علت افزایش قیمت گوشت در هفته های اخیر چیست؟

قیمت گوشت قرمز در بازار کشور با افزایش زیادی روبرو شده است به همین دلیل کارشناس امر دلالان و رونق قاچاق در مناطق مرزی را یکی از اصلی ترین دلایل آن می دانند

 گروه کشاورزی و صنایع غذایی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، - امین محمودی- در هفته گذشته  قیمت هرکیلو شقه گوسفندی در سطح شهر تهران به بیش از ۱۴۰ هزار تومان رسیده بود با این حال مسئولین امر کاهش پروار دام در کشور، افزایش قیمت دلار و رونق قاچاق به کشورهای همسایه، افزایش نهاده های دامی و کمبود کشتار را به عنوان دلایل گرانی ذکر می کردند.

به همین دلیل خبرنگار رادار اقتصاد در این خصوص به گفتگو با دو مقام صنفی مرتبط با صنعت دام کشور پرداخته است.

قیمت نهاده های دامی افزایش یافته است

حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران ایران در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: دو سال پیش گوساله زنده کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می رسید، با وجود این که طی این دو سال پروار بندها بارها اعتراض خود را به قیمت پایین گوشت قرمز به مسئولین امر منعکس کردند اما جالب آن است که پس از دو سال قیمت هر کیلو گوساله زنده به ۲۵ هزار تومان رسیده است، سوال بنده و پرواربندها این است که همزمان با ارزانی ۱۵ هزار تومانی قیمت گوشت زنده گوساله، در دو سال اخیر کدام کالا در ایران ارزان شده است؟

وی افزود: وقتی هیچ کدام از مسئولین به فکر دامداران و پرواربندها نیست به تبع آن نباید انتظار داشت که صنعت دام کشور سرپا بماند. تمام ریشه این امر به ذخایر زیاد گوشت منجمد موجود در کشور مرتبط بود، طبیعی است که از هر صنعتی حمایت نشود رو به ورطه نابودی می رود.

رئیس اتحادیه دامداران ایران اظهار نمود: در حال حاضر اما وضعیت صنعت دامپروری به گونه ای است که چون پرواربندها زیان دیده اند پروار کمتری انجام می دهند، اگر قیمت گوشت زنده افزایش نمی یافت بدون هیچ شکی تا چند ماه آینده صنعت دام کشورمان نابود می شد به طوری که در این برهه تحریم و کمبود ارز در کشورمان شاهد کمبود شدید گوشت قرمز می بودیم و به ناچار روی به کشتار دام های ماده می آوردیم.

نعمتی گفت: در وضعیت فعلی خوشبختانه قیمت گوشت زنده گوساله به ۴۰ هزار تومان رسیده است ولی در دو سال گذشته که قیمت این محصول از ۴۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسید این امر در نزد دامداران و پروار بندان اتفاق افتاد و دلالان قیمت عرضه و توزیع خود را تغییری نداده بودند که خطای بزرگی برای صنعت دام کشور بود.

گوشت-1.jpg

این مقام صنفی در ادامه یادآور شد:  به طوری که اگر به میزان کاهش ۴۰ درصدی خرید از پرواربندان قیمت گوشت عرضه شده توسط دلالان هم ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان بود مشکلی پیش نمی آمد که در وضعیت فعلی گوشت به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم می رسید اما این اتفاق نیفتاد و دوباره دلالان بر قیمت گوشت افزودند و این امر سبب متحمل شدن فشاری مضاعف به مردم خصوصا طبقات محروم وارد کرده است.

وی افزود: در جلسات تنظیم بازار دوباره قیمت گوشت گوساله زنده ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان تعیین شده است بنابراین باید مراقب باشیم دوباره دلالها قیمت ها را افزایش ندهند به طوری که مسئولین باید آنالیز دقیقی کنند که این گوشت زنده ۴۰ هزار تومانی باید با چه قیمتی به دست مصرف کننده برسد که نهایتا ۱۰۰ هزار تومان است و قیمت ۱۴۰ هزار تومانی به هیچ وجه منصفانه نیست.

رئیس اتحادیه دامداران ایران بیان داشت: بنابراین باید ارگانهای نظارتی مراقب دلالان و عرضه گوشت در بازار باشند، البته گوشت ۱۲۰ هزار تومانی در این گرانی تمامی کالاهای بازار به نظرم گران نیست اما این که مردم توانایی خرید آن را دارند یا خیر مسئله دیگری است، درست است که مردم در مضیقه هستند اما نمی شود که از جیب دامداران به مصرف کنندگان برسد باید دولت هوای مصرف کننده را داشته باشد.

نعمتی اذعان کرد: گوشت قرمز اگر به طور عادلانه قیمت گذاری شود نه دامدار نه مصرف کننده و نه واسطه ها زیان نخواهند دید، گوشت مرغ دو برابر شده ولی گوشت گوساله هنوز دو برابر هم نشده که بگویم گران شده است.

وی در خصوص تاثیر قیمت و کمبود نهاده های دامی روی قیمت تمام شده گوشت قرمز نیز گقت: بدون هیچ شکی نوسانات قیمتی و کمبود نهاده های دامی روی قیمت گوشت قرمز تاثیرگذار است، وقتی جوی ۱۵۰۰ تومانی را دامدار ۴۵۰۰ تومان خریداری کند طبیعی است که آن را روی قیمت فروش خود تاثیر بدهد به طوری که میزان نهاده های دامی و توزیع آن در بازار به دلیل تحریم بسیار کم است به طوری که اگر ۱ میلیون تن نیاز داریم تنها ۱۰۰ هزار تن در بازار عرضه می شود ولی اگر دامدار آن را در بازار آزاد خریداری کند قیمت فروش هم افزایش می یابد که با این وضعیت هم دامدار و هم مصرف کننده ضرر می کنند.

این مقام صنفی در پاسخ به این سوال که گفته می شود کمبود گوشت در برخی استانها به دلیل قرنطینه کردن دام در برخی استانهای دیگر است نیز یادآور شد: خیلی این مسئله صحت ندارد چون استانها خروج دام را ممنوع کردند برای استانهای مرزی به دلیلی این که ترس از قاچاق وجود دارد ولی برای استانهای مرکزی آزاد است، هجمه گرانی ها علیه گوشت قرمز درست نیست چون هنوز قیمت زنده گوساله هم به قیمت واقعی خود نرسیده است.

نعمتی با بیان این که واردات گوشت کشور در حال حاضر زیر ۱۰ درصد است، اظهار نمود: بنابراین کشوری که ۹۰ درصد نیاز خود را از طریق تولید داخلی تامین می کند بدون هیچ شکی می تواند ۱۰ درصد مابقی نیاز خود را نیز تامین و حتی به فکر صادرات باشد ولی این امر نیازمند مدیریت و حمایت است اما میانگین کشتار بره های ایرانی نسبت به میانگین جهانی پایین است یعنی اگر بره را با ۱۷ کیلوگرم لاشه کشتار می کنیم آن را با ۱۹ کیلوگرم کشتار کنیم مشکل بدون هیچ شکی حل خواهد شد.

وی در پایان گفت: البته این امر نیازمند بودن به اندازه کافی نهاده های دامی و تن خواه دامپروری باشد حتی برخی پرواربندها به دلیل نداشتن پول یا حتی نبودن نهاده مجبور است دام خود را کشتار کند در حالی که اگر دو ماه بیشتر دام خود را نگه دارد مشکل کشورمان حل می شود، دو سال پیش پرواربندی توجیه اقتصادی داشت ولی الان به دلیل کمبود نهاده و نبود نقدینگی توجیه اقتصادی ندارد. اگر کمی مدیریت کنیم خودکفا می شویم.

aj-6.jpg

قیمت گوشت قرمز ارزان می شود

علی اصغر ملکی،  رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی گفت: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است به طوری که قیمت گوسفند زنده به یکباره از ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان به ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: در دو روز گذشته با کاهش قیمت گوشت قرمز روبرو بوده ایم و طی این دو روز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از قیمت گوشت قرمز کاسته شده است و مسئله قاچاق را نیز مسئولین استانهای مرزنشین تا حدود زیادی مسدود کردند که کشورمان با مشکل روبرو نشود.

این مقام مسئول گفت: اقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز قول داده که ارز ۴۲۰۰ تومانی را خیلی سریع به کالاهای اساسی تخصیص بدهد که یکی از این کالاها نهاده دامی است و نهاده ها وارد و مشکل دامداران حل شود و  طبیعتا با حل شدن معضل دامداران حل خواهد شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی یادآور شد: در وضعیت فعلی عرضه به مشتری تا چند روز پیش مغازه دار گوشت قرمز را کیلویی ۱۳۰ هزار تومان تهیه می کرد و با قیمت بالاتر به دست مصرف کننده می رساند ولی در وضعیت فعلی قصابان آن را با قیمت ۱۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو شقه بدون دنبه خریداری می کنند با ده درصد سود ۱۳۴ هزار تومان به فروش می رسانند.

ملکی افزود: اگر مسئله پروار دام و تمامی مسائل جانبی به درستی مدیریت شود با توجه به بارندگی های خوبی که در کشور وجود داشته است و قاچاقی صورت نگیرد کشورمان می تواند خودکفا شویم ولی باید این مسائل به درستی مدیریت شده، خروج دام از کشور کنترل و مجوز صادرات داده نشود تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

وی اظهار نمود: عده ای به دنبال صادرات دام به دیگر کشورها هستند و درست همین افراد بعدا به دنبال واردات گوشت قرمز از دیگر کشورها هستند تا از هر دو مقوله صادرات و واردات دام خود ذینفع شوند.

این مقام صنفی در پاسخ به این سوال که گفته می شود کمبود گوشت در برخی استانها به دلیل قرنطینه کردن دام در برخی استانهای دیگر است نیز یادآور شد: سازمان دامپزشکی راهکاری را دنبال می کند به این صورت که وضعیت دام هر استان را کنترل می کند و دامها شناسنامه دار می شوند از واکسینه کردن تا گوشواره کردن به گوش آنها تا دام استانهای کشورمان از مرزها خارج نشود ولی آنقدری نیز که تاثیر زیادی در بازار داشته باشد.

ملکی گفت:  یکی از دلایل گرانی گوشت افزایش قیمت نهاده های دامی است که هزینه تولید را برای دامداران بالا می برد و آنها نیز مجبور هستند قیمت دام هایشان را بالا ببرند، از طرف دیگر دلالان مثل هر کاری در صنعت دام نیز نفوذ زیادی دارندالبته پیشنهاداتی دادیم که آنها از چرخه صنعت دام به طور کامل حذف شوند که امیدواریم مسئولین پیگیری کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اضافه کرد: قاچاق دام نیز از دلایل دیگر گرانی گوشت در روزهای اخیر بود. افرادی از عراق به مناطق مرزی ایران می آمدند و دام خریداری می کردند و به دلیل اینکه خرید آنها با دلار بود فروشندگان تمایل بیشتری برای فروش دام به آنها داشتند که خوشبختانه امروز مطلع شدیم  با آنها برخورد شده است و دیگر خریداری در مناطق مرزی دیده نمی شود.

ملکی افزایش تقاضای گوشت در روزهای اخیر را یکی دیگر از دلایل گرانی گوشت دانست و گفت: معمولا در ابتدای ماه خرید گوشت بیشتر می شود و همین افزایش تقاضای خرید هم باعث شد که قیمت گوشت افزایش یابد. البته در روزهای آینده خرید گوشت کمتر خواهد شد و با توجه به تعطیلی  رستوران و...  وبه طور کل کاهش تقاضای گوشت قیمت ها مجددا کاهش می یابد.

انتهای پیام/

۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 4511

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha