یک شاهکار نظامی / چگونه آنکارا با پهپادهایش پول به جیب می‌زند؟

مقرون‌به‌صرفه بودن و اثربخشی جنگی اثبات‌شدۀ پهپادهای ترکیه از نکات کلیدی موفقیت چشمگیر در فروش آن بوده است. با خرید اخیر عربستان سعودی، این احتمال وجود دارد که محبوبیت پهبادهای ترکیه‌ای در منطقه ثروتمند و در عین حال متلاطم خلیج فارس به شدت افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، صنعت هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به لطف سفارش رکوردشکن عربستان سعودی برای دریافت هواپیمای بدون سرنشین پیشرفتۀ «بیرقدار آکینجی»، به اوج خود می‌رسد. این معامله که به عنوان «بزرگترین معامله تسلیحاتی ترکیه» معرفی می‌شود، گواهی بر محبوبیت جهانی پهپاد بیرقدار است.

طبق آنچه در گزارش یک وب‌گاه نظامی-تحلیلی آمده، قرارداد دفاعی مذکور در ۱۸ ژوئیه امضا شد و یک پیروزی مهم برای طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. این توافق نتیجه مستقیم تلاش‌های دیپلماتیک او برای بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تقویت اقتصاد در حال احتضار ترکیه است.

مراسم امضای قرارداد توسط افراد کلیدی از جمله اردوغان، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و نمایندگانی از بایکار، شرکت دفاعی ترکیه و وزارت دفاع عربستان برگزار شد. این توافق مهم نقطه برجسته بازدید دیپلماتیک اردوغان از منطقه خلیج فارس بود که در ۱۷ جولای آغاز شد.

درآمد شگفت‌انگیز ترکیه از صنعت پهباد

آکینجی که در زبان ترکی «رایدر» نامیده می‌شود، یک وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در ارتفاع بالا و با استقامت طولانی است که برای مأموریت‌های رزمی هوا به زمین و هوا به هوا مجهز شده است.

مدیر عامل شرکت، هالوک بایراکتار نشان در توییتر توافق با وزارت دفاع عربستان سعودی را «بزرگترین قرارداد صادرات دفاعی و هوایی» در تاریخ نامید.

بیانیه بایکار بر جنبه‌های انتقال فناوری و تولید مشترک این توافق تاکید کرد و بر پتانسیل آن برای ارتقای توان فنی هر دو کشور تاکید کرد.

صنعت هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی در پیشرفت فناوری و قابلیت‌های تولیدی داشته است. طبق سوابق بایکار، صادرات این شرکت بالغ بر ۱.۱۸ میلیارد دلار بوده و در سال گذشته ۱.۴ میلیارد دلار درآمد داشته است.

این قرارداد اخیر یک دستاورد قابل توجه برای ترکیه است، به ویژه با توجه به تعهد رئیس‌جمهور اردوغان در آگوست ۲۰۲۱ برای راهبری ترکیه به سمت رهبری جهانی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین.

افزایش تنش بین روسیه و اوکراین بر نقش حیاتی روزافزون هواپیماهای بدون سرنشین در نبردهای مدرن تاکید می‌کند. این برای عربستان سعودی، کشوری که در منطقه‌ای بی‌ثبات زندگی می‌کند، بسیار حیاتی است.

ترکیه که به عنوان یک پیشگام در فناوری پیشرفته هواپیماهای بدون سرنشین ظهور کرده است، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین [پهپاد] رزمی خود را در سطح جهانی به نمایش گذاشته است. با پیروزی TB۲، اکنون تمرکز به پهپاد قدرتمندتر و آماده نبرد، Akinci، معطوف شده است.

پهباد آکینجی؛ شاهکار نظامی

Akinci، یک هواپیمای بدون سرنشین درجه نظامی، دارای ابعاد چشمگیر است، با طول ۱۲.۲ متر، ارتفاع ۴.۱ متر و طول بال ها ۲۰ متر. وزن برخاست آن ۵۵۰۰ کیلوگرم است و می تواند حداکثر ۱۳۵۰ کیلوگرم بار را حمل کند و تا ارتفاع ۴۰۰۰۰ پا (۱۲۱۹۲ متر) بالا برود.

Akinci از نظر ظرفیت محموله رزمی از مدل قبلی خود، Bayraktar TB۲ پیشی گرفته است. کارشناسان نظامی پیشنهاد می‌کنند که این افزایش می‌تواند آکینجی را قادر به استقرار سلاح‌های قدرتمندتر و استراتژی‌های عملیاتی پیشرو کند. این پهپاد در حال حاضر از نظر عملکرد فراتر از انتظارات بوده است.

در یک دستاورد مهم در سال گذشته، آکینجی اولین موشک مافوق صوت هوا به زمین ترکیه، TRG-۲۳۰ را با موفقیت پرتاب کرد و هدفی را در فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتری [۶۲ مایلی] با موفقیت مورد حمله قرار داد. این امر باعث شده است که Akinci تنها پهپادی باشد که قادر به پرتاب یک موشک مافوق صوت بالستیک از هوا به زمین است.

مدت کوتاهی پس از این شاهکار، پهپاد تحت آزمایش شلیک با کیت هدایت نسل بعدی قرار گرفت. آکینجی یک بمب ۱۰۰۰ پوندی [۴۵۵ کیلوگرمی] MK-۸۳ مجهز به سیستم هدایت گوکچه را بر روی هدف تعیین‌شده پرتاب کرد.

Akinci از آن زمان در آزمایشی با کیت هدایت لیزری Aselsan شرکت کرده است و با دقت بی‌عیب و نقصی به هدف ضربه می‌زند. سیستم هدایت لیزری همراه با بمب MK-۸۲ ساخت شرکت Aselsan در طول این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت.

SOM_cruise_missile_mockup_on_MSPO_2014.jpeg

UCAV علاوه بر قابلیت‌های راداری پیشرفته و مهمات دقیق، می‌تواند به عنوان یک کشتی مادر برای حملات پهپادها نیز عمل کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، پروفسور اسماعیل دمیر، مدیر ریاست صنایع دفاعی ترکیه [SSB]، شبیه‌سازی پهپادهای کامیکازه بومی «آلپاگو» را که توسط پهپاد آکینجی پرتاب می‌شوند، در حساب توییتر خود به اشتراک گذاشت. در اوایل سال جاری، BulgarianMilitary.com گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر تبدیل شدن این پهپاد به اولین پهپاد مجهز به رادار AESA در جهان گزارش کرد.

یک حساب توییتری ترکیه‌ای که اغلب به‌روزرسانی‌های مربوط به ارتش ترکیه را به اشتراک می‌گذارد، اعلام کرد: «AKINCI اولین پهپاد در جهان خواهد بود که رادار AESA و موشک‌های هوا به هوای خارج از دید را حمل می‌کند. در شلیک آزمایشی AKINCI، هدفی با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر با اولین موشک مافوق صوت ترکیه TRG-۲۳۰-iHA مورد اصابت قرار گرفت. UCAV همچنین توسط پاکستان، متحد دیرینه صنایع دفاعی ترکیه، در اوایل سال جاری خریداری شد.

مقرون‌به‌صرفه بودن و اثربخشی جنگی اثبات‌شدۀ پهپادهای ترکیه از نکات کلیدی موفقیت چشمگیر در فروش آن بوده است. با خرید اخیر عربستان سعودی، این احتمال وجود دارد که محبوبیت این پهپاد در منطقه ثروتمند و در عین حال متلاطم خلیج فارس به شدت افزایش یابد.

۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 45398
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha