ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تغییری در پایه پولی ایجاد نمی‌کند

ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل مقایسه نیست، چون ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در پایه پولی تغییری ایجاد نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی؛ کارشناس بازار پول و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، درباره‌ تفاوت دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی با دلار۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر پایه پولی اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکزی در همایش پولی و بانکی تبین کرد که این دو ارز با یکدیگر قابل مقایسه نیستند، چون ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را بانک مرکزی با نرخی پایین‌تر یعنی حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان از دولت می‌خرد و با نرخی حدود هزار تومان بالاتر به فروش می‌رساند که در این صورت تغییری در پایه پولی رخ نمی‌دهد.

بالسینی با بیان اینکه پایه پولی در اقتصاد ایران سه جز اساسی دارد، تاکید کرد: این سه جز شامل خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است.

وی با تاکید براینکه سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بر پایه پولی اثری ندارد، تصریح کرد: سفسطه بازی‌هایی که در فضای رسانه رخ می‌دهد باعث شده تصوری حول محور اینکه دولت، ارز پتروشیمی، فولادی و مجموع صادرکنندگان این حوزه را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خریداری می‌کند، ایجاد شود. این در حالی است که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را دولت از طریق فروش نفت و گاز در اختیار خود دارد و به بانک مرکزی می‌فروشد و حواله مابقی ارزها که شامل پتروشیمی و صادرکنندگان غیرنفتی می‌شود را با نرخی نزدیک به ۳۸ هزار تومان و اسکناس آن را با نرخ ۴۱ هزار و ۳۰۰ تومانی به فروش می‌رساند.

کارشناس بازار پول و ارز، تاکید کرد: کالاهای پتروشیمی و فولادی‌ها با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت گذاری نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان این دید را داشت که بانک مرکزی ارز را از این صنایع ارزان می‌خرد.

به گفته بالسینی، سیاست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی درآمد قابل توجهی را برای شرکت‌های صادارت محور که ارز خود را دراختیار دولت قرار می‌دهند، ایجاد کرد.

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 43988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha