شناسایی ۱۰ هزار پزشک فاقد کارتخوان/متخلفان به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، پزشکان طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه‌های پرداخت هستند، در غیر این صورت، موارد تخلف توسط بازرسان مربوطه شناسایی و به پرونده‌های مالیاتی پزشکان الصاق می‌شود و در زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، موارد تخلف نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بی‌توجهی و یا فرار مالیاتی برخی از پزشکان حالا مدت‌هاست مورد گلایه مراجعان و مسئولان است. نبود دستگاه کارتخوان در برخی مطب‌ها و حتی درخواست پرداخت پول نقد ویزیت، یکی از چالش‌های جدی حوزه پزشکی است که به بی‌اعتمادی مردم و فرار مالیاتی می‌انجامد. این در حالی است که اکثریت پزشکان در دسته افراد معتمد جامعه قرار می‌گیرند. به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف شدند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.
همچنین براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، پزشکان طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه‌های پرداخت هستند، در غیر این صورت، موارد تخلف توسط بازرسان مربوطه شناسایی و به پرونده‌های مالیاتی پزشکان الصاق می‌شود و در زمان رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، موارد تخلف نیز مدنظر قرار می‌گیرد.
پس از ابلاغ این قانون، آمارهای متفاوتی از نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان وجود دارد.
البته شهریور ۱۴۰۱ رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی، اعلام کرد که حدود ۳۳۵ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند و بیش از ۱۶ هزار مطب در کشور وجود دارد و ۹۹ درصد پزشکان کارتخوان در مطب‌ها دارند. حالا معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از ارسال لیست ۱۰ هزار پزشک شاغل در مراکز درمانی و بدون کارتخوان به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: بدین ترتیب مالیات این گروه از پزشکان بدون تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تنها با افزودن ضریب به عدد سال گذشته محاسبه می‌شود.
دکتر مهری حجت‌دوست، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پزشکان آمادگی پرداخت مالیات را دارند به شرطی که شفافیت و عدالت برقرار باشد، همچنین درباره جزئیات استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان نظام پزشکی در نهایت مقرر شد چنانچه طبق محاسبه نرم‌افزار اظهارنامه تبصره ۱۰۰، عدد مالیات پزشکان تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان باشد پزشکان بتوانند بدون ارائه اظهارنامه مالیاتی از فرم تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.
حجت‌دوست با بیان اینکه محدودیت استفاده از تبصره ماده ١٠٠ پیش از این تا سقف ۶۰ میلیون تومان مالیات تشخیصی سامانه اظهارنامه‌های مالیاتی بود، افزود: امسال این رقم به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد با توجه به اینکه برخی از اعضای سازمان نظام پزشکی از جمله متخصصین بیهوشی و طب اورژانس که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و جراحی محدود اشتغال دارند به دلیل ماهیت شغل‌شان نمی‌توانند از کارتخوان استفاده کنند و مالیات پرداخت کنند؛ بنابراین فهرست این دو گروه از پزشکان و نیز سایر اعضای سازمان نظام پزشکی که مطب شخصی و دفتر کار ندارند به سازمان امور مالیاتی ارسال شد که بتوانند زین پس از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: اسامی اعضای سازمان نظام پزشکی شاغل در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مراکز جراحی محدود برای استفاده از فرم تبصره ۱۰۰ به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. بدین ترتیب مالیات این گروه از پزشکان بدون تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تنها با افزودن ضریب به عدد سال گذشته محاسبه می شود.
حجت‌دوست با اشاره به پرداخت مالیات از سوی پزشکانی که به دلیل ماهیت کارشان امکان استفاده از کارتخوان را ندارند، عنوان کرد: حدود ۶ هزار متخصص طب اورژانس و بیهوشی برای استفاده از تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات بدون استفاده از اظهارنامه مالیاتی اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین نظام پزشکی شهرستان‌ها نیز فهرست حدود ۴ هزار نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی را برای استفاده از تبصره ۱۰۰ به سازمان کل ارسال کرده است و ما نیز ضمن تأیید اعضا، این فهرست را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده‌ایم.

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 43881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha