زمستان سخت در انتظار اروپای بی‌گاز + نمودار

طبق آمار جریان گاز به اروپا در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد اروپا زمستان سختی را پیش رو داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کش مکش‌ها بین اروپا و روسیه بالا گرفته و اخبار از کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا حکایت دارد با توجه به نزدیک شدن فصل سرما اروپاییان که وابسته به گاز روسیه هستند برای تامین سوخت زمستانه خود باید به فکر چاره باشند که تاکنون راه کار عملی صورت نگرفته است.

این در صورتی است که طبق آمار رویترز، جریان گاز روسیه به اروپا در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است و جریان از طریق سه مسیر اصلی خط لوله در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

1

این در حالی است که جریان گاز به بلغارستان، فنلاند، لهستان، هلند و آلمان به جهت عدم پرداخت هزینه گاز به روبل کاهش یافته و به شدت این قاره را با مشکل روبرو کرده به طوری اگنس پانیه روناچر وزیر اقتصاد این کشور به رادیو فرانس گفته است که این کشور باید برای بدترین سناریو یعنی توقف کامل عرضه گاز از روسیه آماده شود.

از طرفی کاهش عرضه گاز سبب شده که قیمت های انرژی در اروپا نیز افزایش پیدا کند. در نمودار زیر نیز تغیرات قیمت گاز از ژانویه تا اوت ۲۰۲۲  در آلمان و هلند مشخص شده است. افزایش اول مربوط به ماه مارس ۲۰۲۲ زمانی که آمریکا و سازمان ملل در مورد ممنوعیت احتمالی صادرات نفت روسیه به گفتگو پرداختند اما پس از آن قیمت‌ها با کاهش روبرو بود تا زمانی که اخبار مربوط به کاهش ظرفیت نورد استریم منتشر شد و مجدد قیمت‌ها افزایش یافت.

بعد از نیز با کاهش بیشتر جریان گاز مجدد قیمت‌ها افزایش یافت و در زمانی که نگرانی ها بابت کاهش تولید اتمی فرانسه به اوج خود رسید قیمت گاز به بالاترین قیمت خود رسید.

2

طبق آمار تورک استات، قیمت گاز در ترکیه در ماه جولای بیش از دو برابر شده است در حالی که قیمت برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد افزایش یافته است.

  3

طبق آمار سازمان بین المللی انرژی نیز قیمت گاز برای خانواده‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ از سطح آمریکا فراتر رفته است.

4

همچنین بریتانیایی‌ها به طور متوسط ​​۱۰ درصد از درآمد خانوار خود را صرف گاز، برق و سایر سوخت‌های گرمایشی و همچنین سوخت وسایل نقلیه خانگی، عمدتاً بنزین و گازوئیل می‌کنند که دو برابر این میزان در سال ۲۰۲۱  است.

5

با توجه به کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا و وابستگی شدید این قاره به گاز روسیه به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل سرما مناسبات سیاسی این قاره در حال تغییر باشد به طوری که بتواند دست برتر را در مذاکرات با این کشورها در جنگ اوکراین داشته باشد.

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 32499
منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha