بانک مرکزی نظارتی بر نظام بانکی کشور ندارد/مدیریت بانک مرکزی در اعطای تسهیلات به مردم زیر سوال است/مدیران بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی راهبرد مشخصی ندارند

محسن زنگنه گفت:به نظر می رسد چون بانک مرکزی قدرتمند و دارای راهبرد مشخص و قوی در موضوع برخورد درست با بانکهای متخلف نیست بانکها از پرداخت وام های خرد به مردم امتناع می کنند. در حالی که اگر بانک مرکزی قوی عمل می کرد و نظارت بیشتری بر عملکرد بانکها می داشت، قطعا آنها نمی توانستند به اندازه امروز راهبردهای منفعت گرایانه و سودگرایانه خود را دنبال کنند و مردم را تحت فشار قرار دهند.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، محسن زنگنه نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص این موضوع که چرا بانکها از اعطای وام و تسهیلات خرد به مردم امتناع می کنند گفت: اصولا بانکها به جهت اینکه خواهان داشتن تراز مثبت هستند و تلاش می کنند شاخص های تراز خود را ارتقاء دهند تقریبا مثل یک بنگاه اقتصادی عمل می کنند، به همین دلیل ترجیح می دهند مانند سایر بنگاه های اقتصادی تسهیلات و وام را به مشتریانی پرداخت کنند که برای آنها آورده بیشتری داشته باشد در عین اینکه ریسک اعتباری کمتری داشته باشد.

وی در این باره افزود: از نظر بانکها دادن وام های کلان به مشتریان معتبر به دلیل اینکه با یک مشتری سر و کله وچانه زنی می کنند به مراتب بهتر از سر و کله زدن با ده ها مشتری بر سر وام و سایر حاشیه ها و مسائل آنهاست. این موضوع در بانکهای خصوصی با شدت بیشتری دیده می شود چرا که آنها بسیاری ازاقدامات خود را خارج از دایره فعالیت هایی می دانند که بانکهای دولتی باید آن را انجام دهند، لذا نظام بانکی کشور با این تعریف برای خود چارچوبی تعیین کرده که در نهایت آن فشار بر مردم، گرفتار کردن و عدم دسترسی مردم به وام های خردی است که می تواند بسیاری از مشکلات زندگی آنها را برطرف کند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است بانک مرکزی نظارتی بر نظام بانکی کشور ندارد، وی در این باره افزود: به نظر می رسد چون بانک مرکزی قدرتمند و دارای راهبرد مشخص و قوی در موضوع برخورد درست با بانکهای متخلف نیست بانکها از پرداخت وام های خرد به مردم امتناع می کنند. در حالی که اگر بانک مرکزی قوی عمل می کرد و نظارت بیشتری بر عملکرد بانکها می داشت، قطعا آنها نمی توانستند به اندازه امروز راهبردهای منفعت گرایانه و سودگرایانه خود را دنبال کنند و مردم را تحت فشار قرار دهند.

وی در این باره تصریح کرد: اگر امروز در این موضوع ضعفی دیده می شود، علی رغم اینکه وزیر اقتصاد خواهان تسهیل اعطای وام خرد به مردم است و برای نظام بانکی متخلف جرایمی در نظر گرفته شده اما وقتی می بینیم درکف جامعه اتفاقی به نفع مردم رخ نمی دهد ناشی از عدم وجود بانک  مرکزی قوی است. بنده با این موضوع موافق نیستیم که قوانین بانک مرکزی مشکل دارد و بانک مرکزی با قانون فعلی نمی تواند اقتدار داشته باشد، چرا که در برهه هایی در دولتهای گذشته شاهد اقتدار و نظارت درست بانک مرکزی و رخدادهای خوب در این موضوع بودیم که متاسفانه این اقتدار امروز مشاهده نمی شود.

وی در خصوص چرایی عدم تحقق حمایت از وام های خرد توضیح داد: با توجه به اینکه مشی دولت و وزیر اقتصاد، حمایت از تسهیلات خرد و اعطای وام به محرومین و تسهیل اعطای وام به مردم است عدم تحقق این موارد را باید به ضعف اقتدار و عدم نظارت درست بانک مرکزی بر بانکهای کشور ارتباط داد و مدیریت بانک مرکزی را زیر سوال برد.

محسن زنگنه در پاسخ به این سوال که بی ثباتی نرخ ارز و بی عملی بانک مرکزی در این موضوع به ضرر فعالیت های اقتصادی کشور است در خصوص نقش بانک مرکزی در این موضوع گفت: مدیریت ارز در بانک مرکزی قطعا یک بحث مبنایی بسیار مهمی است که باید با جدیت بررسی شود. در حوزه ارز و حفظ ارزش پول ملی دو تفکر در کشور وجود دارد. تفکر اول معتقد است وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است، یعنی یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی ارزش پول ملی را براساس ریال حفظ کند در حالی که تفکر دوم قائل به این است که بانک مرکزی باید از "ارزش واقعی" پول ملی حمایت کند.

وی در این باره توضیح داد: تفکر دوم  براین باور است که قیمت ارز براساس شاخص های بیرونی و خارج از کنترل بانک مرکزی تعیین می شود، بنابراین با افزایش تورم، نرخ ارز نیز بالا می رود.  در حال حاضر متاسفانه تفکر دوم در بانک مرکزی غالب است به همین جهت مدیران بانک مرکزی بحث حفظ ارزش پول ملی را به عنوان یک هدف اصلی انتخاب نکرده اند لذا برای تحقق این موضوع راهبرد مشخصی ندارند و دائما راهبردهای مقطعی را در دستور کار خود قرار می دهند.

محسن زنگنه در این باره تصریح کرد: مجلس نیز در یک سال گذشته متوجه این موضوع نشده چرا بانک مرکزی راهبرد صحیح و برنامه درستی در راستای حفظ ارزش پول ملی ندارد؟ قطع به یقین پاسخ همان تفکر دوم است اینکه بانک مرکزی با مدیریت فعلی قائل به حفظ ارزش پول ملی کشور نیست لذا سایر مسائل مثل تجارت نیز در این دایره قرار می گیرد و به تبع آن تجارت خارجی نیز تحت الشعاع منفی این تفکر قرار می گیرد.

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 31986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha