چرا قیمت دلار نمی‌تواند پایین برود؟

تکنیکال‌کاران می‌گویند اگر دلار از مقاومت ۵۰ عبور کند ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان سقف بازار است، اما از آنجایی که در بازار فاند خبرهای توافق وجود دارد، خریدار قوی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران: قیمت دلار در روز چهارشنبه هم نوسانی بود و اخبار همچنان حرف اول را می‌زند. بازار ارز هرات معاملات چهارشنبه بیش از هزار و ۲۰۰ تومان نوسان داشت. دلار در مرز ۵۰ هزار تومان شروع به کار کرد و با موج‌های نوسانی همراه با خبر، کاهشی شد و آرام آرام به کانال ۴۸ هزار تومان برگشت، ‌در پایان هم در مرز حمایت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. اما درهم امارات اندکی متفاوت عمل کرد و نوسان کمتری داشت. قیمت درهم امارت با گپ منفی ۱۰۰ تومانی و در ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان باز شد، در ادامه دوباره ۱۰۰ تومان را پس گرفت و در پایان هم به نرخ صبح جهارشنبه برگشت. معامله‌گران می‌گویند قیمت درهم فقط درجا زد. معامله‌گران معتقدند تمام بازارها در یک دامنه مشخص نوسان داشتند؛ نه جان افزایش دارند که مقاومت را بشکنند و نه قدرت کاهش که حمایت را از دست بدهند. نکته نرخ‌ها هم قیمت تتر بود که در نیمه اول معاملات با دلار یکی شده بود که در ادامه کم کم افزایشی شد و فاصله گرفت. البته اکثر وقت‌ها که قیمت دلار و تتر یکی می‌شوند،‌ پس از آن تتر یک نوسان افزایشی می‌دهد که معامله‌گران باتوجه به بالا بودن تتر نسبت به قیمت دلار می‌گویند این سیگنال آربیتراژ است.

چه خبرهایی در بازار چهارشنبه تاثیرگذار بود و نرخ را نوسانی کرد؟

اولین خبرها در مورد تکذیبیه‌هایی بود که درمورد توافق به بازار آمد و نوخ را به مرز ۵۰ هزار رساند. بعد آن خبرها مثبت شدند، از آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی و انتقال آن به مسقط گرفته تا تایید پرداخت ۲.۷ میایارد دلار بدهی عراق به ایران. فعلا خبر منابع کره‌ای همچنان در بازار مبهم است و قیمت دلار از قبل آن را با کاهش پیشخور کرد. معامله‌گران می‌گویند اگر از سمت رسانه‌های خارجی تایید شود همچنان می‌تواند به نرخ نوسان کاهشی دهد. درمورد تایید آمریکا هم معامله‌گران آن تیکه از خبر را دست به دست می‌کردند که این اقدام‌ها در چندین سال اخیر هم انجام شده و بشردوستانه‌ است. هم اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین خبر گفته یکسری گزارش‌ها از توافقات مختلف توسط رسانه‌ها دیده شده که اکثر آن‌ها یا اشتباه یا گمراه‌کننده‌اند و این موضوع شامل توافق موقت هم می‌شود. کل خبرهای بازار مثل همین خبر شده و ضد و نقیض است و برای همین هم بیشتر معامله‌گران فعلا کنار کشیدند.

تکنیکال‌کاران می‌گویند اگر دلار از مقاومت ۵۰ عبور کند ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان سقف بازار است، اما از آنجایی که در بازار فاند خبرهای توافق وجود دارد، خریدار قوی ندارد. همچنین به نظر آن‌ها فعلا سقف قلچماق بازار که جلوی بازار ایساده ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. عددی که بعد از نزول، بارها به آن خورده‌ و بالا برگشته است. درمقابل معتقدند تثبیت زیر ۴۹ هزار، هدف کف شکنی دارد و تکنیکال حتی اعداد خیلی پایین‌تری نشان می‌دهد.

چرا وقتی تکنیکال عدد پایین نشان می‌دهد و حتی دامنه ۳۰ را در نظر دارد، اما قیمت دلار نمی‌تواند پایین برود؟

معامله‌گران می‌گویند اعداد پایین با اقتصاد ما همخوانی ندارد و بازارساز هم خیلی متمایل به ریزش بیشتر نیست، چرا که می‌داند در اعداد پایین خروج سرمایه بیشتر می‌شود، می‌داند صنایع و بورس به قیمت دلار وابسطه است. آن‌ها می‌گویند همین سه‌شنبه تولیدکننده‌ها جلوی بانک مرکزی جمع شده بودند و ارز می‌خواستند، یک نمونه هم برای صنایع داشتند و می‌گفتند که با قیمت زیر ۵۰ هزار تومان نمی‌صرفد که آهن صادر شود.

همچنین فنی‌های بازار می‌گویند از ریزش قیمت دلار ۵۵ هزار تا ۴۶ می‌شود فهمید که بازارساز دارد چیکار می‌کند. به نظر آن‌ها بازارساز موجی کار می‌کند، در واقع در ریزش قیمت‎‌ها، دلار در حمایت مهم اشباع می‌شود و بالا می‌آید و دوباره با موج‌های کوتاه که سقف‌ها کوتاه‌تر می‌شوند، یعنی یک مثلث تشکیل می‌شود که کف ثابت است و فقط سقف پایین آمده است. با این حرکت حمایت قبلی که به آن واکنش نشان داده را از دست می‌دهد. دوباره مثل همین روند، می‌ریزد به حمایت پایین‌تر می‌رود و با برخورد به آن اشباع می‌شود و برمی‌گردد، ادامه روند این است که از بالا می‌خورد در سرش را موج به موج با سقف‌های کوتاه پایین می‌آید تا حمایت بشکند.

تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که معامله‌گران همچنان می‌گویند پول حساب وکالتی خودرو می‌تواند نوسان افزایشی به تمام بازارها بدهد. آن‌ها به آزادسازی پول‌ها در ثبت‌نام قبلی اشاره دارند و می‌گویند در آن زمان، به ترتیب طلا،‌ بورس و دلار بیشترین نوسان را داشتند. برای همین هم معتقدند تا این پول‌ها وجود دارد حمایت مهم ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان نمی‌شکند. در مقابل اگر خبر آزادسازی زندانی‌ها بیاید نرخ می‌تواند برای شکستن کف ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان برود.

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 43746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha