آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده حسابهای وکالتی، دلار را بالا کشید

اکوایران: معامله‌گران می‌گویند یکی از عوامل موثر بر بازار ارز، آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های وکالتی برای ثبت‌نام خودرو است. این پول‌ها قرار است از امروز آزاد شود و برخی می‌گویند دلار بالا رفته است تا این عده ارز و سکه را ارزان نخرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، قیمت دلار هرات روز سه‌شنبه با ۴۸ هزار تومان شروع کرد و برخلاف باور اکثر معامله‌گران که تصور می‌کردن قیمت دلار کاهشی باشد، افزایش پیدا کرد. بازار ارز هرات با رشد نزدیک به دو هزار تومانی به مرز ۵۰ هزار تومان رسید و در پشت خط با اندکی کاهش در ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

به نظرِ معامله‌گران چند عامل در بالا رفتن قیمت دلار تاثیرگذار بود؛ عامل اول خبر رویترز بود مبنی بر اینکه یک مقام دولت بایدن گفته هیچ مذاکره‌ای با ایران دربارهٔ توافق موقت نداشته‌اند. به عقیده معامله‌گران در این روزها اخبار نقش اصلی را در روند دلار دارند. اخبار ضد و نقیض درمورد توافق موقت در روزهای اخیر به بازار ارز نوسان داده است و همچنان پمپاژ این خبرها در بازار وجود دارد.

از جمله خبرهای دیگری که می‌تواند به بازار نوسان بدهد، خبر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه‌شده است. همچنین معامله‌گران می‌گویند خروجی مذاکرات علی باقری با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی در امارات مهم است.

پس از این خبرها، عامل دوم آزادسازی پول‌های حساب وکالتی در بازار خودرو است. قرار است امروز - چهارشنبه ۲۴ خرداد - آزادسازی این پول‌ها صورت بگیرد و به عقیده معامله‌گران برای اینکه افرادی که پول‌هایشان آزاد می‌شود، ارز و سکه را ارزان نخرند، قیمت دلار بالا رفته است تا دستشان به خرید ارزان نرسد.

تکنیکال‌کاران معتقدند سطح ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار مهم است و اگر قیمت دلار به بالاتر از آن صعود کند و تثبیت دهد، می‌توان شاهد مقاومت‌شکنی در بازار ارز و ورود دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بود؛ اما اگر در زیر این ناحیه تثبیت دهد، شاهد کاهش نرخ به سمت کف ۴۷ هزار خواهیم بود. پیشکسوتان بازار هشدار می‌دهند تا شنبه جو بازار هیجانی است. آنها توصیه می‌کنند که از معاملات کنار بکشید و نظاره‌گر باشید.

افزایشی‌های بازار می‌گویند با ورود پول‌های بلوکه‌شده در حساب‌های وکالتی خودرو به دلار و سکه، می‌توان شاهد افزایش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان بود. از نظر این دسته دلارِ زیر ۴۹ هزار تومانی با واقعیت‌های اقتصادی کشور نمی‌خواند؛ اما کاهشی‌های بازار معتقدند بعد از افزایش تقریبا سه هزار تومانی از کف ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان، بازار باز هم می‌تواند به روند نزولی خود برگردد. سد حمایتی مهم در برابر کاهش قیمت دلار ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان است و پس از آن می‌تواند آرام آرام به سمت کف ۴۷ هزار تومان برگردد.

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 43732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha