پاکستان در جایگاه دوم بهترین بازارهای سهام در جهان

آمارها حاکی از آن است که شاخص کلیدی بازار سهام پاکستان با رشد قابل توجهی همراه شده و ارزش پول ملی این کشور نیز بهبود یافته است.

شاخص کلیدی سهام پاکستان موسوم به «کِی‌اِس‌ای ۱۰۰» (KSE-۱۰۰ Index) در روز جمعه (۲۸ مهر) و در بحبوحه خوش‌بینی مبنی بر اینکه تقویت ارز این کشور ممکن است به کاهش فشارهای تورمی کمک کند، به بالاترین سطح خود در شش سال گذشته رسید.

به نوشته بلومبرگ،‌ این شاخص با رشد ۰/۹ درصدی به ۵۰ هزار و ۶۷۳ واحد رسید تا میزان رشد کلی آن در ماه جاری میلادی به ۱۰ برسد؛ اتفاقی که باعث شده کِی‌اِس‌ای ۱۰۰ در میان بیش از ۹۰ شاخص سهام جهانی که بلومبرگ به رصد آن‌ها پرداخته، از نظر رشد و عملکرد در جایگاه دوم جهان قرار بگیرد.

کارشناسان اعلام کرده‎‌اند رشد اخیر در ارزش روپیه پاکستان در کنار نشانه‌های اوج نرخ بهره در بازار ثانویه اوراق قرضه و آمارهای تورمی، باعث جذب سرمایه‌های جدید به بازار اوراق قرضه می‌شود. این عامل به ارزش‌گذاری‌های جذاب فعلی در بازار سهام پاکستان کمک می‌کند.

همچنین با توجه به اینکه شاخص کِی‌اِس‌ای ۱۰۰ برای نخستین‌بار در شش سال اخیر از سطح ۵۰ هزار واحد عبور کرده، انتظار می‌رود بازار سهام پاکستان به روند مثبت خود ادامه دهد.

همچنین به دنبال توافق اولیه پاکستان با صندوق بین‎‌المللی پول در ماه ژوئن برای دریافت یک وام ۳ میلیارد دلاری در جهت جلوگیری از بروز نکول در این کشور، سهام‌های پاکستان با رشد ۲۳ درصدی همراه شده‌اند. روپیه پاکستان نیز پس از رکورد کاهش ارزش در ماه سپتامبر، با رشد ۱۰ درصدی ارزش همراه شده و دارای بهترین عملکرد در میان ارزهای دیگری بوده که بلومبرگ به رصد آن‌ها پرداخته است.

با این حال، یکی از اقتصاددانان بلومبرگ اعلام کرده: «اقتصاد پاکستان هنوز با چالش‌های زیادی روبه‌رو است. میزان تورم این کشور در حال حاضر حدود ۳۰ درصد است و به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تورم تا پایان سال جاری میلادی در سطح بالا باقی خواهد ماند».

از سوی دیگر، افزایش اخیر قیمت نفت می‌تواند به عنوان یک نکته منفی برای پاکستان تلقی شود، زیرا این کشور دارای ذخیره پایینی از ارزهای خارجی است و تورم بالایی دارد. از زمان آغاز درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، قیمت نفت حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

تحلیل‌گران معتقدند انتخابات ملی پاکستان در اواخر ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، یک عامل مهم برای جذب سرمایه‌گذاری به این کشور است. همچنین نهایی شدن یک توافق دیگر میان پاکستان و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند به ادامه روند صعودی بازار سهام این کشور در سال آینده میلادی کمک کند.

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 48277
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha