قیمت دلار چطور شیب نزولی به خود گرفت؟ /اقدامات بانک مرکزی در دوره دکتر فرزین بازار ارز را ساماندهی کرد/مرکز مبادله ایران بخش عمده ای از تقاضای بازار را پاسخ می دهد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سیاست ها و طرح های اجرایی اعلام شده از سوی دکتر فرزین در طی چند ماه گذشته کارساز بوده و اثرات مثبتی به جا گذاشته است که از آن جمله می توان به ساماندهی تقاضاهای ارزی در کشور اشاره کرد.ضمنا بانک مرکزی تلاش کرده تقاضاهای مشروع ارزی را از طریق سامانه و بازار متشکل (مرکز مبادله)ارزی پاسخ دهد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جعفر قادری اقتصاد دان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عوامل اثر گذاری که طی هفته های گذشته منجر به کاهش نرخ دلار شد با محوریت عملکرد و سیاست های دولت و بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار و نرخ از گفت: اجماع عوامل گوناگونی اعم از سیاست گذاری های بانک مرکزی و دیپلماسی فعال اقتصادی دولت و تعامل با کشورهای همسایه از جمله عربستان و امارات و حتی سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین را می توان ازجمله دلایل کاهش نرخ ارز و امید به آینده توسعه تجارت خارجی ایران عنوان کرد.

وی در این باره افزود: توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری و حتی سیاسی ایران با کشورهای منطقه و فرامنطقه درافزایش حجم تعاملات و ارتباطات اقتصادی ما موثر است، چرا که زمینه ساز توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش درآمدهای ارزی دولت و به ثمر نشستن سیاستهای بانک مرکزی می شود.

جعفر قادری معتقد است: افزایش ارتباطات با کشورهای مختلف و ارز آوری که از این طریق خواهیم داشت به تامین مالی طرح های دولت کمک می کند و از سوی دیگر هزینه کالاهای وارداتی را کاهش می دهد، ضمن اینکه ریسک سرمایه گذاری در ایران را کاهش می دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و نماینده مجلس در خصوص فعالیت های مهم بانک مرکزی از زمان مدیریت دکتر فرزین نیز گفت: سیاست ها و طرح های اجرایی اعلام شده از سوی دکتر فرزین در طی چند ماه گذشته کارساز بوده و اثرات مثبتی به جا گذاشته است که از آن جمله می توان به ساماندهی تقاضاهای ارزی در کشور اشاره کرد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بانک مرکزی تلاش کرده تقاضاهای مشروع ارزی را از طریق سامانه و بازار متشکل (مرکز مبادله)ارزی پاسخ دهد، بنابراین فشار تقاضای بازار آزاد که برای انتقال سرمایه یا برای حفظ قدرت خرید است را کنترل کرده است درحالی که مصارف قانونی و مشروع اقتصادی را به صورت کامل تامین کرده است بخش عمده ای از تقاضای بازار از طریق بازار متشکل ارزی(مرکز مبادله) پاسخ داده می شود.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با نظارت بر جریان ورود ارز به کشور برآن است تا تمامی ارزهای حاصل از معاملات و صادرات به کشور و به بازار ارز بازگردد تا تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی در اسرع وقت پاسخ داده شود.

جعفر قادری گفت: آزاد سازی و صدور اجازه برای واردات ارز و طلا به کشور نیز راهکار درستی بود که بانک مرکزی آن را ارائه داد چرا که در پی این تصمیم منابع ارزی و موجودی طلا در کشور افزایش می یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سیاست رفع ناترازیهای سیستم بانکی از سوی بانک مرکزی و برنامه دولت برای کاهش اتکا به استقراض با تکیه بر اخذ مالیات ها و فعالیت های دولت در زمینه مولد سازی منجر به ایجاد درآمدهایی برای دولت شده که همه و همه روی کاهش نرخ ارز و خالی شدن فضای اقتصاد از هیجانات کاذب اثر گذاشته است.

جعفر قادری معتقد است: سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی در کاهش نرخ مکمل هم بوده اند؛ یعنی مجموعه ای از سیاست ها که بخشی از آن اقدامات دولت و بانک مرکزی در داخل و بخشی در خارج است منجر به امیدواری بیشتر در فعالین اقتصادی و روشن شدن دورنمای اقتصاد ایران شده است، اقداماتی که اگر با مدیریت مناسب دنبال شود دستاوردهای مطلوبی در میان مدت و بلند مدت برای اقتصاد کشور و توسعه تجارت خارجی و به تبع آن درآمد زایی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 43779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha