پشت پرده ریزش شدید نرخ ارز در روزهای اخیر/نقش پادشاه عمان در ریزش قیمت دلار/بخش مهمی از افزایش دلار در ماههای گذشته  ناشی از اثرات روانی و هیجانی بوده است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی گفت: ریزش قیمت دلار در کانال های تلگرامی نشان داد مذاکرات و کاهش تنش ها در مسائل ایران بخصوص تغییر نرخ ارز تا چه اندازه تاثیر گذار است.افزایش صادرات و برگشت پول های بلوکه شده ایران نیز از جمله عوامل موثر در کاهش نرخ ارز قلمداد می شود. بی شک بخشی از کاهش نرخ ارز و با ثبات شدن وضعیت بازار ارز ناشی از پیام هایی بود که پادشاه عمان حامل آن بود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رادار اقتصاد، یوسف کاووسی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی وبانکی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص چرایی کاهش نرخ ارز طی روزهای گذشته و ترکیدن حباب هایی که در بازار ارز و طلا حتی مسکن ایجاد شده بود توضیحی ارائه داد و در این باره گفت: کارشناسان اقتصادی بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که بخشی از افزایش بی رویه قیمت هایی که در سال های گذشته داشته ایم ناشی از اثرات روانی و هیجانی است که تحریم ها روی اقتصاد ایران گذاشتند، بنابراین بازار ارز و سکه ایران متاثر از مذاکرات و فضای سیاسی است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هر چند مسائل اقتصادی و سوء تدبیرها نیز در ایجاد چالش های اقتصادی تاثیر گذار است اما تحریم ها و مسائل سیاسی و نبود چشم انداز سیاسی و اقتصادی روشن آینده نقش بسیار مهمی در افزایش نرخ ارز داشته است.

وی در این باره تصریح کرد: ریزش قیمت دلار در کانال های تلگرامی نشان داد مذاکرات و کاهش تنش ها در مسائل ایران بخصوص تغییر نرخ ارز تا چه اندازه تاثیر گذار است. آنچه در این رابطه مهم است افزایش ارتباطات سیاسی ایران با کشورهای منطقه طی ماه های اخیر است و جدی شدن ارتباط با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.

کاووسی خاطر نشان کرد: افزایش صادرات و برگشت پول های بلوکه شده ایران نیز از جمله عوامل موثر در کاهش نرخ ارز قلمداد می شود. بی شک بخشی از کاهش نرخ ارز و با ثبات شدن وضعیت بازار ارز ناشی از پیام هایی بود که پادشاه عمان حامل آن بود.

وی درخصوص سایر عوامل موثر روی کاهش نرخ ارز نیز گفت: از سوی دیگر گزارش پایانی شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و عدم صدور قطعنامه علیه ایران موضوعاتی است که زمینه ساز ریزش ارز شد، این موارد که در زمره سیاست خارجی است موفقیت های بزرگ ایران در عرصه بین المللی به شمار می رود چرا که برخی کشورها به دنبال صدور قطع نامه شدید الحنی علیه ایران بودند.

یوسف کاووسی معتقد است: همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و استقرار چند دوربین و بسته شدن دو پرونده ایران از سوی بسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد رابطه مثبت دو طرفه ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار شده است، موضوعی که روی ریزش دلار تاثیر گذار بود.

کاووسی در خصوص اثرات سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با متخصصان حوزه هسته ای گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارشناسان هسته ای و اشاره به اینکه توافق اشکالی ندارد مشروط به اینکه زیر ساخت های هسته ای برای تامین نیازهای کشور باید به قوت خود باقی بماند و اینکه ایران باید با آژانس همکاری کند چرا که ما به دنبال تولید بمب نیستیم که اگر بودیم کسی نمی توانست مانع ما شود مواردی از نرمش قهرمانانه است که به کاهش نرخ ارز و چشم اندازهای روشن اقتصادی دامن زده و امیدواری را بیشتر کرده است.

یوسف کاووسی معتقد است: آنچه بین سفیر ایران و رابرت مالی در نیویورک اتفاق افتاده و سایر مسائلی که به دلایل سیاسی تا کنون بازگو نشده همه و همه از جمله مولفه های امید بخشی است که به بازار تزریق شده و در کاهش نرخ ارز اثر گذار بوده است، روالی که اگر تداوم داشته باشد قطعا در کاهش و ریزش بیش از پیش نرخ ارز اثر گذار خواهد بود.

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 43671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha