ایران - فرانسه؛ ۹ بار باختیم و فقط یک بار بردیم / مصاف یازدهم با ترکیب ناقص

تیم ملی والیبال ایران برای یازدهمین بار در طول تاریخ برابر فرانسه به میدان می‌رود و برای کسب دومین پیروزی مقابل این تیم که در جایگاه پنجم رده‌بندی فدراسیون جهانی قرار دارد، تلاش خواهد کرد، اما شکست قهرمان المپیک کار آسانی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ از ۱۳ تا ۱۹ تیرماه با ۳۲ مسابقه در دو شهر آناهایم آمریکا و پاسای فیلیپین پیگیری می‌شود تا هفت تیم صعود کننده به مرحله نهایی مشخص شوند. لهستان به عنوان میزبان حضورش در مرحله نهایی قطعی شده است.

تیم ملی والیبال ایران هفته سوم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ را با دیداری برابر فرانسه آغاز خواهد کرد. مسابقه‌ای که ساعت ۳ بامداد روز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه در آناهایم آمریکا انجام خواهد شد و دو تیم به دنبال کسب پیروزی و یافتن جایگاهی بهتر در جدول رده‌بندی این رقابت‌ها هستند.

این مسابقه یازدهمین جدال مردان والیبالیست‌ رده سنی بزرگسالان ایران و فرانسه در طول تاریخ محسوب می‌شود و سهم ایران از این دیدارها تنها یک پیروزی طی ۵ ست جدال تنگاتنگ است و ۹ پیروزی از آن فرانسوی‌ها بوده است.

نخستین مسابقه دو تیم در سال ۱۹۷۰ و در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان بوده و مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱ آخرین جدال دو کشور محسوب می‌شود که هر دو مسابقه به سود فرانسه به پایان رسیده است.

ملی‌پوشان کشورمان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با مربیگری ایگور کولاکوویچ و در سال ۲۰۲۱ با هدایت ولادیمیر آلکنو در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها مقابل فرانسه قرار گرفتند و در نهایت تنها موفق به پیروزی در یک ست در مجموع این سه مسابقه شدند.

تا پایان هفته دوم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳، فرانسه با سه برد و ۹ امتیاز در جایگاه دهم رده‌بندی جای گرفته و ایران با دو برد و هشت امتیاز در جایگاه یازدهم قرار دارد.این موضوع جذابیت رقابت دو تیم را دو چندان می‌کند.

هرچند تیم ملی والیبال ایران با امتیاز فدراسیون جهانی به دلیل کارشکنی ‌آمریکایی ها رتبه جهانی خود را فریز کرده است و نتایج دیدارهای هفته چهارم با حریفان در آن نقشی نخواهد داشت، اما در حال حاضر تیم ایران در رده‌بندی فدراسیون جهانی با ۲۴۱.۰۵ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار دارد و فرانسه در این رنکینگ با ۳۲۹.۲۷ پوئن، رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است.

نخستین حریف ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها (تیم ملی والیبال فرانسه) سابقه پنج حضور در بازی‌های المپیک را در پرونده کاری خود دارد که در سال ۲۰۲۱ و در توکیو موفق به کسب مقام قهرمانی شده است.

مردان والیبال فرانسه از سال ۱۹۴۹ که برای نخستین بار در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کردند، تا کنون در ۱۶ دوره حضور داشتند و مقام سومی و مدال برنز سال ۲۰۰۲ بهترین عملکرد آن‌ها در این رقابت‌ها است.

خروس‌های اروپا هفت مدال (سه طلا، دو نقره و دو برنز) لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها در پرونده افتخارات خود دارند که مدال برنز سال ۲۰۲۱ آخرین مدال تیم ملی والیبال فرانسه در لیگ ملت‌ها است.

از بین ۱۵ بازیکنی که در آناهایم حضور دارند و ۱۴ نفر از آن‌ها در هفته سوم به میدان می‌روند، سید محمد موسوی، محمدرضا حضرت‌پور، محمدرضا موذن، امیرحسین اسفندیار، جواد کریمی، بردیا سعادت و مرتضی شریفی تجربه بازی برابر تیم ملی فرانسه را دارند و علی رمضانی، مهدی جلوه، محمد ولی‌زاده، شهروز همایونفرمنش، علی حاجی‌پور، پوریا حسین خانزاده، آرمین افشین‌فر و احسان دانش‌دوست برای نخستین بار مقابل این تیم قرار خواهند گرفت.

البته در این دیدار برخی از بازیکنان شناخته شده تیم ملی از جمله امین اسماعیل‌نژاد، محمد طاهر وادی و آرمان صالحی به دلیل عدم اعطای ویزا از سوی سفارت آمریکا موفق به حضور در این رقابت‌ها نشدند اما حریف به دنبال کسب پیروزی‌های بیشتر و راه‌یابی به جمع هشت تیم برتر است.

تیم‌های ملی والیبال ایران و فرانسه روز ۱۴ خردادماه و قبل از شروع لیگ ملت‌های امسال در شهر ناگویا ژاپن نیز در دیداری دوستانه و تدارکاتی به مصاف یکدیگر رفتند که بازی در چهار ست پیگیری شد و سهم هر تیم پیروزی در دو ست بود. بنابر این دو تیم شناخت کافی از توانایی یکدیگر دارند.

فهرست ۱۴ بازیکن تیم ملی فرانسه برای هفته سوم لیگ ملت‌ها از سوی آندره جیانی سرمربی این تیم به قرار زیر اعلام شده است:

پاسور: آنتوان بریزارد و بنجامین تونیوتی

مدافع میانی: نیکولاس لگاف، بارتلمی چیننیزه، داریل بولتور و کوئنتین جوفروی

قطر پاسور: استفان بویر و ژان پاتری

دریافت کننده قدرتی: ترور کلونوت، یاسین لوئاتی، تیموتی کارل و آنتوان پوترون

لیبرو: ژنیا گربنیکوف و بنجامین دیز

زمان و نتیجه دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و فرانسه از ابتدا تا کنون به قرار زیر است:

۱۹۷۰ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – فرانسه (۳)

۲۰۰۴ (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – فرانسه (۳)

۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (یک) – فرانسه (۳)

۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (۲) – فرانسه (۳)

۲۰۱۵ (جام واگنر): ایران (صفر) – فرانسه (۳)

۲۰۱۶ (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – فرانسه (۳)

۲۰۱۷ (جام قهرمانان): ایران (۳) – فرانسه (۲)

۲۰۱۸ (لیگ ملت‌ها): ایران (یک) – فرانسه (۳)

۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (۳)

۲۰۲۱ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (۳)

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 44483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha