بورل: اتحادیه اروپا برای تحریم کامل نفت و گاز روسیه اتفاق نظر ندارد

حمله نظامی روسیه به اوکراین در حالی وارد شصت و یکمین روز خود شده است که درگیری‌ها در شرق این کشور به شدت ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز، نیروهای روسی همچنان در تلاش برای تصرف مجتمع فولاد آزوفستال، آخرین پایگاه نیروهای اوکراین در شهر بندری ماریوپل هستند، هرچند هنوز نتوانسته‌اند کنترل کامل آن را در اختیار بگیرند.

در دونتسک نیز نیروهای جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه، مواضع نیروهای ارتش اوکراین را گلوله‌باران کردند.

همزمان تماس‌ها و دیدارهای دیپلماتیک در حاشیه جنگ ادامه داشته و برای نخستین بار آنتونی بلینکن و لوید آستین دو عضو ارشد کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وارد کی‌یف شدند.

این در شرایطی است که بحران انسانی همچنان در اوکراین ادامه دارد و به گفته سازمان ملل بیش از ۵.۲ میلیون پناهجو خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

آخرین تحولات جنگ اوکراین در تاریخ دوشنبه ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) را در این صفحه دنبال کنید:

زلنسکی پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه را تبریک گفت

در پی کسب اکثریت آرا توسط امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست‌جموری فرانسه، ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در توییتی در حساب شخصی خود این پیروزی را به وی تبریک گفت.

زلنسکی امانوئل ماکرون را «دوست واقعی اوکراین» خواند و گفت: «من از حمایت‌های او تشکر می‌کنم و متقاعد شده‌ام که با هم می‌توانیم به سوی پیروزی‌های مشترک جدید پیش برویم؛ به سوی یک اروپای قدرتمند و متحد».

فرانسه در جریان حمله روسیه به اوکراین در چندین نوبت کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف ارائه داده است. امانوئل ماکرون پیش از شروع جنگ نیز با سفر به مسکو از ولادیمیر پوتین خواسته بود به اوکراین حمله نکند.

بورل: در اتحادیه اروپا توافق نظری برای تحریم نفت و گاز روسیه وجود ندارد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت حمایت کافی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحریم کامل یا وضع تعرفه‌های تنبیهی بر واردات نفت و گاز روسیه وجود ندارد.

آقای بورل به روزنامه دی‌ولت آلمان گفته است در حال حاضر اتحادیه اروپا موضع واحدی درباره این موضوع ندارد.

صادرات انرژی منبع اصلی درآمد ارزی کرملین است و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا پیشتر خواستار پایان دادن به پرداخت‌های نفتی شده‌ بودند. با این حال شماری از کشورهای عضو اتحادیه، که بیشتر به منابع انرژی روسیه متکی هستند، با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌اند.

بر اساس داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، روسیه بزرگترین تامین‌کننده نفت اروپا به شمار می‌رود و به تنهایی یک چهارم واردات نفت اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ را تامین کرده است.

سفر وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین

مقامات آمریکایی تایید کرده‌اند که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز یکشنبه به کی‌یف پایتخت اوکراین رفته‌اند.

در این سفر مقامات آمریکایی جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار کرده‌اند و با اعلام کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم اضافی به مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار، از بازگشت تدریجی دیپلمات‌های آمریکایی به اوکراین از این هفته خبر داده‌اند. مطابق جدول زمان‌بندی، روند بازگشت از شهر لویو آغاز شده و دیپلمات‌ها پس از یک وقفه به محل سفارت آمریکا در کی‌یف بازمی‌گردند.

این نخستین سفر مقامات عالی‌رتبه ایالات متحده به اوکراین از زمان آغاز حمله نظامی روسیه در ۲۴ فوریه به شمار می‌رود.

خبر سفر محرمانه این دو وزیر کابینه جو بایدن روز دوشنبه زمانی به صورت رسمی اعلام شد که آقای بلینکن و آستین هر دو به خاک لهستان بازگشته بودند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند افشای عمومی و ناگهانی این سفر توسط زلنسکی، درست یک روز قبل از برنامه مسافرت، باعث بروز تردیدهایی در انجام آن شده است.

سفر مقامات ایالات متحده به مناطق جنگی معمولا به دلیل مسائل امنیتی و حفاظتی از قبل اعلام نمی‌شود.

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 27546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha