عملکرد رئیس بانک مرکزی وضعیت صنایع کشور را به هم ریخته/دولتی ها به کسی پاسخگو نیستند/ وزیر اقتصاد باید پاسخگوی شرایط نامطلوب فعلی باشد

علی جدی گفت: با عملکرد نامطلوب رئیس بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز وضیعت صنایع کشور به هم ریخته است. بازار منتظر است اما از مدیریت نرخ ارز و بازگشت ثبات خبری نیست. دولتی ها یاد گرفته اند فقط بگویند« حباب است» در حالی که به تجربه ثابت شده حباب ها چونان توپ فلزی آنقدر محکم می شوند که هیچ گونه نمی توان آنها را شکست. به همین خاطر وزیر اقتصاد باید در این موارد پاسخگو باشد و اگر برنامه ای ندارد و برنامه آقای خاندوزی بی برنامگی است که تکلیف با استیضاح روشن می شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، علی جدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص کلید زدن موضوع استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل تنش های ارزی و بی ثباتی نرخ ارز که بازارهای مختلف را دچار التهاب های شدیدی کرده است گفت: آقای آصفری از جمله نمایندگان مجلس کلید استیضاح مجلس وگرفتن امضاء نمایندگان را برای این موضوع مهم و پاسخگو کردن وزیر اقتصاد زده اند، چرا که التهابات ارزی بسیار نگران کننده شده و متاسفانه دولتی ها در این موضوع به کسی پاسخگو نیستند و آنچه بیان می کنند ادله قانع کننده ای نیست که نگرانی بابت بازار ارز و مدیریت نرخ ارز را درروزهای پیش رو کاهش دهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از جمله موضوعات دیگری که عزم مجلس را برای پاسخگو کردن و در نهایت استیضاح وزیر اقتصاد جزم کرده، عدم انسجام اقتصادی در بخش های مختلف و عدم مدیریت درست اقتصاد در دولت فعلی است که نگرانی های قبلی را دو چندان کرده و امنیت اقتصادی را دچار اخلال جدی کرده است.

علی جدی معتقد است: دولت باید در موضوعات مختلف اقتصادی که با تولید، فعالیت های عمرانی، دخل و خرج خانوار و معیشت و قدرت خرید مردم و فعالیت های بانکی سر و کار دارد پاسخگوی مردم و نمایندگان آنها باشد. مساله این است که دولتی ها یک جمله بلدند و مدام آن را تکرار می کند بدون اینکه این جمله درست باشد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: دولتی ها مدام از« حبابی بودن نرخ ها» در طلا و ارز سخن می گویند در حالی که قیمت ها بدون توجه به این سخن ها در حال بالا رفتن و صعودهای غیر قابل تصور هستند. از این نظر انتظار می رود دولتمردان در مجلس حاضر شوند و تعیین تکلیف کنند که بر سر اقتصاد کشور چه آمده و برای برون رفت از این وضعیت خطرناک چه برنامه ای دارند؟

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: نه بازار و نه مجلس و نه مردم مطمئن نیستند که حبابی بودن بازار و اعتقاد دولتمردان و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی به حبابی بودن بازار درست باشد، چرا که اگر قیمت ها به صورت حبابی رشد کرده بود بعد از چند روز و بازگشت به بازار باید کاهش می یافت در حالی که اینگونه نیست و قیمت ها درحال اوج گرفتن است.

علی جدی نماینده مجلس خاطر نشان کرد: وزیر اقتصاد به جای رئیس کل بانک مرکزی باید پاسخگوی وضعیت مدیریت و نرخ ارز باشد. مردم و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف به شدت نگران وضعیت آتی اقتصادی و ارزی کشور هستند. مردم نگران اشتغال و تولید از دست رفته ای هستند که با ترمز نبریدن نرخ دلار قطعا فشارهای اقتصادی بر آنها را دو چندان می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزیراقتصاد باید به مجلس پاسخ دهد که چرا بانکها در موضوع اعطای تسهیلات به مردم سنگ اندازی می کنند و با مصوبات دولتی در این موضوع کمترین همراهی ندارند. آقای خاندوزی باید جواب دهد چرا وعده های داده شده برای کنترل نرخ ارز، نرخ تورم، بهبود معیشت مردم عملی نشده در حالی که بیش از یک سال و نیم از عمر دولت گذشته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: وزیر اقتصاد باید توضیح دهد که در محدوده فعالیت های خود چه برنامه ای آن هم برنامه عملی نه شعار، برای کاهش شوک های اقتصادی و بهبود معیشت مردمی دارد که با افزایش نرخ ارز بخش زیادی از معیشت و رفاه آنها از دست می رود! آقای خاندوزی باید برنامه خود را برای مدیریت نرخ ارز در مجلس شفاف توضیح داد تا کارشناسان اقتصادی صحت وانجام پذیری این برنامه ها را مورد بررسی قرار دهند.

علی جدی خاطر نشان کرد: وقتی دلار درکمتر از چند روز ۱۰ هزار تومان گران می شود قطع به یقین برنامه های سرمایه گذاران به هم می ریزد. میزان تسهیلاتی که برای فعالیت های مختلف دریافت کرده اند کافی نیست، لذا بخش مهمی از سرمایه گذاری در فعالیت های مختلف اقتصادی از دست می رود.

وی در این باره توضیح داد: با عملکرد نامطلوب رئیس بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز وضیعت صنایع کشور به هم ریخته است. بازار منتظر عکس العمل و مدیریت نرخ ارز است اما از مدیریت نرخ ارز و بازگشت ثبات خبری نیست. دولتی ها یاد گرفته اند فقط بگویند« حباب است» در حالی که به تجربه ثابت شده حباب ها چونان توپ فلزی آنقدر محکم می شوند که هیچ گونه نمی توان آنها را شکست به همین خاطر وزیر اقتصاد باید درباره برنامه های خود در این موارد پاسخگو باشد و اگر برنامه ای ندارد و برنامه آقای خاندوزی بی برنامگی است که تکلیف با استیضاح روشن می شود.

۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 36973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha