علت گرانی گوشت قرمز چیست؟ قاچاق، دلار ۳۰ هزارتومانی یا بالا رفتن قیمت نهاده؟

قیمت گوشت قرمز این روزها افزایش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی پیدا کرده است؛ برخی ها افزایش قاچاق دام زنده را علت اصلی افزایش قیمت گوشت می دانند و این درحالی است که مسئولان امر معتقدند دام زیاد است و افزایش قاچاق ربطی به بالارفتن قیمت گوشت ندارد.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، این روزها وقتی به فروشگاه های پروتئین برای خرید گوشت و مرغ وحتی ماهی سر می زنیم با قیمت های نجومی رو به رو می شویم که کمتر کسی از عهده توان خرید این محصولات بر می آید.

به قول یکی از دوستان که سالهاست در لندن ساکن است  قیمت گوشت و مرغ در تهران که روزی به دلیل ارزان بودن زبان زد توریست های اروپایی بود اما این روزها قیمت گوشت و مرغ به اندازه فروشگاه های لندن رسیده است با این تفاوت که حقوق کارگر ایرانی اصلا جوابگوی خرید این محصولات نیست.

برای بررسی جزئی تر قیمت گوشت روز پنجشنبه به یکی از فروشگاه های زنجیره ای رفتیم که قیمت گوشت گوسفندی از ۹۵ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان در بسته های یک کیلویی قیمت گذاری شده بود و قیمت گوشت گوساله نیز از ۶۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو بسته بندی شده بود و این درحالی است که تا همین ماه گذشته قیمت گوشت گوسفندی حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان ارزان تر از قیمت های فعلی بود.

به پیشنهاد یکی از دوستان برای خرید دام زنده به سمت اطراف تهران رفتیم  تا بتوانیم دام زنده خریداری کنیم. قیمت  گوسفند نیز نسبت به یکی دو ماه گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته بود به طوریکه قیمت گوسفند زنده حدود ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان  در هر کیلو قیمت داشت . دامداران علت گرانی گوسفند زنده را کم بود نهاده دامی عنوان می کردند اما این تمام علت افزایش قیمت گوسفند زنده نبود.

*افزایش قاچاق دام زنده به دلیل بالارفتن قیمت دلار

با یکی از بزرگترین دامداران اطراف تهران که دامداری بزرگی در منطقه رودهن دارد تماس گرفتیم تا از قیمت دام زنده مطلع شویم.

وی که از قدیم ما را می شناخت گفت: در حال حاضر گوسفند مناسب برای کشتار ندارد زیرا گوسفند های خود را به واسطه های اماراتی فروخته است.

او تصریح کرد: در منطقه رودهن، دماوند، بومهن  و آبعلی چند دامدار هستند که از ماه های گذشته پول خوبی از دلالان اماراتی گرفته اند تا گوسفند خود را به آنها بفروشند.

این دامدار در پاسخ به این سوال که آیا اماراتی ها دام را زنده می خرند یا به صورت لاشه خریداری می کنند گفت: آنها دام را به صورت زنده خریداری می کنند.

وی ادامه داد: علت فروش دام به دلالان اماراتی نیز بالابودن نرخ دلار است  زیرا  عملا آنها دام را با قیمت بالاتری از دامدار می خرند و دامدار هم  به دنبال پول بیشتر است از این جهت سعی می کند گوسفند خود را به جای آنکه در ایران به فروش برساند به دلال ها و واسطه های اماراتی بفروشد.

*کمبود دام در کشور وجود ندارد

در همین رابطه  منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور نیز می گوید: قیمت گوشت درداخل کشور بالارفته است و این مسئله موجب شده تا مصرف گوشت به شدت پایین آید و این درحالی است که کمبود گوسفند در داخل کشور وجود ندارد بلکه علت افزایش قیمت گوشت بالارفتن قیمت نهاده دامی است.

وی ادامه می دهد:  شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید گوشت برزیلی با نرخ ۹۰ هزار تومان کرده است درحالیکه گوشت داخلی را با نرخ ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کند  وبرای دامدار نمی صرفد که گوشت را با این قیمت بفروش رساند.

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با انتقاد از فاصله چشمگیر قیمت تولید تا بازار بیان کرد: در حال حاضر ۳۳۵ هزار راس دام پروار گوشتی در کشور داریم که با زایش‌های پاییز بر این‌جمعیت افزوده می‌شود که این امر نشان می‌دهد دلیلی برای افزایش قیمت نیست اما بالابودن نهاده موجب می شود تا قیمت تمام شده تولید گوشت بالا رود به همین دلیل دامدار سعی می کند تا با قیمت بالاتری دام را بفروش رساند تا بتواند هزینه های خود را تامین کند و به سود هم برسد.

*مدیریت ضعیف مسئولان دامداران را با مشکل مواجه کرد

امیرحسین جمالی یکی از کارشناسان دام استان قم  به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: شرایط آب و هوایی ایران موجب شده است که در تمام فصول دام زنده وجود داشته باشد اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس این شرایط وجود ندارد به طوری که کشورهایی همچون امارا ت و کویت  با مشکل دام مواجه هستند و سالها است که دام خود را از طریق ایران تامین می کنند.

وی ادامه داد: در همین چند سال گذشته نیز در این فصول از سال صادرات دام زنده انجام می شد اما گرانی نهاده در سال جاری موجب شده است تا در سال جاری صادرات دام به این کشورها ممنوع شود به همین دلیل دامدار سعی کرده است به قاچاق روی آورد.

جمالی ادامه داد: قیمت نهاده بالا رفته است و برای دامدار نمی صرفد که دام خود را با قیمت ارزان به داخل کشور بدهد زیرا هزینه تمام شده اش باز نخواهد گشت.

وی گفت: مدیریت ضعیف مسئولان امر موجب شده است تا این کلاف سردرگم شود.

*دامدار در شرایط فعلی چاره ای جز قاچاق ندارد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر نهاده دامی گران است گفت: با توجه به اینکه پرورش دام علاوه بر خوراک،  مخارج دیگری همچون دارو و ... دارد هزینه تمام شده بالا رفته و حتی تلفات آن را نادیده بگیریم، بازهم پرورش گوسفند صرفه اقتصادی چندانی برای دامداران ندارد به همین دلیل برخی از آنها برای ادامه کسب و کار خود و تامین هزینه ها مجبور به قاچاق دام می شوند و هرچند بسیاری از آنها با مجازات قاچاق هم روبرو می شوند اما قاچاق هم ادامه دارد و البته در شرایط کنونی با تشدید شدن  نظارت بر مرزها و مقابله با قاچاق کمی شرایط تغییر کرده، اما منطقی این است که اقتصاد دامداری در ایران به روال عادی برگردد تا دامداری در کشور رونق بگیرد.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار افزایش قاچاق دام را از مرزهای کشور افزایش داده است، افزود: این دام ها بیشتر به کشورهای عربی فرستاده می شوند زیرا آنها شرایط چندان خوبی برای پرورش دام ندارند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که به فصل های سرد سال وارد شده ایم دوباره تقاضا برای گوشت قرمز افزایش می یابد، تصریح کرد: در حال حاضر تولید گوشت قرمز در ایران می تواند کفاف نیاز داخلی را بدهد اما به شرط اینکه خوراک دام به اندازه کافی و با قیمت مناسب در دسترس دامدارن باشد و از قاچاق دام هم جلوگیری شود، اما وقتی شرایط برای پرورش گوسفند بد باشد اثر آن چند ماه بعد و در فصل زمستان نمایان می شود، زیرا در فصل سرد پرواربندی گوسفندان نیاز به خوراک دارد و با این قیمت های بالا نمی صرفد.

*دام زیاد است افزایش قاچاف قیمت را تغییر نمی دهد

ملکی درباره تاثیر قاچاق دام بر قیمت گوشت قرمز، اظهار کرد: اگر قاچاق دام کنترل شود یا در هفته های آینده مجوز صادرات دام داده نشود قیمت گوشت بالا نمی رود، هرچند ما بارها اعلام کردیم که مخالف صادرات هستیم و در حال حاضر هم همچنان ممنوع است.

او با بیان اینکه حمل و نقل دام کنترل می شود تا جابجایی بیش از اندازه بین استان های مرزی انجام نشود، گفت: بخشی از این انتقال دام با هدف قاچاق است، در حالی که هر منطقه ای باید عرضه متناسب با تقاضای خاص خودش انجام شود.

ملکی با تاکید بر اینکه قبلا مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران سالانه ۸ کیلوگرم بوده است، گفت: در شرایط کنونی که تورم در کشور افزایش یافته ممکن است سرانه مصرف گوشت بازهم پایین تر بیاید، در حالی که استاندارد مصرف سرانه در دنیا ۱۲.۵ کیلوگرم است و ما با آن فاصله خیلی زیاد داریم..

وی ادامه داد: ورود دام از شهرستان‌ها به تهران بسیار کاهش یافته است. برخی از دامداران ادعا دارند با دامپزشکی مشکل دارند و مجوز دریافت نمی‌کنند و برخی نیز به امید افزایش قیمت دام خود را نگه داشته‌اند، این شرایط موجب شده تا استان تهران با کمبود مواجه شود. این کمبود منجر به افزایش قیمت ۱۰ هزار تومانی دام زنده شده که نتیجه آن در گوشت گوسفند در بازار قابل مشاهده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تصریح کرد: با توجه به تداوم قاچاق دام زنده و تبادل پولی که وجود دارد برای دامداران بسیار مقرون به صرفه‌تر است چراکه سه برابر تهران یا شهرستان‌ها در آنسوی مرزها پول دریافت می‌کند.

انتهای پیام/

۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 3860

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha