۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 41959
همه اشتباه می‏‌کنند جز علیرضا دبیر

رئیس فدراسیون کشتی این روزها سوژه اصلی رسانه‌هاست؛ او این‌بار با اخراج کردن یک خبرنگار از سالن، حاشیه‌ساز شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سپهر خرمی در روزنامه هم میهن نوشته : «از آقای خبرنگار درخواست کردم آن فیلم را منتشر نکند». «شما نیت‌خوانی مگر برادر من؟» اینها فقط بخشی از صحبت‌های دو هفته اخیر علیرضا دبیر در نشست‌هایی است که به جنجال کشیده است. اولین نقل قول، بعد از انتشار فیلم نماز خواندن دبیر در جلسه با وزیر ورزش بود و دومی، همین دو روز پیش بود که در نشست انتخاباتی کشتی استان مازندران، علیرضا دبیر با کمک حراست مجموعه، با لحن بدی یک خبرنگار را از سالن بیرون کرد. در روزهایی که تصور می‌شود کشتی ایران با روی کار آمدن دبیر که خاک‌خورده این ورزش است بدون حاشیه کارش را پیش ببرد، این‌بار «هر 9 روز یک بحران» را در کشتی شاهد هستیم. اینکه چه کسانی حامی رفتار علیرضا دبیر هستند و چه افرادی او را نقد کردند، در این گزارش مطرح شده است.

سکانس اول؛ درخواست پخش ویدئو بعد از مرگ دبیر

پیش از این جلسه و بیرون کردن خبرنگار توسط حراست مجموعه با درخواست دبیر، هفته گذشته جلسه‌ای با حضور وزیر ورزش در هتل المپیک برگزار شد که نماز خواندن علیرضا دبیر را نشان می‌داد که روی صندلی نشسته و در حال نماز خواندن است. بعد از انتشار این ویدئو به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری علیرضا دبیر را ریاکار قلمداد کردند و نقدهایی در این زمینه نوشته شد که اگر نماز واجب نبود، دبیر نمی‌توانست چند دقیقه صبر کند تا صحبت‌های وزیر ورزش به پایان برسد؟ دبیر بعد از ایجاد این حواشی گفت: «خوشحالم این اتفاق افتاد چون گناه من کمتر شد. بسیاری از اقدام من، نیت‌خوانی کردند. نماز من مستحبی بود و البته از کسی که فیلم گرفته بود، درخواست کردم فیلم را منتشر نکند که متاسفانه گوش نکرد.» با پرس‌وجوهای خبرنگار هم‌میهن مشخص شد که علیرضا دبیر از کسی که این فیلم را گرفته بود، درخواست کرده بود این فیلم را بعد از مرگش منتشر کند تا ثوابش به او برسد. البته که خبرنگار به این حرف گوش نکرد و فیلم را بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

سکانس دوم؛ اخراج خبرنگار با اعمال قدرت

در جلسه مجمع انتخابات هیئت‌کشتی مازندران، علیرضا دبیر درحال توضیح دادن آشنایی او با خلق‌وخوی مردم استان و برخی اختلافات آنها بود که یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه خطاب به دبیر، او را متهم به «مسخره کردن» مردم استان مازندران کرد. بعد از قطع شدن صحبت‌های دبیر، او با درخواست از حراست سالن، خبرنگار را به بیرون هدایت کرد تا جلسه از سر گرفته شود. دبیر خطاب به خبرنگار مذکور گفت: «من رئیس‌مجمع هستم و اگر این شخص بیرون نرود، صحبت‌هایم را ادامه نمی‌دهم». علیرضا دبیر بعد از این اتفاق ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت: «چون آقای خبرنگار وسط صحبت‌های من پرید، من او را محترمانه به بیرون سالن هدایت کردم تا جلسه با وقفه ایجاد نشود. من رئیس‌مجمع هستم و حق این را داشتم که اگر اخلال در جلسه ایجاد شود، تصمیم‌گیری کنم». این درحالی‌است که دبیر به‌صورت غیرمستقیم در صحبت‌هایش اعلام کرد؛ این حواشی ازسوی برخی افراد به‌صورت سازماندهی‌شده شکل گرفته تا در آستانه انتخابات، او را تخریب کنند.

سکانس سوم؛ از تحریم دبیر تا پاسخ فدراسیون

انجمن روزنامه‌نگاران استان تهران اما با انتشار بیانیه‌ای از خبرنگاران خواست تا با افرادی که به توهین خبرنگاران می‌پردازند، مصاحبه نکنند و خبرهای چنین افرادی را پوشش ندهند. ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد در گفت‌وگو با «هم‌میهن» نیز ضمن محکوم کردن چنین رفتارهایی علیه خبرنگاران، اذعان داشت: «نقد من کاملا صنفی است. از آقای دبیر که فردی مذهبی و نمازخوان است، توقع می‌رفت سعه‌صدر بیشتری به خرج دهد. در مسابقه‌های فوتبال، اگر بازیکنی خطا می‌کند، داور در ابتدا با او صحبت می‌کند و بعد کارت زرد و قرمز را از جیب خارج می‌کند. اما آقای دبیر به‌یکباره با رویکردی نه‌چندان مناسب، خبرنگار محترم را از سالن بیرون کرد. درصورتی‌که فدراسیون کشتی بگوید این خبرنگار اصلا ورزشی نبوده، اتفاقا شاهد یک گل‌به‌خودی ازسوی فدراسیون بوده‌ایم که چطور بدون بررسی، خبرنگاران را در سالن راه داده‌اند. ضمن اینکه رعایت احترام تمام خبرنگارها الزامی است و ارتباطی به اینکه چه حوزه‌ای را پوشش می‌دهند، ندارد.»

ابراهیم امامی، سخنگوی فدراسیون کشتی اما نظری متفاوت نسبت به شمسایی دارد. او در گفت‌وگو با «هم‌میهن» معتقد است؛ همیشه احترام خبرنگاران را باید حفظ کرد اما اگر خبرنگاری خارج از وظایفش، تخلفی بکند طبعا باید واکنش نشان داد: «بحث ما اصلا روی این موضوع نبود که چون ایشان خبرنگار ورزشی نیست، نباید در این جلسه حضور داشته باشد. دقت بفرمایید زمانی که مجمع شروع می‌شود، چه کسانی حق صحبت دارند؟ طبعا اعضای مجمع. سوال من این است آیا زمانی که رئیس‌مجمع در حال سخنرانی است، خبرنگاری حق دارد به‌یکباره وسط صحبت رئیس‌مجمع بیاید و نکته‌ای را مطرح کند؟ این رفتار آقای خبرنگار، صحیح نبود و من اصلا ندیدم در این زمینه کسی از خبرنگار مذکور حمایت و رفتار او را تایید کرده باشد. دوستانی که حامی آقای خبرنگار هستند، می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که آیا خبرنگار حق دارد بدون اجازه، وسط صحبت آقای دبیر نکته‌ای را بگوید؟ این یک دخالت و البته تخلف است. ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بعد از این حواشی، چه اتفاقی رخ می‌دهد. آقای دبیر فقط قانون را اجرا کرد و به‌عنوان رئیس‌مجمع برای اینکه جلسه قطع نشود، ایشان را به خارج هدایت کرد. این آقای خبرنگار، حرفه‌ای رفتار نکرد. او می‌توانست اجازه ‌دهد صحبت‌های آقای دبیر تمام شود، بعد از جلسه، هر سوالی داشت از رئیس فدراسیون می‌پرسید کمااینکه آقای دبیر بعد از جلسه، به تمام سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.»

سکانس پایانی؛ نقد اکبر فلاح به دبیر

بعد از این اتفاق، اکبر فلاح، دارنده مدال‌های طلا و نقره کشتی‌آزاد جهان نیز در گفت‌وگو با «هم‌میهن»، رفتار علیرضا دبیر را اینچنین نقد کرد: «اگر من جای علیرضا دبیر بودم، سعی می‌کردم تحمل انتقادات یا حتی رفتار خارج از عرف را داشته باشم. کسی که در جایگاه دبیر است، باید قدرت نقدپذیری داشته باشد و صحیح رفتار کند. نباید اینطور باشد که با کوچکترین رفتار -حتی ناصحیح- عصبانی شویم. کسی مثل دبیر که نمازخوان، هیئتی و مذهبی است، طبعا باید مهربان، خویشتن‌دار و باگذشت باشد اما متاسفانه نه‌تنها در رفتار دبیر چنین نکات مثبتی را نمی‌بینیم بلکه هیچ گذشتی نیز در رفتار او نمی‌بینیم. در هیئت‌ها و مراسم‌های مذهبی یاد می‌دهند که با احترام نسبت به مردم صحبت کنید، نه اینکه اینچنین خبرنگار را از سالن بیرون کنید. علیرضا دبیر که در جلسه وزیر ورزش با آن سروصدا در حال نماز خواندن بود، باید این رفتار عرفانی را در عمل نیز نشان دهد.» مدیر رسانه‌ای فدراسیون کشتی اما درخصوص اینکه دبیر می‌توانست با سعه‌صدر بیشتری رفتار کند، گفت: «آقای دبیر به خبرنگار توهین نکرد بلکه ایشان را به بیرون هدایت کرد. آقای دبیر اتفاقا این موضوع را مدیریت کرد چون در کار مجمع، اخلال ایجاد شده بود. من حتی یک‌نفر را هم ندیدم که رفتار خبرنگار را تایید کرده باشد. کلیت صحبت من این است که فدراسیون کشتی به‌هیچ‌عنوان قصد درگیری یا حاشیه ندارد بلکه صرفا به دلیل دخالت در مجمع، این واکنش انجام شد. اتفاقا آقای دبیر احترام خبرنگاران را دارد و حتی به کمیته‌های مختلف اعلام کرده، خبرنگاران بازوی مهم فدراسیون کشتی هستند.»

حتی اگر سخن همکاران علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی را درست فرض بگیریم که خبرنگار بی‌موقع نکته‌ای را مطرح کرده؛ آیا این توجیه‌کننده رفتار کسی است که در بالاترین سطح مدیریتی مهم‌ترین ورزش کشور حضور دارد؟ آن‌هم ورزشی که میراث‌دار نام‌هایی چون پوریای ولی و غلام‌رضا تختی است. شاید این اتفاقات تلنگری باشد برای آن‌ها که بی‌حساب و کتاب نام جهان پهلوان را به کسانی که به لحاظ فنی خوب کشتی می‌گیرند و مدال می‌آورند به ثمن بخس می‌بخشند.

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 41959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha