علامت «ارزهای صادراتی» به بازار/بازگشت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی

روز دوشنبه قیمت اسکناس دلار در معاملات غیررسمی بازار ارز دچار نوسانات کاهشی شد. از روزهای میانی خرداد ماه تاکنون انتشار سیگنال‌های سیاسی اقتصادی مثبت سبب تغییر فاز انتظارات معامله‌گران ارزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در روزهای گذشته نیز بازگشایی سفارت ایران در عربستان و سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران سبب تقویت انتظارات کاهشی شد. در همین راستا قیمت‌ هر برگ دلار آزاد که در روز یکشنبه فعالیت خود را در رقم ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان به پایان رسانده بود در عصر روز گذشته با حدود ۴۷۰ تومان کاهش نسبت به نرخ ذکر شده به رقم ۴۸هزار و ۷۸۰ تومان رسید. البته اخبار مذکور تنها عوامل کاهشی شدن نرخ دلار در بازار روزهای اخیر نیست و اخبار منتشر شده از سوی بازوی ارزی بانک مرکزی نیز حاکی از تقویت بخش عرضه بازار دارد. مسعود توکلی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، روز گذشته در یک گزارش عملکرد از وضعیت این مرکز اعلام کرد: از ابتدای آغاز به‌کار این سامانه (۲ اسفندماه ۱۴۰۱) تا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲، عرضه ارز در مرکز مبادله ایران به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو رسید که ۸ میلیارد و ۵۰ میلیون یوروی آن معامله شد. تحلیلگران اقتصادی بازار بر این باورند که با وجود تاثیرپذیری چشمگیر بازار اسکناس از اخبار، بهبود ذخایر ارزی کشور به‌واسطه افزایش درآمد شرکت‌های پتروشیمی (عرضه‌کنندگان مرکز مبادله) نیز می‌تواند به ثبات هرچه بیشتر نرخ اسکناس کمک کند.

22 copy

بازگشت دلار به کانال ۴۸ هزار تومانی

دیروز دوشنبه ۲۹ خرداد ماه روند قیمت دلار در بازار آزاد با نوسان کاهشی همراه بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات خود در صبح روز گذشته را با ۲ و نیم پله کاهش در مرز قیمت ۴۹ هزار تومانی آغاز کرد. اما با عبور بازار از ظهر روز گذشته نرخ این ارز مجددا دچار نوسانات کاهشی شد و در نهایت با حدود ۴۷۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۴۸ هزار و ۷۸۰تومان رسید.

این در حالی است که نرخ دیگر ارزهای شاخص بازار نیز در روز گذشته نوسانات کاهشی قابل توجهی را ثبت کردند. هر برگ اسکناس‌ یورو و پوند در عصر روز گذشته به ترتیب ۸۶۰ و ۹۴۵ تومان کاهش یافته و به ۵۳ هزار و ۱۰۰ تومان برای یورو و ۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان برای پوند رسیدند.

به عقیده عده‌ای از کارشناسان ارزی بهبود فرآیند تخصیص ارز در معاملات تجاری کلان که توسط مرکز مبادله ارز کشور صورت می‌پذیرد، در حال حمایت از بازار خرید و فروش اسکناس است.

در کنار اخبار مثبت، ارزآوری توسط شرکت‌های پتروشیمی و تامین نیازهای کلان توسط این درآمدهای ارزی از یکسو سبب کاهش فشار در معاملات آزاد شده و از سوی دیگر طرف عرضه بازار را تقویت می‌کند. روز گذشته مسعود توکلی از مسوولان بازار متشکل ارزی کشور نیز آمارهایی از فرآیند تامین ارز ارائه کرد که به این شرح است: از ابتدای آغاز به‌کار این سامانه (۲ اسفندماه ۱۴۰۱) تا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲، عرضه ارز در مرکز مبادله ایران به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون یورو رسید که ۸ میلیارد و ۵۰میلیون یوروی آن معامله شد.

در این مدت ۹ میلیارد و ۳۹۸ میلیون درهم عرضه شده که ۷ میلیارد و ۶۳۱ میلیون درهم معامله شده است. بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این مرکز، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های تابعه ایمیدرو بودند که به ترتیب ۳ میلیارد و ۳۵۶میلیون و ۲ میلیارد و ۸۵۹ میلیون یورو عرضه کردند.

او همچنین در زمینه معاملات حواله نیز گفت: در تالار حواله نیز تا کنون ۱۵۸ میلیون یورو تخصیص ارز خدماتی صورت گرفته که حدود ۷۰ میلیون یورو از آن به سرفصل ارز مسافرتی پرداخت شده است. گفتنی است که بررسی‌های به‌عمل آمده از فضای معاملات رسمی و سهمیه‌ای نیز حاکی از آن است که فرآیند فروش ارز سهمیه‌ای به متقاضیان در دست انجام است.

طبق‌ سازوکار جدید بانک مرکزی افراد متقاضی خرید ارز سهمیه‌ای باید پس از افتتاح حساب ارزی در بانک ملی، با در دست داشتن مدارک احراز هویتی خود به صرافی‌های رسمی عضو کانون صرافان کشور مراجعه کرده تا سهمیه ۲ هزار دلاری سالانه خود را خریداری کنند. میانگین نرخ فروش اسکناس دلار در این‌گونه از معاملات در بازار روز گذشته ۴۰ هزار و ۹۲۲ تومان بود که این یعنی حدود ۷ هزار و ۸۶۰ تومان شکاف میان نرخ رسمی و غیررسمی ارز وجود دارد.

افت ۷ پله‌ای سکه طرح جدید

روز گذشته افت نرخ شاخص‌های ارزی در بازار سکه و طلا نیز منعکس شد. نرخ هر قطعه سکه طلا در معاملات بازار تهران برابر است با نرخ روز دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با روند کاهشی دلار همراهی کرد و حدود ۷۰۰ هزار تومان نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه ارزان شد و در رقم ۲۸میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. برادران کوچک این فلز گران‌بها نیز در بازر روز دوشنبه هر یک ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافتند و در ارقام ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ربع سکه معامله شدند.

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 43918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha