مدل‌سازی برای دلار ۱۴۰۲/پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه از نرخ ارز منتشر شد

سیگنال‌های منتشر شده از سوی بازوی مدیریت ارزی بانک مرکزی، مرکز مبادله ارز و طلا، خبر از تعیین محدوده نرخ ارز می‌دهد. روز گذشته روابط عمومی مرکز مبادله ارز و طلا در مطلبی از احتمال تثبیت نرخ ارز تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد. در این گزارش آمده است: براساس مدل‌سازی جدید سازمان برنامه‌وبودجه که براساس مفروضات فعلی اقتصاد ایران انجام شده است، تثبیت نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد به نظر می‌رسد این مطلب با استناد به سخنان محمد جعفری منتشر شده است. محمد جعفری، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه‌وبودجه، روز گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم از پیش‌بینی جدید این سازمان برای نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ خبر داد. به گفته این مقام مسوول براساس مدل‌سازی جدیدی که براساس شرایط کنونی انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲، حداکثر ۵۲ هزار تومان است. خروجی مدل تهیه‌شده نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۶، قیمت ارز یک‌سوم نرخ گزارش قبلی خواهد بود، البته یک ضریب خطای حدود ۵درصدی را نیز باید در این خصوص در نظر گرفت. جعفری مبنای این پیش‌بینی را فروش روزانه حداقل ۲۰۰هزار بشکه نفت خواند و گفت این کمترین میزان فروش روزانه نفت کشور در سال‌های اخیر بوده است. از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون نرخ دلار آزاد تمایل خود نسبت به نوسانات شدید را از دست داده و عمدتا در حال کریدورسازی دیده شده است. به‌طور مثال کانال‌های ۵۰ و۵۱ هزار تومانی در ۳ ماه بهار بیشترین روزهای نوسان را به خود اختصاص دادند. در هفته‌های اخیر نیز برخلاف انتشار سیگنال‌های منفی در زمینه مناسبات سیاسی، نرخ ارز در محدوده سقف مقاومت ۵۰هزار تومانی در حال نوسان بوده و روند افزایشی جدیدی در نرخ این ارز آغاز نشده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد بازارساز تصمیمی جدی برای کنترل نرخ ارز داشته و با ارزپاشی در بازار با نوسانات بخش تقاضا مقابله می‌کند.دنیای اقتصاد-میکائیل زین‌الدین :

12 copy

دلار تهران؛ حوالی ۵۰

دیروز چهارشنبه ۱۴ تیر نرخ دلار آزاد در ادامه روند دو هفته اخیر در حوالی مرز قیمت ۵۰هزار تومانی نوسان کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در پایان معاملات روز سه‌شنبه در رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار روز گذشته حدود ۱۵۰ تومان افزایش یافت و به رقم ۵۰ هزار و ۵۰تومان رسید. دیگر ارزهای شاخص بازار نیز در روز گذشته ‌مانند نرخ دلار آزاد نوسان‌های یک تا دو پله‌ای را تجربه کردند. هر برگ اسکناس یورو در بازار دیروز ۱۶۰ تومان و هر برگ پوند ۲۱۰ تومان افزایش یافتند تا در ارقام ۵۴ هزار و ۷۶۰تومان برای یورو و ۶۳ هزار و ۹۱۰ تومان برای پوند معامله شوند. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در واپسین معاملات نقدی روز گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان نسبت به نرخ روز پیشین کاهش یافت و در رقم ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 44547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha