وزارت آموزش و پرورش بیش از هر نهاد دیگری باید ثبات داشته باشد/سال هاست سند تحول آموزش وپرورش بر زمین مانده است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت گفت: وجود ثبات و مدیریت کارآمد درآموزش و پرورش به دلیل نقش آفرینی در تولید کتاب و شناسایی نیازهای جامعه کنونی و آینده بسیار مهم است.سال هاست از سند تحول آموزش وپرورش گفته می شود ولی به معنای وسیع انجام نشده است. رهبر معظم انقلاب توصیه های بسیار مهمی برای احیای آموزش و پرورش متناسب با شرایط زمانی و مکانی دارند که باید اجرا شود.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک کاشانی نماینده مجلس دهم و کارشناس فرهنگی در گفت وگو با رادار اقتصاد درباره لزوم وجود ثبات در مدیریت آموزش و پرورش برای حل مشکلات کلیدی این وزارتخانه مهم گفت: مسوولان جمهوری اسلامی در طی چهل و چهار سال گذشته کوشیده اند تا آموزش و پرورشی با ثبات داشته باشند چرا که آموزش و پرورش مهمترین رکن تربیت و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان جامعه محسوب می شود به این خاطر در طول بیش از چهل سال گذشته آموزش و پرورش محل ارائه خدمات بسیار مفیدی به دانش آموزان بوده که باید حفظ شود و مستمرا بنیه آموزش و پرورش و به تبع آن دانش آموزان تقویت شود.

وی در این باره گفت: با توجه به اینکه مخاطبان اصلی آموزش و پرورش نوجوانان و جوانان ایرانی هستند که از کرامت، استعداد، عقل و اندیشه فوق العاده ای برخوردارند این وزارتخانه بیش از هر نهاد دیگری باید ثبات داشته باشد تا بستر رشد علمی و ایمانی برای تربیت و آموزش یکایک دانش آموزان کشور فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: نهادینه سازی ثبات در آموزش و پرورش وابسته به حضور معلمان دلسوز و مدیرانی علاقمند، عالم و فاضل برای تربیت نسل هایی است که خدمت گزاران به کشور هستند به این خاطر ثبات در وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم است تا در این فرآیند معلمان و اساتید دلسوزی را شناسایی کند و در امر آموزش و پرورش از خدمات شایسته آنها بهره مند شود.

وی در خصوص اهیمت ثبات درآموزش و پرورش و اثرات آن در سایر حوزه های مرتبط با عملکرد این وزارتخانه گفت: در صورتی که مدیریت آموزش و پرورش مطلوب و با ثبات نباشد و نتواند محتوی آموزشی را متناسب با نیاز جامعه فراهم کند قطعا مشکلات عمیق می شوند، لذا وجود ثبات و مدیریت کارآمد درآموزش و پرورش به دلیل نقش آفرینی در تولید کتاب و شناسایی نیازهای جامعه کنونی و آینده بسیار مهم است.

وی معتقد است: آموزش و پرورش با ثبات می تواند در یک فرآیند زمانی مناسب ابعاد انقلاب اسلامی و مدیریت رهبر معظم انقلاب را به دانش آموزان در کتاب درسی بشناساند و مسائل اساسی نظام برای حفظ کشور از گزند دشمنان مطرح شود.

وی با انتقاد به برخی عملکردها در این وزارتخانه گفت: سال هاست از سند تحول آموزش وپرورش گفته می شود ولی به معنای وسیع انجام نشده است. رهبر معظم انقلاب توصیه های بسیار مهمی برای احیای آموزش و پرورش متناسب با شرایط زمانی و مکانی دارند که باید اجرا شود، اجرای این منویات نیازمند مدیریت مطلوب و با ثبات در آموزش و پرورش است.

وی افزود: اگر اتفاق های خوبی در نظام آموزشی کشور رخ دهد قطعا مدارس دولتی با کیفیتی خواهیم داشت به طوری که مردم علاقمند به ثبت نام فرزندان خود در مدارس دولتی می شوند. ایجاد چنین علاقه ای در والدین و دانش آموزان تخصص مدیر کارآمد و وزارتخانه پیشرویی است که به اهمیت موضوع آموزش و پرورش و زوایای آن آگاه باشد.

وی افزود: اگر اساس کار آموزش و پرورش درست باشد دانش آموزان براساس آموزه های دینی و رسالت انقلابی تربیت می شوند و آینده کشور را به خوبی رقم می زنند. در صورتی که اگر آموزش و پرورش مدیر یا وزیر متخصص و کاربلدی نداشته باشد بی ثباتی ها مانع از تاثیر گذاری عمیق روی شخصیت دانش آموزان می شود به طوری که نمی توان نسبت به پرورش شخصیت توحیدی دانش آموزان و تکامل روحی و شخصیتی آنها مطمئن بود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک در پایان گفت و گو با اشاره به چند راهکار برای ارتقای ثبات و مدیریت مطلوب در وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: سه قوه باید پای کار ثبات بخشی به آموزش و پرورش باشند. مشکلات آموزش و پرورش با عزم ملی حل می شود، مشکلاتی مثل تامین نیازهای معلمان، رتبه بندی درست و انتخاب معلمان متدین و با سواد، رفع معضل مدارس استیجاری، در صورتی که سه قوه به این موارد متعهد نباشند تبعات نامطلوب آتی سایر بخش ها و نهادها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 43383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha