برنامه توسعه نوشتن در ایران تبدیل به انشا نویسی شده است/ بالا رفتن قیمت نفت و درآمدزایی از این طریق رشد اقتصادی نیست/در دنیای امروز، ارزش افزوده معیار رشد است

عضو اتاق بازرگانی گفت: هر پنج سال یک بار در دولت ومجلس انشای کنترل تورم و تک رقمی شدن تورم، رشد اقتصادی ۸ درصد و سرمایه گذاری خارجی نوشته می شود بدون اینکه الزامات و نیازهای اصلی رسیدن به رشد توسعه فراهم شود. در کشورهای توسعه یافته برنامه به پروژه های کوچک و بزرگ تقسیم می شود، با نظارت شدید بر اجرای درست آن، در حالی که برنامه توسعه ای نوشتن در ایران متاسفانه تبدیل به انشا نویسی شده است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص برنامه هفتم توسعه و تاکید بر رشد اقتصادی، کاهش و تک رقمی شدن نرخ تورم و افزایش اشتغال و آنچه تا کنون در برنامه های توسعه ای محقق نشده، گفت: رشد اقتصادی با انشاء نوشتن محقق نمی شود؛ بلکه رشد اقتصادی ناشی از افزایش فعالیت اقتصادی و سود آوری بیشتر است.

وی در این باره توضیح داد: در حال حاضر در دنیا بحث درآمد زایی از محل فروش نفت و انرژی، موضوع آنچنان مهمی نیست و معیار رشد اقتصادی به شمار نمی رود، بلکه در دنیای امروز ارزش افزوده ایجاد شده، معیار رشد قلمداد می شود.

دانشمند گفت: به عنوان مثال آیا یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که سالانه هزار میلیارد دلار از محل فروش نفت و گاز درآمد دارد از نظر رشد اقتصادی برابر با اقتصاد آلمان است؟ قطعا خیر؛ چرا که اقتصادهایی مثل آلمان و ژاپن و اقتصاد کشورهای توسعه یافته و پیشرفته بر مبنای تولید ارزش افزوده است.

عضو اتاق بازرگانی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: کشوری مثل چین یا آلمان ماده اولیه ای را به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری می کند و برای تبدیل به کالا ۱۰۰ دلار هزینه می کند و کالای نهایی را در بازارهای جهانی به قیمت ۲۵۰ دلار می فروشد، نسبت به ۲۰۰ دلار ۲۵درصد سود برده است، رمز رشد اقتصادی بهره وری از طریق تولید کالا و افزایش ارزش افزوده از این محل است، یعنی با احتساب تمام هزینه ها از مواد اولیه تا نیروی انسانی وانرژی و ... ارزش افزوده و رشد اقتصادی ایجاد می شود البته مشروط به اینکه ارزش افزوده سال آینده از سال قبل بیشتر شود.

مسعود دانشمند در خصوص الزامات رشد اقتصادی گفت: مقدمه دست یابی به رشد اقتصادی، افزایش تولید با خرید راحت مواد اولیه لازم از دنیاست. یعنی نظام بانکی کشور نباید تحریم باشد تا امکان نقل و انتقال پول وجود داشته باشد. تحریم نظام بانکی و عدم پذیرش اف ای تی اف و نداشتن تعامل با اقتصاد جهانی مانع و سد بزرگی در برابر رشد اقتصادی است، حتی اگر گمان کنیم امسال ۱۰ دلار قیمت نفت نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما بالا رفتن قیمت نفت و درآمدزایی از این طریق به معنای رشد اقتصادی نیست.

مسعود دانشمند در خصوص نوع برنامه نویسی و عملکرد کشورهای پیشرفته در خصوص برنامه های مرتبط با توسعه اقتصادی گفت: در کشورهای توسعه یافته برنامه به پروژه های کوچک و بزرگ تقسیم می شود، با نظارت شدید بر اجرای درست آن، در حالی که برنامه توسعه ای نوشتن در ایران متاسفانه تبدیل به انشا نویسی شده است.

وی خاطر نشان کرد: هر پنج سال یک بار در دولت ومجلس انشای کنترل تورم و تک رقمی شدن تورم، رشد اقتصادی ۸ درصد و سرمایه گذاری خارجی نوشته می شود بدون اینکه الزامات و نیازهای اصلی رسیدن به رشد توسعه فراهم شود و بدون توجه به تامین زیر ساخت های لازم برای عملیاتی کردن رشد اقتصادی و جذب سرمایه خارجی، فقط گویا باید انشایی نوشته شود و بس.

عضو اتاق بازرگانی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تا زمانی که برنامه های عملی و اجرایی برای رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، تک رقمی شدن تورم و جذب سرمایه خارجی نداشته باشیم قطعا برنامه های توسعه ای به نتیجه ای نمی رسند و نه تنها شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود، بلکه شاهد افت شاخص های اقتصادی و از دست رفتن معیشت و بالا رفتن تورم و بیکاری بیشتر در سطح جامعه خواهیم بود.

۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 43280

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha