شکایت روسیه از ترکیه بابت فروش پهپاد به اوکراین

یک مقام عالی‌رتبه آنکارا گفت، روسیه از ترکیه بابت فروش پهپادهای مسلح بایراکتار (بیرقدار) تی‌بی‌۲ به اوکراین شکایت کرده است اما نکته اینجاست که این فروش‌ها از سوی یک شرکت خصوصی ترکیه‌ای انجام شده و قراردادهای میان دو دولت نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام عالی‌رتبه ترکیه در نشست با رسانه‌های خارجی گفت: روس‌ها نگرانند و گاه و بیگاه از فروش این پهپادها شکایت می‌کنند. آنها قبلا هم شکایت می‌کردند و الان هم شکایت می‌کنند.

او افزود: اما ما پاسخ آنها را داده‌ایم... این کار از سوی شرکت‌های خصوصی انجام شده و خرید این پهپادها قبل از شروع جنگ ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین تکمیل شد.

ترکیه در حوزه انرژی، دفاعی و تجارت مناسبات نزدیکی با روسیه دارد و عمدتا به گردشگران روس اتکا می‌کند. یک شرکت حوره دفاعی ترکیه تحت عنوان بایکار قبل از این حمله و با وجود مخالفت روسیه، این پهپادها را به کی‌یف فروخته است و قراردادی برای تولید مشترک بیشتر به امضا رسانده و این مایه خشم مسکو شده است.

ترکیه که عضوی از ناتوست، با اوکراین و روسیه مرز دریایی در دریای سیاه دارد و مناسبات خوبی با دو طرف داشته و در این درگیری نقشی میانجیگرانه ایفا کرده است. ترکیه میزبان مذاکرات صلح بوده و برای دیدار روسای جمهوری اوکراین و روسیه کار می‌کند.

ترکیه با حمایت از اوکراین و انتقاد از حمله روسیه، همچنین با تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو مخالفت کرده و گفته کانال‌های ارتباطی باید باز بماند و همچنین نسبت به اثرگذاری این تدابیر هشدار داده است. آنکارا همچنین با سیاست‌های روسیه در سوریه و لیبی و همچنین الحاق شبه‌ جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالفت کرده است.

به دنبال مذاکرات صلح میان مذاکره‌کنندگان در استانبول، اوکراین نام چندین کشور از جمله ترکیه و اعضای شورای امنیت را به عنوان تضمین‌کنندگان احتمالی برای امنیت کی‌یف فهرست کرد. این مقام ارشد ترکیه‌ بدون ذکر جزئیات گفت برخی از این کشورها که نامشان به عنوان ضامن امنیتی مطرح است، با "مسائل حقوقی" مواجه هستند.

ترکیه به طور کلی با اینکه ضامن امنیتی برای اوکراین باشد، موافقت کرده است اما جزئیات این فرمت باید نهایی شود.

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 26987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha