رکورد ۵ ساله ارزش روبل روسیه شکست

خریداران گاز روسیه، از زمان شروع جنگ اوکراین، ملزم به پرداخت هزینه معامله به واحد روبل شدند. همین مساله موجب شد تا ارزش روبل روسیه در مقابل دلار و یورو افزایش یابد. ارزش روبل اکنون در بالاترین حد خود در پنج سال اخیر قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  تجارت‌نیوز، شرکت‌های اروپایی به تدریج در حال موافقت با شرط ولادیمیر پوتین برای پرداخت هزینه گاز روسیه به واحد روبل هستند. به این ترتیب روبل روسیه توانست رکورد ۵ ساله خود را در مقابل یورور بشکند. روز جمعه در مسکو، روبل نسبت به یورو ۹ درصد و نسبت به دلار ۲٫۸ درصد رشد داشت. واحد پول روسیه از لحاظ عملکرد بهترین ارز امسال است.

کنترل سرمایه، کاهش واردات و افزایش قیمت‌های انرژی باعث شدند تا روبل ۲۰ درصد نسبت به سه ماه گذشته یعنی قبل از جنگ اوکراین رشد کند. البته کاهش ارزهای خارجی که وارد روسیه می‌شوند، می‌تواند مشکلاتی را برای بودجه این کشور ایجاد کند، زیرا بخش عمده درآمد آن از طریق دریافت ارز خارجی است.

افزایش فشار بر دلار و یورو

اکنون بسیاری از مشتریان خارجی گاز روسیه در حال بازکردن حساب‌های ارز خارجی و روبل هستند. آنها سرمایه خود را برای تبدیل در بانک گازپروم می‌گذارند. فشار موجود بر دلار و یورو با افزایش حساب‌های خاص خریداران گاز افزایش می‌یابد. ممکن است دلار و یورو به بازه ۵۰ تا ۶۰ روبل بازگردند اما این فشار همیشگی نیست.

به نقل از بلومبرگ، احتمال دارد تا آغاز تابستان قیمت هر دلار آمریکا به ۵۰ روبل برسد. روز پنج شنبه حجم معاملات یورو به روبل در بورس مسکو نسبت به روز گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت.

بر اساس ساز و کار جدید، واردکنندگان گاز روسیه باید دو حساب بانکی در بانگ گازپروم افتتاح کنند. به این ترتیب می‌توانند پرداخت‌های خود را برای دریافت سوخت انجام دهند.

گازپروم بیش از ۵۰ مشتری خارجی دارد و در حال حاضر حدود نیمی از آنها در این بانک حساب باز کرده‌اند. هنوز شرکت‌ها یا کشورهایی که در گازپروم افتتاح حساب کرده‌اند و با ساز و کار جدید موافق هستند، مشخص نیستند. الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که مشتریان بزرگ گازپروم یا هزینه واردات خود را پرداخت کرده‌اند یا حاضراند که به موقع آن را پرداخت کنند تا با کمبود منابع مواجه نشوند.

ماه گذشته گازپروم جریان صادرات گاز را به کشورهای لهستان و بلغارستان قطع کرد زیرا آنها با حکم پوتین مبنی بر پرداخت در واحد روبل موافقت نکردند. در فنلاند هم روز شنبه اتفاق مشابهی افتاد. تحلیگران روس‌بانک می‌گویند این حجم از نقدینگی را نمی‌توان با عوامل داخلی جذب کرد.

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 28412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha