حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی/کشورهای دیگر چه تجربه موفقی دارند؟

در این پژوهش ،با مطالعه تطبیقی صندوقهای ثروت ملی شامل صندوق ثروت ملی امارات متحده عربی (در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه )، بوتسوانا( در قاره آفریقا)،شیلی ( در آمریکای جنوبی) و چین ( در جنوب شرق آسیا ) و در نظر گرفتن الزامات و اهداف صندوق توسعه ملی ایران ،راهکارهای پیشنهادی جهت اصلاح الگوی تخصیص منابع و حکمرانی ارایه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در سومین همایش صندوق توسعه ملی که با عنوان حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی برگزار گردید مقاله *مقایسه صندوق توسعه ملی ایران با صندوقهای ثروت ملی از منظر حکمرانی* که مشترکا توسط *دکتر احسان قمری و دکتر مهدی صادقی شاهدانی* تدوین گردیده بود به عنوان یکی از مقالات برتر انتخاب گردید .‌با توجه به عنوان همایش (حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی ) و توجه نویسندگان پژوهش فوق الذکر به مقوله حکمرانی ،پایگاه خبری رادار اقتصاد،گفتگویی با دکتر احسان قمری در خصوص ساختار و موضوعات پژوهش انجام داده است.
دکتر احسان قمری در این زمینه گفت :در این پژوهش ،با مطالعه تطبیقی صندوقهای ثروت ملی شامل صندوق ثروت ملی امارات متحده عربی (در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه )، بوتسوانا( در قاره آفریقا)،شیلی ( در آمریکای جنوبی) و چین ( در جنوب شرق آسیا ) و در نظر گرفتن الزامات و اهداف صندوق توسعه ملی ایران ،راهکارهای پیشنهادی جهت اصلاح الگوی تخصیص منابع و حکمرانی ارایه شده است. در این راستا ابتدا با مطالعه ابعاد گوناگون صندوقهای ثروت،شناخت کامل از ماهیت آنها به دست آمده و سپس با استفاده از مطالعات تطبیقی، مولفه های مرتبط با تخصیص منابع و راهکارهای اولیه مرتبط استخراج شده است .
قمری افزود: در پژوهش انجام شده، ترتیبات سرمایه گذاری ثروت ملی در امارات متحده عربی ،بوتسوانا ،شیلی و چین مورد بررسی قرار گرفته و موارد با اصول حاکم بر صندوق توسعه ملی ایران و اصول حکمرانی حاکم بر آن مقایسه شده است. همچنین مواردی همچون طراحی مدلهای صندوقهای دولتی با تثبیت درآمد یا ماموریت بلند مدت مدیریت ثروت ،ساختارهای حکمرانی ،تخصیص نقشها و مسوولیتها و خطوط گزارش دهی درون دولتی در نهادهای سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفته اند .
قمری در پایان به توصیه های سیاستی مستخرح از مقاله اشاره کرده و مواردی همچون مصوب و غیر قابل تغییر بودن قوانین مرتبط با واریز و برداشت، تعیین اهداف چندگانه صندوق توسعه ملی از جمله اهداف بین نسلی ،توسعه ای و تثبیتی ، تعریف صندوق توسعه ملی به عنوان یک نهاد مستقل و اعطای استقلال کامل به مدیران صندوق ، عدم دخالت دولت در مدیریت صندوق حتی در زمینه گزینش مدیران ، افزایش قدرت بخش خصوصی ( به همراه حق رای ) و سایر قوای حاکمیتی در هیات امنا و تعیین سهم کمتر از ۵۰درصد دولت در هیات امنا، اختصاص سهم ثابت بودجه دولت از محل واریز کل درآمد نفت و گاز و سایر انفال به صندوق را برشمرد همچنین با توجه به نقش تثبیتی صندوق ،صرفا کسری بودجه از حساب ذخیره ارزی تامین شده و اصل منابع (صندوق بین نسلی و توسعه ای ) به هیچ عنوان قابل دسترس نباشد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
کد خبر: 42576

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha