بی ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش چه بلایی بر سر کشور آورده؟/ اولویت دولتها رفع مسائل و چالشهای مهم آموزش و پرورش نیست/ دولت به هیچ وجه نباید آموزش و پرورش را درگیر کارهای روزمره کند

نصرالله پژمانفر گفت: دولت به هیچ وجه نباید آموزش و پرورش را درگیر کارهای روزمره کند، بلکه لازم است به وزیر فرصت داده شود تا بر روی مسائل و اهداف مرتبط با آموزش و پرورش متمرکز شود. اتفاقا به این دلیل که اولویت دولتها رفع مسائل و چالشهای مهم آموزش و پرورش نبوده، وزرا و مدیرانی که بعضا انتخاب شده اند توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه مهم را نداشته اند.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رهبرانقلاب اخیرا در دیدار با معلمان و فرهنگیان با انتقاد از بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش گفتند: «دستگاه به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، ضربه می‌خورد؛ بخصوص اینکه تغییر وزیر گاهی تغییر معاونان، مدیران میانی و حتی مدیران مدارس را هم درپی‌ می‌آورد.».موضوعی که دغدغه بسیاری از کارشناسان و دلسوزان آموزش و پرورش کشور هم می باشد. نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم شریف مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص چرایی بی ثباتی در مدیریت و وزارت آموزش و پرورش و تاثیرات منفی رویه تغییر مداوم مدیران بر بدنه و بنیه آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین گفت: متاسفانه طی سال های گذشته عوامل متعددی منجر به بی ثباتی در امر مدیریت وزارتخانه آموزش و پرورش شده است که بخش مهمی از آن را می توان به اولویت ندادن به مسائل آموزش و پرورش از سوی دولتها مرتبط کرد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اتفاقا به این دلیل که اولویت دولتها رفع مسائل و چالشهای مهم آموزش و پرورش نبوده، وزرا و مدیرانی که بعضا انتخاب شده اند توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه مهم را نداشته اند، مدیرانی که هم بعضا توانمند بودند به دلیل نبود زیر ساخت ها و فراهم نبودن امکانات لازم برای تحقق اهداف آموزش و پرورش، مجبور به مدیریتی روزمره شده اند به این خاطر شاهد روزمرگی در وزارت آموزش و پرورش و عدم موفقیت و دست یابی به اهدافی بودیم که برای امر آموزش و پرورش تدوین شده است.

نصرالله پژمانفر معتقد است: به عنوان مثال وقتی دولت نتوانسته امکانات و زیر ساخت های یکسان سازی حقوق معلمان را فراهم کند طبیعتا عدم موفقیت در این موضوع به زیان موضوع آموزش تمام می شود چرا که نارضایتی تراشی در این وزارتخانه موجب از دست رفتن راندمان کاری می شود.

وی دراین باره توضیح داد: متاسفانه نسبت به این مساله و مطالبات معلمان و سایر موضوعاتی که جزیی از اهم فعالیت های وزارتخانه به شمار می رود دچار روزمرگی شدیم و رویکرد بلندی نسبت به مدیریت مطلوب آموزش و پرورش نداشته ایم، مشخص است در این وضعیت نمی توان انتظار ثبات مدیریتی و به تبع آن عملکرد بهینه ای داشت.

پژمانفر معتقد است: وجود برخی اختلافات در نحوه نگاه به مدیریت آموزش و پرورش باعث بی ثباتی در این وزارتخانه شده است. به عنوان مثال وزیر برای تغییرات اساسی و بنیادین نیازمند زمان و منابع مالی مناسب است، وقتی زمان مناسب برای عملیاتی کردن ایده ها داده نمی شود و منابع هم آنچنان کافی نیست نمی توان نتیجه ای جز ناکامی برای آموزش و پرورش وعدم دست یابی به موفقیت هایی که انتظار می رود آموزش و پرورش کسب کند داشت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: به دلایل ذکر شده نه فقط در عرصه آموزش، بلکه در حوزه های تربیت نیز موفق نمی شویم، چرا که عرصه تربیتی فرآیند زمان بر، پیچیده ای است که نیازمند کار کارشناسی است، بنابراین اگر در عرصه های آموزشی به دنبال موفقیت هستیم باید از افرادی استفاده کنیم که پای کار باشند، افرادی که تمام توان خود را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش به کار بگیرند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه از معلمان نیز باید حمایت شود، چرا که وقتی برنامه مشخص و انگیزه لازم برای معلم برای رفتن سرکلاس را مهیا نکنیم معلم هم با دل و جان سر کلاس حضور نمی یابد و راندمان آموزش و پرورش به شدت کاهش می یابد. از سوی دیگر وجود معلمانی که به سند تحول اعتقادی ندارند نیز در مسیر تربیتی و آموزشی پیش رو اخلال ایجاد می کند، لذا عوامل یاد شده مانع موفقیت نظام آموزش و پرورش کشور می شود.

پژمانفر معتقد است: طبیعتا برای تحقق تحول نیازمند به وجود مدیران و معلمانی در آموزش و پرورش هستیم که به این موضوع ایمان داشته باشند واز توانایی عملی لازم برای اجرا و پیاده سازی سند تحول برخوردار باشند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهادی برای اصلاح امور آموزش و پرورش و مدیریت بهینه این وزارتخانه کلیدی گفت: بنده بر این باورم دولت به هیچ وجه نباید آموزش و پرورش را درگیر کارهای روزمره کند، بلکه لازم است به وزیر فرصت داده شود تا بر روی مسائل و اهداف مرتبط با آموزش و پرورش متمرکز شود.

پژمانفر در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: از سوی دیگر انتظار می رود شورای عالی آموزش و پرورش یا شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در کنار وزیر برای رسیدن به تحقق اهداف وزیر باید در کنار آموزش و پرورش باشند اما مساله حائز اهمیت این است که نباید اختیار تام به وزیر داده شود بلکه بر عملکرد و رویکردهای وزیر باید نظارت صورت بگیرد و مساعدت های لازم هم به وزیر آموزش و پرورش برای تحقق اهداف آموزش و پرورش داده شود.

۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 43302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha