ذینفعان تورم باید شناخته و معرفی شوند/دارندگان دارایی ثابت و بدهکاران بانکی از تورم نفع می برند/ انتظارات تورمی باید کنترل شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: افرادی که دارنده دارایی های فیزیکی بیشتری هستند که بخش زیادی از آنها بدهکاران بخش دولتی، نظام بانکی هستند همان ذینفعان تورم به شمار می روند، کسانی که همیشه از بالا رفتن تورم استقبال می‌کنند.تورم به بهبود شرایط این افراد منتهی می شود، ضمن اینکه این ها آموخته اند به چه شکل و با حرکت در کدام بازارها می توانند از وضعیت تورمی کشور به نفع خود استفاده کنند. این افراد و گروه ها در بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن نابسامانی هایی ایجاد می کنند تا از تبدیل دارایی های فیزیکی سود نامتعارف و غیر عادی کسب کنند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت حل مساله تورم و آنچه در این موضوع برای تامین معیشت و پایداری رفاه مردم باید مد نظر قرار گیرد گفت: مساله مهار تورم از این جهت حائز اهمیت است چرا که از وجود تورم عده ی بسیار کمی منتفع می شوند در حالی که بخش زیادی از مردم، متضررین اصلی افزایش نرخ تورم هستند، کسانی که دارایی های آنها دریک چشم بر هم زدن تبخیر می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از اکثریتی حرف می زنیم که دارایی فیزیکی ندارند لذا به هیچ وجه از امواج تورمی منتفع نمی شوند اما افرادی که دارنده دارایی های فیزیکی بیشتری هستند که بخش زیادی از آنها بدهکاران بخش دولتی، نظام بانکی هستند همان ذینفعان تورم به شمار می روند، کسانی که همیشه از بالا رفتن تورم استقبال می‌کنند.

ایمان زنگنه در این موضوع توضیح داد: تورم به بهبود شرایط این افراد منتهی می شود، ضمن اینکه این ها آموخته اند به چه شکل و با حرکت در کدام بازارها می توانند از وضعیت تورمی کشور به نفع خود استفاده کنند. این افراد و گروه ها در بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مسکن نابسامانی هایی ایجاد می کنند تا از تبدیل دارایی های فیزیکی سود نامتعارف و غیر عادی کسب کنند، پس بازه عمومی سود بیشتر به این افراد تعلق می گیرد، و در طول تشدید تورم چندین بار از گردش های مالی مختلف انتفاع می‌برند، پس ذینفعان تورم باید شناخته و معرفی شوند و اینکه چه بخش ها و قسمت هایی هستند و به چه شکل از افزایش نرخ تورم منتفع می‌شوند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر بنده‌ امسال باید در این موضوع بیشتر صحبت شود، چرا که سال جدید، سال مناسبی برای باز کردن و شناسایی بیشتر این بخش ها و افراد است و این دسته در طی سال های گذشته از بی انضباطی و عدم نظارت ها و سیاست گذاری های غلطی که زمینه ساز افزایش نرخ تورم بوده، منتفع شده اند، بنابراین امسال باید درباره تورم عمیق صحبت کرد.
ایمان زنگنه معتقد است: در کشور ما عموما تورم ریشه پولی دارد اگر یک گام به عقب تر برگردیم به نظام بودجه دولت برمی‌گردد، یعنی نابسامانی هابی که در نظام بودجه‌ای وجود دارد و عدم انضباط مالی دولت در ادوار گذشته و کسری بودجه های ادواری باعث شد ناترازی بیشتر نظام پولی کشور شود. استقراض از بانک مرکزی، اضافه برداشت از بانک مرکزی و... وقتی کسری بودجه به شکل پولی تراز شود باعث گسترش پایه پولی و افزایش نقدینگی در جامعه می شود بدون اینکه تولید افزایش پیدا کند یا رشد نقدینگی در تناسب با رشد تولید باشد، بنابراین سریز شدن همه ناترازی ها در بلند مدت، تورم مزمنی ایجاد می کند پس باید خاستگاه و زایشگاه تورم در کشور شناسایی و ریشه آن زده شود.

ایمان زنگنه توضیح داد: تورم در طی دهه ۹۰ میلادی در دنیا مهار شده بود، چرا که تورم به یک مسئله و دغدغه اقتصادی برای فعالان و کنشگران دنیا تبدیل شده بود اما متأسفانه در ایران این مسئله وجود نداشته و بعد از بحران بیماری کرونا و بعد از انبساط بودجه ای کشورهای غربی، نرخ تورم به دلیل افزایش کمک های بلاعوضی که دولت‌ها به مردم کردند و علاوه بر آن زنجیره تولید در دنیا آسیب دید در جهان افزایش یافت، بعد از وقوع جنگ اوکراین، تامین زنجیره ارزش دنیا محدود تر از قبل شد ، به طوری که سمت عرضه در اقتصاد جهانی آسیب دید، بنابراین به واسطه محدودیت یا آسیب دیدن سمت عرضه در اقتصاد، شاهد افزایش تورم در کشورهای غربی آمریکا و اروپا هستیم. ایمان زنگنه خاطر نشان کرد: مسئله محدودیت سمت عرضه و انبساط مالی در دو سال گذشته منجر به خلق نقدینگی شده، زمانی که نقدینگی خلق شده با افزایش تولید متناسب نباشد و در کوره اقتصاد حذف نشود و زمانی که رشد تولید با رشد نقدینگی در تناسب نباشد اولین آسیب و پیامد پیامد آن افزایش تورم است، تورم فقط مساله و معضل ایران نیست، بلکه بسیاری از کشورها با معضل تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین در مسیر اصلاح سیاست های پولی بانک مرکزی و نظام بانکی باید حرکت کنیم تا سیاست‌های پولی، مالی. ارزی چابکی انتخاب شود. در طی ادوار گذشته سیاست های مالی بر سیاستهای پولی و ارزی که تحت نظر بانک مرکزی بوده، تفوق داشتند، پس در سال جاری اگر به دنبال کاهش تورم و مهار آن هستیم باید اجازه دهیم متخصصین پولی و کنشگرانی که سالها در این زمینه کار کردند و می دانند که حرکت پول به چه شکل است، روانشناسی و رفتارشناسی پول را می شناسند اظهار نظر کنند. و از نظرات آنها در اصلاحات ساختاری استفاده شود. چرا که بخشی از بحث تورم مرتبط با عوامل واقعی اقتصادی و بخشی از آن به انتظارات تورمی بازمی گردد که ناشی از چشم انداز اقتصاد کشور است، بنابراین این بخش ها باید اصلاح شود وآرامش و امید به اقتصاد تزریق شود، قطع به یقین عواید و آثار این مسئله باعث کنترل افزایش تورم از محل نا اطمینانی های مختلف می شود لذا مهار تورم راحت تر اتفاق می افتد.

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 40957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha