمهر با اشاره به مشکلات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد در ثبت مقالات به ایرنا گفت: از ایرادات اساسی و بسیار شکایت‌برانگیز که مانع عمده دانشجویان در حال دفاع یا فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا بوده، ثبت مقالات در مجلات معتبر علمی ملی و جهانی است که مشکل عمده دانشگاه آزاد است.
وی خواستار رفع هرچه سریعتر این مشکل دانشجویان از سوی مسئولان دانشگاه آزاد شد. شادمهر بیان داشت: نسل جدید آموزش صرفاً بر اساس اخذ مدرک و کسب عناوین علمی نیست بلکه در میزان کسب مهارت ارتباط با صنعت و علم در عرصه کار است. نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید بیش از گذشته به رشته‌های مهارتی توجه کند و رشته‌های پذیرش خود را بر اساس نیاز جامعه و مناطق تعریف کند.

چرایی میزان شهریه نجومی دانشگاه آزاد شفاف‌سازی شود
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به گلایه دانشجویان و خانواده‌های آنان از شهریه‌های بالا در دانشگاه آزاد اظهار کرد: مشکل اینجاست که این دانشگاه یکسری هزینه‌های سربار دارد و نباید به‌خاطر این هزینه‌ها شهریه‌های بالا از دانشجویان دریافت شود. وی افزود: اگرچه هزینه‌های دانشگاه آزاد هم به دلیل تورم افزایش یافته است اما باید هزینه‌ها برای دانشجویانی که شهریه می‌پردازند، شفاف شود.

دانشگاه آزاد نتوانسته زیرساخت‌های علمی خود را بهبود بخشد
احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره عملکرد دانشگاه آزاد و شرایط حاکم بر این دانشگاه و اینکه دانشجویان دانشگاه از افزایش شهریه‌ها گله‌مند هستند و کارکنان نیز از وضعیت معیشتی خود رضایت ندارند، به ایرنا گفت: اکنون شرایط دانشگاه آزاد به نحوی است که شاید در آینده‌ای نزدیک این دانشگاه نتواند به کار خود ادامه دهد.
نماینده مردم همدان در مجلس افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از فضای لازم برای انجام فعالیت علمی بی‌بهره هستند که می‌توان از ظرفیت دانشگاه آزاد برای این موضوع استفاده کرد و این شیوه به درآمدزایی دانشگاه ختم خواهد شد.
وی یادآور شد: در موضوع پزشکی و در حوزه توریست درمانی، دانشگاه آزاد می‌تواند ورود کند تا از این راه درآمدزایی لازم را انجام دهد. البته با توجه به پیشنهاداتی که به برخی از مراکز تحقیقاتی داده شده می‌توان از ظرفیت دانشگاه آزاد در این راه استفاده کرد.
وی درباره اینکه چرا پس از چهار دهه فعالیت دانشگاه آزاد، رتبه بین‌المللی این دانشگاه رشد نداشته، گفت: کیفیت علمی هر دانشگاهی به زیرساخت‌های آن دانشگاه وابسته است. امروز هم مشکلی که اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد درباره افزایش حقوق دارند به این دلیل است که دانشگاه در این سال‌ها نتوانسته زیرساخت‌های علمی خود را بهبود بخشد. فلاحی درباره فضای فرهنگی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ضعف‌هایی در خصوص مسائل فرهنگی و عفاف و حجاب در دانشگاه وجود دارد که در این خصوص باید دستگاه‌های اجرایی و قضایی مسئولیت‌های محول شده را به درستی انجام دهند تا بتوان در بهبود فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اقدامات مناسبی انجام داد.

امروز با کاهش ورودی دانشجو به دانشگاه آزاد مواجه هستیم
غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دانشگاه آزاد و نارضایتی دانشجویان از شهریه‌های بالای این دانشگاه به‌خصوص در دوره تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: دانشگاه آزاد امروز در شرایط سختی به سر می‌برد و مدیران این دانشگاه نسبت به آینده آن نگران هستند. وی افزود: کاهش دانشجویان ورودی به دانشگاه آزاد و هزینه بالای اداره واحدهای مختلف این دانشگاه به یک قصه پرغصه تبدیل شده است. کاهش ورودی این دانشگاه سبب شده تا هزینه جدیدی تحت عنوان نگهداری دانشگاه‌های بدون دانشجو به دانشگاه آزاد تحمیل شود که افزایش شهریه‌ها را به دنبال داشته است. شریعتی خاطرنشان کرد: تحمیل هزینه‌های اضافی دانشگاه آزاد به دانشجویان از طریق افزایش شهریه به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و نباید این کار انجام شود. شریعتی یادآور شد: این دانشگاه رو به افزایش شهریه دانشجویان خود آورده که این مسأله نارضایتی دانشجویان را در پی داشته است.

تعداد قابل توجهی از واحدهای دانشگاه آزاد در آستانه تعطیلی هستند
سیدحمیدرضا کاظمی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره شهریه‌های بالای دانشگاه آزاد و نارضایتی دانشجویان گفت: نگهداری از واحدهای دانشگاهی فاقد دانشجو برای دانشگاه آزاد فقط هزینه به‌دنبال دارد که این هزینه از طریق افزایش شهریه به دانشجویان تحمیل می‌شود.
این نماینده مجلس تأکید کرد: مردم از شهریه‌های بالای دانشگاه آزاد گله‌مند هستند و بهتر است دانشگاه آزاد در این باره مناسب‌تر رفتار کند زیرا پرداخت این شهریه‌ها برای اقشار مختلف مردم سنگین است. امروز به دلیل کاهش جذب دانشجویان، تعداد قابل توجهی از واحدهای دانشگاه آزاد در استان‌های مختلف در آستانه تعطیلی هستند و باید تعطیل شوند. نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیش از این دانشگاه آزاد در توجیه افزایش شهریه‌های دانشجویان بحث توسعه دانشگاه آزاد را مطرح می‌کرد اما در شرایط کنونی با واحدهای زیانده دانشگاهی روبه‌رو هستیم.
وی افزود: دانشگاه آزاد امروز در توجیه افزایش شهریه دانشجویان بحث هزینه بالای نگهداری ساختمان‌های خود را مطرح می‌کند در حالی که اگر دانشگاهی دانشجو ندارد، دلیلی ندارد که ساختمان آن نگهداری شود و بهتر است دانشگاه آزاد برای کم کردن هزینه‌های خود ساختمان‌های دانشگاه‌های تعطیل شده را به فروش برساند.

۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
کد خبر: 44764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha