ریزش ۱۲۰۰ تومانی دلار در بازار غیررسمی/ خریداران عقب‌نشینی کردند

نرخ دلار فردایی در کانال‌های تلگرامی نسبت به دیروز ۱۲۰۰ تومان ریخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایبِنا؛ نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی از ابتدای امروز بیش از ۱۰۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. هر اسکناس دلار که روز گذشته در این کانال‌ها تا ۵۰۸۵۰ هم قیمت می‌خورد، امروز تا این لحظه در حوالی ۴۹۶۵۰ تومان قرار گرفته است و روند به‌گونه‌ای است که دلالان در انتظار لفظ‌های قیمتی پایین‌تر هم هستند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار فردوسی هم نشان می‌دهد دلالان کف بازار هر اسکناس دلار را با نرخ ۴۹۲۰۰ تومان برای فروش عرضه می‌کنند، اگرچه در این نرخ‌ها نیز کسی خریدار نیست. از سوی دیگر دلالان حاضر نیستند هر اسکناس دلار را بالاتر از ۴۸۸۵۰ تومان بخرند که خود نشان از غلبه فشار فروش در کلیت بازار دارد.

معامله‌گران کف بازار معتقدند با ورود بانک مرکزی به بازار غیررسمی و سیاست‌های اخیر دولت در حوزه سیاست خارجی، امکان افزایش قیمت به کانال‌های بالاتر در ماه‌های آینده نیست و حتی با مخابره اخبار مثبت، امکان سقوط به کانال‌های پایین‌تر هم وجود دارد.


دلایل ریزش دلار


مهم‌ترین دلیلی که کارشناسان برای کاهش نرخ ارز بیان می‌کنند، اجرای پرقدرت سیاست تثبیت ارزی است که از زمان روی کار آمدن فرزین در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. رویکرد اصلی سیاست تثبیت این است که علاوه بر حضور فعال بازارساز در بازار غیررسمی، تمام نیازهای ارزی فعالان اقتصادی، مردم و تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات تولید از طریق مرکز مبادله و سامانه نیما تأمین می‌شود.

از طرفی، دیپلماسی خارجی فعال دولت سیزدهم که در حوزه پولی و بانکی از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، فرصت‌های بزرگی را پیش روی تجار ایرانی گشوده و سفرهای اخیر فرزین به قطر، عمان و امارات توانسته بسیاری از موانع تجارت با کشورهای خارجی و سهولت نقل‌وانتقالات ارزی را برطرف کند.

آزادسازی منابع ارزی کشور به‌عنوان مهم‌ترین نتیجه دیپلماسی فعال اقتصادی دولت، عامل دیگری بوده که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفته و حربه کمبود ارز را از دلالان گرفته است.

در ضمن دسترسی ایران به معادل ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه (SDR) نزد صندوق بین‌المللی پول که پس از سفر رئیس‌کل بانک مرکزی به آمریکا درمورد آن توافق شد را هم نباید فراموش کرد.

همچنین تولید و فروش نفت ایران مدام در حال رکوردشکنی است و حتی به زمان قبل از تحریم‌ها برگشته است. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، خبر داده است که تولید روزانه نفت ایران در پنجمین ماه سال جاری میلادی ۸۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه رسیده است. افزایش تولید و فروش نفت و دسترسی به ارزهای صادراتی، دست بازارساز را برای مدیریت ارزی باز گذاشته است.


کنترل انتظارات با چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی


در نهایت با توجه به انتشار آمارهای چشمگیر رشد اقتصادی ۴ درصدی و رشد سرمایه‌گذاری ۶.۷ درصدی در سال ۱۴۰۱ و کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی به ۲۹ درصد در خردادماه امسال، انتظارات تورمی تعدیل شده و چشم‌انداز مثبتی از بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی شکل گرفته است. این موضوع باعث شده تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز کاهش یافته و بازارگرمی دلالان برای قالب کردن ارزهای خود به مردم ناکام بماند.

همه این موارد باعث شده تا علاوه بر تقویت طرف عرضه، سمت تقاضا نیز کنترل و بازار به تعادل و ثبات برسد که نتیجه آن در فضای کاهشی بازار ارز قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است سازمان برنامه و بودجه هم در تازه‌ترین برآورد کارشناسی خود از وضعیت آینده بازار ارز، پیش‌بینی کرده که نرخ دلار تا پایان سال با ثبات همراه خواهد بود و در بازار غیررسمی بیش از نرخ ۵۲ هزار تومان را تجربه نخواهد کرد.

۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 44692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha