این سه زن استاد کنترل تورم اند

کریستالینا جورجیوا در این نشست به سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان نیز اشاره کرد و گفت: «ثبات قیمت برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان ضروری است تا به مخارج خود ادامه دهند که پایه‌های رشد اقتصادی است.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بحث داغ ماه‌های اخیر را افزایش هزینه‌ها و عملیات ضد تورمی بانک‌های مرکزی به خود اختصاص داده است. تورم که در پی محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ اوکراین و روسیه در ماه‌های پیشین به بالاترین سطح خود رسیده بود، با عملکرد سیاستگذاران بانک مرکزی و تایید مقامات پولی مبنی بر اتخاذ سیاست‌های انقباضی در حال بازگشت به سطوح قبلی خود در قبل از همه‌گیری ویروس کرونا است. اگرچه سیاست‌های انقباضی به‌عنوان سرعت‌گیر تورمی در ماه‌های اخیر به شمار می‌رود، اما ذکر این نکته نیز ضروری است که اتخاذ سیاست‌های انقباضی به‌صورت متوالی رکود در بازارها را نیز به همراه خواهد داشت. این موضوع در ایالات متحده در نیمه دوم سال۲۰۲۲ نیز آشکار است.

به گزارش دنیای اقتصاد، این منطقه که از اواخر سال۲۰۲۱ برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره روی‌آورده بود، توانست از یکه‌تازی تورم و دو رقمی شدن آن جلوگیری کند. اما شواهد گویای آن است که تورم ماهانه و نقطه به نقطه آمریکا در نخستین ماه سال۲۰۲۳، نرخی فراتر از پیش‌بینی‌ها را به ثبت رساند که این موضوع نگرانی کمیته بازار باز فدرال‌رزرو را نیز به دنبال داشت. به دنبال این موضوع برخی از تحلیلگران افزودند که از مهم‌ترین دلایل کاهش سرعت ریزش تورم، افزایش نرخ بهره به میزان کمتر از ماه‌های پیشین است.

البته در طرف دیگر نیز اداره آمار اروپا در روزهای اخیر با انتشار گزارشی مبنی بر کاهش تورم کل و افزایش بی‌سابقه تورم هسته در سه دهه اخیر ابراز نگرانی کردند. با توجه به عوامل مذکور سه مقام پولی در سطح جهان از جمله کریستالینا جورجیوا رئیس صندوق بین‌الملل پول، کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا و همچنین جنت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی خود در نشست دو روزه وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه۲۰ در بنگلور، در روزهای اخیر موضوع تورم و رکود را دغدغه اصلی خود اعلام کردند و به بررسی این چالش پرداختند. در این میان رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که: «بانک‌های مرکزی سرتاسر جهان باید تا زمانی که تورم کنترل شود، هوشیار باشند.» همچنین او افزود: « ما هنوز شاهد کاهش تورم نیستیم.

بانک‌های مرکزی در سطح جهان باید تا زمانی که از بازگشت ثبات قیمت‌ها مطمئن شویم، این مسیر را ادامه دهند. ازآنجاکه بسیاری از بانک‌های مرکزی شروع به کند کردن سیاست‌های سخت‌گیرانه خود می‌کنند، نرخ تورم در سرتاسر جهان همچنان چسبنده است.» این مقام پولی در ادامه صحبت‌های خود به عملکرد بانک‌های مرکزی، روند تورم و همچنین خطرات پیش‌رو برای مهم‌ترین اقتصادهای جهان اشاره کرد و به دنبال آن لاگارد و یلن نیز در مصاحبه با بلومبرگ نظرات خود را اعلام کردند.

تاکید«جورجیوا» بر تداوم سیاست‌های انقباضی

با بررسی‌های به‌عمل‌آمده در حوزه اقتصادی جهان، رئیس صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی خود در نشست روسای مالی گروه۲۰ در بنگلور در رابطه به کاهش سرعت ریزش تورم و افزایش احتمال وقوع رکود در ماه‌های آتی، به مصاحبه‌گران بلومبرگ اعلام کرد: «بانک‌های مرکزی باید مراقب تورم چسبنده باشند. زیرا تورم ماه ژانویه با تورم هدف‌گذاری‌شده از سوی مقامات پولی آمریکا و اروپا فاصله زیادی دارد و مقامات پولی در بانک مرکزی نرخ بهره سیاستی را تا زمانی که از کاهش قیمت‌ها و ثبات آنها مطمئن نشده است، ادامه دهند.

او همچنین در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: «بانک‌های مرکزی سرعت سیاست‌های انقباضی را کند کرده‌اند که عامل اصلی تورم چسبنده است.» کریستالینا جورجیوا در این نشست به سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان نیز اشاره کرد و گفت: «ثبات قیمت برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان ضروری است تا به مخارج خود ادامه دهند که پایه‌های رشد اقتصادی است.» او در ادامه به محرک اصلی تورم در سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: «جنگ روسیه علیه اوکراین همچنان اقتصاد جهانی را متاثر کرده است و هنوز سایه طولانی بر اقتصاد جهانی می‌اندازد.» علاوه بر نظرات ارائه‌شده از سوی این مقام پولی، سخنان لاگارد و یلن نیز در جهت عملکرد اقتصاد جهانی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

مصاحبه با لاگارد درخصوص مهار تورم

در پی انتشار گزارش تورمی اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش تورم کل و ثبت رکود تورم هسته در سه دهه اخیر، پتری ساجاری خبرنگار در مصاحبه با کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا از او خواست که دیدگاه خود را در مورد مهار تورم هسته، تحولات اقتصادی منطقه یورو، اطمینان او از تورم کاهشی، تداوم سیاست‌های انقباضی و هدف اصلی بانک مرکزی درخصوص اعمال سیاست‌های پولی بیان کند. او در پاسخ به سوال‌های مذکور گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اروپا و منطقه یورو در سال جدید وارد رکود نخواهد شد؛ اما باید ببینیم که جنگ تا کجا ادامه دارد و همچنین برداشتن محدودیت‌های کووید در چین چه تاثیری بر اقتصاد این منطقه و مناطق دیگر خواهد گذاشت. او در ادامه صحبت‌های خود افزود: اروپا از زمستان گرمی بهره برده است.

ما واردات گاز روسیه به این مناطق را کاهش داده و با همکاری کشورهای اروپایی پاسخ مناسبی به جنگ غیرقانونی و ناموجه پوتین دادیم. در این میان کشورهای اتریش، آلمان، استونی و فنلاند همکاری خوبی در جهت تامین انرژی با یکدیگر داشته‌اند که این اقدامات همبستگی این منطقه در جهت مقابله با پیامدهای وحشتناک این جنگ به شمار می‌رود. همچنین او تصریح کرد: «نرخ تورم همچنان در سطح غیرقابل‌قبولی قرار دارد؛ اما با اقدامات مذکور درخصوص کاهش هزینه‌های انرژی، تورم در ماه‌های آتی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و در فرصت مناسب تورم را به سطح ۲درصدی خواهیم رساند.» او درخصوص هدف بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های پولی افزود: «اقتصاددانان و پیش‌بینی‌کنندگان بر این باور بودند که تورم صعودی موقتی و گذراست و از بین خواهد رفت، اما شواهد نشان می دهد که تورم به طیف وسیعی از بخش خدمات و کالاها سرایت کرده و بر این اساس ما افزایش نرخ بهره را ادامه می‌دهیم؛ زیرا شروع افزایش نرخ بهره از سه‌ماه زودتر تفاوت عمده‌ای ایجاد نکرده است.»

یلن از روند کاهشی تورم دفاع می‌کند

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: «تورم همچنان برای ما مشکل است، آمارها حاکی از آن است که تورم تحت کنترل نیست؛ اما در مسیر کاهشی قرار گرفته است.» او از تحلیلگران و اقتصاددانانی که اعلام کردند داده‌های تورمی ماه ژانویه نشان از ورود این منطقه به رکود است، انتقاد کرد و افزود: هیچ نشانه روشنی از دورتر شدن اقتصاد از مسیر اصلی خود نمی‌بینم و شاخص‌های اصلی اقتصاد از جمله؛ رشد شغلی، خرده‌فروشی و فعالیت‌های بخش خدمات در آغاز سال۲۰۲۳ شتاب گرفته‌اند.» او همچنین افزود: «هزینه‌های انعطاف‌پذیر و تورم سرسختانه نشان می‌دهد که مسیر فدرال‌رزرو برای مهار قیمت‌ها و تقاضا سخت‌تر و طولانی‌تر از چیزی است که در پایان سال۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌شد.» او گفت که پایان دادن به جنگ در اوکراین مهم‌ترین عامل برای اقتصاد جهانی است و هشدار داد که چنین خطراتی می‌تواند بر چشم‌انداز داخلی نیز تاثیر بگذارد. او در پایان سخنان خود افزود: «برخی از همان نیروهای جهانی درباره ایالات‌متحده، قیمت مواد غذایی، انرژی و تاثیرات جنگ اعمال می‌شوند، اما همچنین در مرحله تشدید سیاست پولی برای مقابله با تورم هستیم.»

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
کد خبر: 39800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha