هشدار صندوق بین المللی پول در رابطه با رشد اقتصادی دنیا

رییس صندوق بین‌المللی پول دورنمای رشد ۱۴۳ اقتصاد دنیا که ۸۶ درصد از تولید اقتصاد جهان را برعهده دارند پائین آورد و دلیل آن را تاثیر جنگ اوکراین بر بالا رفتن قیمت مواد غذایی و انرژی اعلام کرد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  رویترز، کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول در روز سه‌شنبه هشدار داد دنیا در یک برهه زمانی بسیار خطرناک قرار دارد و گفت این صندوق پیش‌بینی رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را به‌خاطر تاثیر جنگ اوکراین بر بالا رفتن قیمت مواد غذایی و انرژی و فشار بر اقتصادهای دنیا پایین می‌آورد.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی در آستانه نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و اعلام پیش‌بینی‌های جدید اعلام کرد صندوق بین‌المللی پول دورنمای رشد ۱۴۳ اقتصاد دنیا که ۸۶ درصد از تولید اقتصاد جهان را برعهده دارند پائین می‌آورد. البته بیشتر این کشورها رشد مثبتی خواهند داشت.

جرجیوا گفت:«حمله روسیه به اوکراین اقتصادهایی را که درگیر بهبود از بحران کرونا بودند تحت فشار قرار داده‌است و این جنگ باید پایان یابد. از نظر اقتصادی روند رشد آهسته شده و تورم افزایش یافته‌است و از نظر انسانی، درآمد مردم پایین آمده و سخت‌تر زندگی می‌کنند».

وی هشدار داد تحریم‌های غربی علیه روسیه نظم اقتصاد دنیا را برهم زده‌ و خطر فروپاشی اقتصاد جهان به بلوک‌های ژئوپلیتیکی با استانداردهای متفاوت تجارت و فناوری و سیستم‌های پرداخت و ارزهای ذخیره متعدد وجود دارد.

رییس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد این جنگ با ایجاد اختلال در عرضه غلات و کودهای کشاورزی از سوی اوکراین، روسیه و بلاروس و افزایش قیمت مواد غذایی و آسیب دیدن کشورهای ضعیف‌تر، ناامنی غذایی در سراسر جهان را تشدید کرده‌است.   

جرجیواگفت بدون اتخاذ یک اقدام فوری و هماهنگ برای تقویت عرضه مواد غذایی، بسیاری از کشورها با گرسنگی، فقر و ناآرامی‌های اجتماعی مواجه خواهند شد. همچنین باید با متنوع کردن تولید محصولات کشاورزی مانند آنچه در گسترش تولید واکسن کرونا انجام شد، مقاومت بلندمدت دنیا دربرابر بحران‌ها را بهبود بخشید.

صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند تورم که در حال حاضر در بسیاری اقتصادها یک خطر واضح و بالفعل است، بیشتر از حد انتظار در سطح بالا باقی می‌ماند.

جورجیوا هیچ هدف دقیقی برای رشد اقتصاد دنیا اعلام نکرد اما گفت این رقم پایین‌تر از ۴.۴ درصدی خواهد بود که در ماه ژانویه پیش‌بینی‌شده بود.

۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 27196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha