مقایسه پهپاد جنگی ایران و ترکیه؛ بیرقدار یا شاهد ۱۲۹؟

شاهد ۱۲۹ یک پهپاد ایرانی است که توسط نیروهای مسلح ایران و سپاه پاسداران طراحی و تولید شده‌ است. از این پهپاد در شهریور سال ۱۳۹۲ رونمایی شد. پهپادهای شاهد ۱۲۹ در حال حاضر در ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، بوموسی و دمشق مستقر هستند. این پهپاد نیز همانند بیرقدار یک پهپاد بین المللی است و در عملیات های مختلف برون مرزی در سوریه و عراق، مرزهای شرقی و روسیه و اوکراین به کار گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دو پهپاد بیرقدار تی بی ۲ (Bayraktar TB۲) ترکیه و پهپاد شاهد ۱۲۹ (Shahed ۱۲۹) بیش از سایر پهپادها در میدان‌های جنگی سال‌های اخیر به‌خصوص در اوکراین نبرد حضور داشته‌اند. خبرفوری در گزارشی این دو پهپاد را از زوایای مختلف مقایسه کرده است

بیرقدار یا بایراکتار تی‌ بی ۲ (بیرقدار به معنای «پرچمدار» است) یک پهپاد رزمی (UCAV) ارتفاع متوسط ساخت ترکیه است که می ‌تواند عملیات پرواز رزمی از راه دور را انجام دهد. این پهپاد توسط شرکت «بایکار» ساخته شده و ابتدا در نیروی هوایی ترکیه (TAF) به کار گرفته شد. توسعه این پهپاد تا حد زیادی به سلجوق بیرقدار، دانشجوی سابق MIT و داماد رجب طیب اردوغان نسبت داده شده‌ است. هر چند مدل های جدید این پهپاد ربطی به سلجوق بیرقدار ندارد.

پهپاد بیرقدار تی بی ۲ در عملیات های مختلفی در عراق، لیبی، سوریه، آذربایجان و به خصوص اوکراین شرکت داشت. ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی شش فروند از این پهپادها را تحویل اوکراین داد. این پهپادها در نبرد دولت اوکراین علیه جدایی ‌طلبان شرق در منطقه دونباس به کار گرفته شدند. اوکراین همچنین در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی تصمیم به خرید ۲۴ پهپاد دیگر گرفت و این پهپادها را در جنگ علیه روسیه به کار گرفت.

در مقابل، شاهد ۱۲۹ یک پهپاد ایرانی است که توسط نیروهای مسلح ایران و سپاه پاسداران طراحی و تولید شده‌ است. از این پهپاد در شهریور سال ۱۳۹۲ رونمایی شد. پهپادهای شاهد ۱۲۹ در حال حاضر در ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، بوموسی و دمشق مستقر هستند. این پهپاد نیز همانند بیرقدار یک پهپاد بین المللی است و در عملیات های مختلف برون مرزی در سوریه و عراق، مرزهای شرقی و روسیه و اوکراین به کار گرفته شده است.

مقایسه بیرقدار و شاهد ۱۲۹

مقایسه پهباد

۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۵
کد خبر: 41626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha