ایران زنگ تفریح هفته اول والیبال لیگ ملتها!

«بد مطلق»، «افتضاح» یا «بسیار ضعیف» توصیفاتی هستند که شاید برای تیم‌ملی جوان شده ایران تا حدودی اغراق‌آمیز و البته غیرمنصفانه به نظر برسد اما وقتی متوجه شویم که بسیاری از تیم‌های قدرتمند شرکت‌کننده در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ با ترکیبی تغییریافته گام به این رقابت‌ها گذاشته‌اند حداقل می‌توانیم بگوییم این تیم تبدیل به زنگ تفریحی خوشحال‌کننده برای برخی از تیم‌های شرکت‌کننده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد والیبال ایران در سال‌های برگزاری لیگ ملت‌های والیبال رو به تحلیل رفت. تحلیل جدی‎تر از لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ آغاز شد و اکنون در وضعیت حادتری قرار دارد. ملی‌پوشان والیبال ایران یک شکست دیگر در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ متحمل شدند، این بار مقابل اسلوونی. تیمی که تا همین چند سال پیش در والیبال محلی از اعراب نداشت و اگر قرار بود مقابل آن به میدان برویم از پیش برنده بودیم. زمان به سرعت می‌گذرد. والیبال ایران عقب می‌ماند و تیم‌های دیگر از ما جلو می‌زنند. ما در ناگویا زنگ تفریح بودیم. واقعیتی که هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند، حتی آنها که نسبت به هفته دوم لیگ ملت‌ها و نتیجه‌گیری در آن بسیار امیدوار هستند.

واقعا شانس آوردیم
ایران هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ را ناامیدکننده و ضعیف پشت سر گذاشت. باید خوشحال باشیم که بر اساس فرمول‌های فدراسیون جهانی فعلا تیم‌هایی در رده ایران از لیگ جهانی سقوط نمی‌کنند وگرنه با این روند نتیجه‌گیری قطعا از جمع تیم‌های تراز اول دنیای والیبال جدا می‌شدیم و دیگر جایی در لیگ ملت‌ها نداشتیم. در حالی که شاگردان بهروز عطایی در دیدار صبح شنبه مقابل چین نخستین پیروزی خود را به دست آوردند به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت مقابل اسلوونی قرار گرفتند و شکست خوردند. داستان تکراری ایران در لیگ ملت‌ها چنین است که مقابل تیم‌هایی که خوب سرویس می‌زنند کاملا تسلیم است، ضمن این‌که بازیکنان ایران پشت سر هم اشتباهاتی فردی و مهلک از خود نشان می‌دهند. دریافت‌های ایران نیز در برخی مواقع واقعا در حد کلمه افتضاح توصیف می‌شود. به هر حال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها فقط چین را شکست داد و سه باخت مقابل ژاپن، لهستان و اسلوونی ثبت کرد.

۲ میلیون در برابر ۸۰ میلیون
تیم‌ملی والیبال ایران باز هم باخت و اینبار به اسلوونی؛ کشوری با دو میلیون جمعیت البته تعداد نفوس افراد نمی‌تواند ملاک برد و باخت در ورزش باشد. در دیدار دیروز، اسلوونی والیبالی تکنیکی و متکی بر تاکتیک ارائه داد و آنچه را که بازیکنانش در دوران نوجوانی آموخته بودند به اجرا درآوردند.
اما ما چه؟ هنوز در رویای گذشته به سر می‌بریم و منتظریم محمد موسوی با پروازهایش پشت تور ما را به وجد بیاورد. اسلوونی برای این‌که آماده و قبراق به لیگ ملت‌ها برسد ۱۷ بازی تدارکاتی برگزار کرد. اسلوونی آن‌قدر با برنامه است که به طور مثال در نبود قطر پاسور اصلی‎اش، دو مهره دریافت‌کننده این تیم یعنی موزیچ و چپول نموداری عالی از دو پست ۲ و ۴ بودند هم در مناطق زمین توپ را دریافت کردند و هم در حمله و دفاع هوشیارانه ظاهر شدند و هر دو پشت خط زن‌های ماهر بودند .این بازیکنان کلاسیک و تکامل یافته چگونه پرورش می‌یابند که ما در کشور ۸۰ میلیونی نمی‌توانیم؟ بحث بر سر تقابل ورزشی یک کشور ۲ میلیونی با کشوری ۸۰ میلیونی نیست، بحث بر سر برنامه‌ریزی، پرورش بازیکن و منطق موجود در ورزش است. ضعف بزرگ تیم‌ملی ما در همین دو پست بود و چون دریافت‌ها به دست پاسورها نرسید و سرعتی‌زن‌های تیم بیکار ماندند. البته ما در داخل میدان پیشرفت محسوسی داشتیم و در دقایقی نیز تاکتیک گمشده استفاده از پایپ را هم پیدا کرده بودیم ولی وقتی در چرخ‌دنده‌های حرکت یک تیم خللی وارد می‌شود بدیهی است که کار به مشکل می‌خورد.

ستاره امیدوارکننده
علی حاجی‌پور، قطر پاسور تیم‌ملی ایران علی‌رغم روز بد باتجربه‌های تیم‌ملی، به عنوان یکی از جوان‌ترین‌ها بسیار خوب کار کرد و با ۱۵ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن ایران شد. او با توجه به عملکرد خوبش در لحظاتی که به میدان رفت این احتمال وجود دارد با تیم‌ملی ایران توسط بهروز عطایی برای هفته دوم لیگ ملت‌های والیبال راهی هلند شود. تعریف و تمجید و البته حمایت از جوان‌هایی مانند علی حاجی‌پور، پوریا حسین خان‌زاده و حتی جواد کریمی نباید با بزرگنمایی بیش از حد یا تخریب توام با حسادت همراه شود. نقدها را به درستی مطرح سازیم و راهکار را هم ارائه دهیم.

تایم اوت

ایران با شکست مقابل اسلوونی و برد فوق ارزشمند صربستان برابر لهستان یک رده در رنکینگ جهانی سقوط کرد و یازدهم شد، با ادامه همین روند بازهم به تنظیمات کارخانه که همان رتبه‌های هجدهم به بعد است ، خواهیم رسید.

واکنش داورزنی به نتایج ضعیف تیم‌ملی والیبال
صبور باشید!

هفته اول لیگ ملت‌ها با ۳ باخت و یک برد برای تیم‌ملی والیبال تمام شد تا شاهد عملکردی ضعیف و پر انتقاد از شاگردان بهروز عطایی باشیم. با این حال محمدرضا داورزنی، معتقد است که خوب به پایان بردن این تورنمنت از بد شروع کردن آن مهم‌تر است!
رئیس فدراسیون والیبال در واکنش به نتایج تیم‌ملی در ناگویا گفت: لیگ ملت‌ها تورنمنتی است که تیم‌های صاحب نام سعی می‌کنند آن را به خوبی به پایان برسانند. به همین دلیل حتی درصورت استارت نه چندان درخشان، باید تلاش کنیم آن را به خوبی تمام کنیم. باید صبور باشیم و کمی به بازیکنان و کادر فنی تیم‌ملی زمان بدهیم و در پایان مسابقات عملکرد آنها را قضاوت کنیم. همه ما علاقه‌مند و دوستدار تیم‌ملی هستیم. بدون شک این بچه‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه یک بازی خوب به کار گرفتند تا حتی برای لحظه‌ای دل مردم را شاد کنند. شاید انتظارات آنگونه که باید و شاید برآورده نشده باشد، اما باید به آینده نگاه کرد؛ به روزهایی که ستاره‌های جوان والیبال کشورمان پخته خواهند شد و مقابل حریفان خود قد علم می‌کنند. این تیم آینده درخشانی دارد. این را من نمی‌گویم. آقای گربیچ، کرتو و… بزرگترین مربیان و کارشناسان دنیا در صحبت‌های خود، نظر مرا تایید کردند. بیش از چند دهه تلاش کردیم و با توجه به بضاعت‌مان الان به این جایگاه رسیدیم. الان هم باید کمی صبور باشیم و به این بچه‌ها فرصت دهیم تا بتوانند شکوفایی خود را به حداکثر برسانند.

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: 43634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha