۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۱
کد خبر: 41421
عملیات بی سابقه شبانه بانک مرکزی

دو بازار مهم برای استقراض بانک ها هر هفته برگزار می شود. بازار باز و بازار شبانه. آمارهای بانک مرکزی از عملیات ثبت شده در هفته اخیر نشان می دهد باوجود ثبات عملکرد بازار باز اما تزریق پول در بازار شبانه به بالاترین سطح خود در میان بسط های هفتگی پول در سال های اخیر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اساس دسته بندی بده بستان بازارهای پولی میان بانک ها و بانک مرکزی، تاریخ سررسید استقراض نقدینگی در آن ها است. در بازار باز استقراض پول، تاریخ سررسید میان مدت داشته و در مقابل این شاخص در بازار شبانه کوتاه مدت است. فرق دیگر این دو بازار در واکنشگری بانک مرکزی است. به بیان ساده تر، در بازار باز، بانک مرکزی نرخ سود را تعیین کرده و در ادامه براساس صلاحدید خود در نهادهای مالی تزریق نقدینگی می کند. این در حالی است که در بازار شبانه بانک مرکزی به نوعی منفعل بوده و همواره با نرخ سود ثابت در سقف کریدور در بانک های متقاضی و دارای کسری نقدینگی پول تزریق می کند.

عملیات ثبت شده در بازارها نشان می دهد بانک مرکزی برای هفته های متوالی مرز ۸۰ همتی تزریق پول در بازار باز را ثابت نگه داشته اما دربازار شبانه مجبور به پرداخت های کلانی شده است. این در حالی است که بانک مرکزی از نیمه بهمن ماه سال گذشته تا کنون کریدور نرخ سود را در این بازار تغییر داد تا نرخ بهره بین بانکی را نیز ارتقا دهد. این نرخ، افزایشی دو واحد درصدی را در هفته های اخیر تجربه کرده است.

در نهایت داده های بانک مرکزی نشان می دهد درحالی که در بازار بین بانکی تلاطم در بده بستان میان بانک ها و بانک مرکزی موج می زند اما وضعیت در بازار باز همچنان ساکت باقی مانده است.

درهمین رابطه به گزارش اکوایران ، دومین حراج بازار باز در سال جاری رقم خورده و برای دومین هفته متوالی در سال ۱۴۰۲ تزریق پول در بازار باز برابر با ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و بدون تغییر باقی مانده است.

بازار باز

سقف ثابت تزریق پول دربازار باز

در هفته منتهی به ۲۱ فروردین ماه امسال، تزریق پول در بازار باز برابر با ۸۰ همت به ثبت رسید. به عبارت دیگر از طریق عملیات بازار باز در هفته اخیر، ۲۱ بانک از بانک مرکزی ۸۰ همت پول استقراض کرده که باید آن را در هفته بعد به این نهاد عودت دهند.

براساس عملیات انجام شده درهفته قبل، در این مقطع ۸۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از بانک ها جمع آوری شده و خالص عملیات در این مقطع معادل با منفی ۲۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.

نرخ سود و تاریخ سررسید از دیگر شاخص های مهم در این بازار است. در همین رابطه نرخ سود بازار باز در سومین هفته سال جاری برابر با ۲۳ درصد بوده و تاریخ سررسید در بازه یک هفته بدون تغییر مانده است.

رشد عملیات بازار شبانه

شیوه دیگر استقراض بانک ها در هر هفته بازار شبانه است. در این بازار تاریخ سررسید معاملات کوتاه مدت تراست. نرخ سود دادو ستد در این بازار را بانک مرکزی تعیین می کند که در بازه ۱۷ تا ۲۴ درصد قرار دارد.

در این معاملات بانک های دارای کسری از بانک های دارای مازاد اقدام به قرض پول می کنند. بالاترین نرخ سود بده بستان دراین معاملات به بانک مرکزی تعلق دارد. اعتبارات قاعده مند با نرخ سود ۲۴ درصد در این هفته ارزشی برابر با ۸۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان داشته که سطح بالایی در این بازار به شمار می رود. به عبارتی بی سابقه ترین سطح عملیات بازار شبانه در سال های اخیر بوده است

بازار باز

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۱
کد خبر: 41421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha