بساط دلار تلگرامی چگونه جمع می شود؟ | کانال های تلگرامی چگونه انتظارات تورمی را شکل می دهند؟

یک اقتصاددان گفت: به همان دلیلی که ما نمی توانیم جلوی نرخ گذاری دلار عراق، افغانستان و امارات را بگیریم به همان دلیل هم نمی توانیم جلوی فعالیت کانال های تلگرامی را بگیریم. لذا باید کاری کنیم تجارت کشور به حالت عادی برگردد. تجارت کشور هم تحت تاثیر تحریم هاست. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد هادی حق شناس، اقتصاددان در خصوص تاثیر نرخ گذاری های ارز در کانال های تلگرامی از سوی عده ای سودجو با اهداف خاص سیاسی، روی اقتصاد و بازارها گفت: همیشه وقتی بازارها آشفته می شوند بازارهای غیر رسمی و بازار سیاه شکل می گیرد بنابراین کاری که مسئولان اقتصادی کشور باید انجام دهند ایجاد آرامش در بازار است تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی نمی توانم بگویم که کانال های تلگرامی از چه طریقی، با چه مکانیزمی یا با چه سازمان های خارج از کشوری همکاری می کنند، در واقع پی بردن به این موضوع کار نهادهای امنیتی است و در حوزه اقتصاد نیست اما روشن است که آثار ایجاد چنین کانال هایی که بازار سیاه و غیر رسمی است را می توان در بازارهای دیگر دید. قطعا بازارهای غیررسمی روی بازارهای رسمی اثرگذارند.

بساط کانال های اعلام کننده نرخ دلار جمع می شود اگر ... | کانال های تلگرامی چگونه انتظارات تورمی را شکل می دهند؟

حق شناس افزود: حجم مبادلاتی که در میدان فردوسی صورت می گیرد نسبت به حجم تجارت خارجی بسیار ناچیز است. سال گذشته ارزش حجم صادرات و وادارات ایران بیش از یک میلیارد دلار بود در حالی که شاید کمتر از نیم درصد این مبلغ هم عرضه و تقاضا در میدان فردوسی توسط دلالان وجود نداشته باشد. اما کشف قیمتی که در بازار صورت می گیرد مبنا قرار می گیرد. لذا حجم عرضه و تقاضا مهم نیست مهم کشف قیمتی است که صورت می‌گیرد.

این اقتصاددان گفت: به دنبال این کشف قیمت انتظارات تورمی است که شکل می گیرد. به عنوان مثال مگر ایران با عربستان چه میزان مبادله تجاری دارد؟ این حجم بسیار ناچیز است اما مشاهده کردیم که ملاقات دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات عربستان و سفر به امارات موجب شد در آن بازه زمانی دلار ریزش شدیدی داشته باشد. لذا آن چیزی که در میدان فردوسی یا کانال های تلگرامی، اقتصاد را شکل و به آن جهت می دهد انتظارات تورمی است.

حق شناس گفت: لذا وقتی مجاری رسمی به هر دلیلی با اختلال مواجه می شود، بازار غیررسمی و تلگرامی شکل می گیرد. لذا اسم بازارها مهم نیست، مگر نرخ دلار در سلیمانیه غراق و هراتافغانستان روی نرخ دلار تهران تاثیرگذار نیست؟ لذا اگر میدان فردوسی را هم تعطیل کنیم و کانال های تلگرامی را هم ببندیم بازهم نرخ ارز متاثر از سه نطقه در منطقه خواهد بود (سلیمانیه عراق، هرات افغانستان و دبی امارات). نرخ در این مناطق تعیین می شود و بازار تهران نرخ این مناطق را می گیرد. لبنابراین مسئولان باید به دنبال علت اصلی این نابسامانی ها بروند و مشکلات اقتصادی را حل کنند. در حقیقت مسئولان نباید اجازه سوء‌استفاده بدهند.

وی اظهار کرد: ما نمی توانیم جلوی نرخ گذاری دلار در عراق و افغانستان را بگیریم به همان دلیل هم نمی توانیم جلوی فعالیت کانال های تلگرامی را بگیریم اما می توانیم کاری کنیم که نابسامانی ها در اقتصاد کشور برطرف شود. می توانیم کاری کنیم که تجارت کشور به حالت عادی برگردد و با حل این مشکلات بساط این کانال ها هم خود به خود برچیده و توان سوء استفاده از سوی آنها گرفته می شود.

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 41094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha