بانک مرکزی باید شرایط را به شکلی مدیریت کند که به سمت نظام تک نرخی شدن ارز برویم/چند نرخی بودن ارز فساد زاست/ بدخواهان کشور نمی توانند بازار ارز را مشتنج کنند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: با اینکه عملکرد بانک مرکزی بخصوص طی یکسال گذشته خوب ارزیابی می شود اما ماندگاری این عملکرد مثبت و بقای وضعیتی که ما را به سمت کاهش نرخ ارز و جلوگیری از فساد ارزی و اقتصادی ببرد در تک نرخی کردن ارز است.توسعه تجارت خارجی نیازمند تعریف راه های میان مدت و بلند مدتی است بنابراین باید از طریق فعال کردن و بها دادن به شرکای تجاری و منطقه‌ای کشورهای منطقه، حجم تجارت خارجی کشور یا بازار ارز را بزرگ کنیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمد کهندل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص اهمیت تک نرخی شدن ارز در راستای کاهش و ثبات نرخ ارز در سال آینده و تداوم دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه ثبات ارزی و اقتصادی گفت: با اینکه عملکرد بانک مرکزی بخصوص طی یکسال گذشته خوب ارزیابی می شود اما ماندگاری این عملکرد مثبت و بقای وضعیتی که ما را به سمت کاهش نرخ ارز و جلوگیری از فساد ارزی و اقتصادی ببرد در تک نرخی کردن ارز است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید باید شرایط را به شکلی مدیریت کند که به سمت نظام تک نرخی شدن ارز برویم در حالی که کارشناسان بارها و بارها بر این موضوع تاکید کرده و به دلیل اهمیت و تاثیر گذاری تک نرخی کردن ارز روی اقتصاد ایران این موضوع را از بانک مرکزی و دولت مطالبه می کنند اما متاسفانه همچنان این خواسته محقق نشده و نرخ ارز به بهانه ها و توجیهات مختلف دائما بالا رفته است و چند نرخی بودن همچنان به نفع عده ای و به زیان بخش بزرگی از مردم است.

محمد کهندل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: چند نرخی بودن ارز فساد زاست ضمن اینکه نشان می دهد دولت مایل به افزایش نرخ ارز برای تامین بودجه خود است! دولت اگر به این سمت حرکت کند که از طریق گران کردن ارز درآمدهای ریالی خود را تامین کند قطعا زمینه ساز افزایش تورم دیگری بر مردم می شود که مطلوب جامعه پرتنش نیست.

محمد کهندل اقتصاددان خاطر نشان کرد: دولت برای درآمد زایی غیر تورمی راهی جز واگذاری شرکت های زیان ده خود به بخش خصوصی و افزایش تجارت خارجی و بازرگانی با کشورهای مختلف را ندارد. درصورتی که دولت به این سمت حرکت کند بسیاری از مشکلات اقتصادی با درآمد زایی درست حل می شود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: درحال حاضر حجم تجارت خارجی ایران که نزدیک به رقم ۱۲۰ میلیارد یا ۱۵۰ میلیارد دلار ارزیابی می شود رقم بسیار پایین است که بخشی از آن صادرات و بخش دیگری مشمول واردات می شود. قطع به یقین این رقم برای اقتصاد بزرگ ایران بسیار کوچک است یعنی نشان می دهد بازار ارز ما بسیار کوچک است البته نباید برای بزرگ کردن بازار ارز سفته بازی توسط مردم یا فعالین اقتصادی داخل کشور فعال یا تقویت شود بلکه با تامین زیر ساخت ها و تسهیل فعالیت های لازم اقدامات عملی برای افزایش حجم تجارت خارجی فراهم شود.

محمد کهندل گفت: دولت و بانک مرکزی اگر درست عمل کنند قطعا بدخواهان کشور نمی توانند بازار ارز را مشتنج کنند چرا که مردم از بابت مدیریت درست دولت و بانک مرکزی مطمئن هستند بنابراین بخشی از موضوعی که می تواند مانع بزرگی در برابر ایجاد شوک‌های ارزی باشد مدیریت درست مالی دولت است.

محمد کهندل کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص راه های توسعه تجارت خارجی ایران توضیح داد و گفت: توسعه تجارت خارجی نیازمند تعریف راه های میان مدت و بلند مدتی است بنابراین باید از طریق فعال کردن و بها دادن به شرکای تجاری و منطقه‌ای کشورهای منطقه، حجم تجارت خارجی کشور یا بازار ارز را بزرگ کنیم تا دیگران و بدخواهان ملت ایران نتوانند در بازار ارز ایران شوک بیافرینند و به تبع ایجاد ثبات اقتصادی قطعا شاهد ثبات ارزی در سال آینده نیز خواهیم بود که مانع افزایش انتظارات تورمی و بالا رفتن نرخ تورم می شود.

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 50860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha