آیا ایران و قطر می توانند جایگزین روسیه در بازار گاز اروپا شوند؟ /اروپا در آستانه فصول گرم سال، می کوشد وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد

 محمد علی خطیبی گفت: اصولا انتقال گاز به دو صورت  خط لوله و محموله ای صورت می گیرد. انتقال گاز به شکل خط لوله نیازمند چندین سال لوله کشی است، لذا اروپا به سرعت نمی تواند از گاز روسیه بی نیاز و خریدار گاز ایران و قطر شود. اروپایی ها می توانند نیاز گازی خود در کوتاه مدت را به صورت محموله ای خریداری کنند. هر چند اروپا نمی تواند تمام گاز مورد نیاز خود را به صورت محموله ای تامین و خریداری کند، بنابراین کماکان به نظر می رسد اروپا همچنان نیازمند دریافت گاز از طریق خط لوله های روسیه باشد.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، اوکراین از چند هفته گذشته  آماج حملات زمینی و هوایی روسیه شده است. جدای از مباحث نظامی و تاثیرات سیاسی این موضوع در حوزه بین الملل، بازارها و کشورهای متقاضی خرید نفت و گاز نسبت به تامین نیازهای خود نگران شده اند. افزایش نرخ انرژی و رکوردهای قیمتی در فروش هر بشکه نفت و افزایش ۳۵ درصدی نرخ گاز، بیانگر نابسامانی بازار نفت و گاز جهان است. کارشناس انرژی و معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد، نگاهی دارد به تاثیر بحران های سیاسی و نظامی کنونی جهان در بازار نفت و گاز، بخصوص نقش ایران در تامین نفت وگاز جهان.


 محمد علی خطیبی کارشناس انرژی و معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی نفت و گاز گفت:  بعد از وقوع جنگ و حمله روسیه به اوکراین به جهت نگرانی از کاهش عرضه نفت وگاز، بازارهای جهانی به یک باره شاهد افزایش قیمت بودند، به گونه ای که هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار گذشت. عبور هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار در نزدیک به هشت سال گذشته بی سابقه بوده است. موضوعی که حجم نگرانی کشورهای مصرف کننده از روند بحران در عرصه بین الملل را به نمایش گذاشته است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: با حمله روسیه به اوکراین و تحریم روسیه توسط آمریکا، بازارهای نفت و گاز جهان به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند. برخلاف نگرانی های ایجاد شده در خصوص عدم صادرات انرژی از سوی روسیه و تحریم بازار انرژی روسیه از جانب آمریکا، رسانه ها خبر عدم تحریمهای انرژی روسیه را منتشر کردند.
عضو سابق ایران در اوپک دراین باره خاطر نشان کرد: طی روزهای گذشته آمریکایی ها اعلام کردند فروش نفت و گاز روسیه مشمول تحریمهای آمریکا نشده است. به عبارت بهتر،نفت و گاز روسیه تحت تحریم‌های آمریکا قرار نگرفت. بالا بودن نرخ جهانی نفت و گاز و نگرانی کشورهای مصرف کننده از این موضوع و فشارهای وارده بر آمریکا، اصلی ترین عامل عدم تحریم نفت و گاز روسیه به شمار می رود.
وی درادامه افزود: آمریکایی ها شاهد افزایش قیمت های بی سابقه ای دربازار نفت و گاز هستند که در هشت سال اخیر بی سابقه بوده است، ضمن اینکه برخی سیاستمداران و مسوولین آمریکایی با فشار بر دولت آقای بایدن به دنبال استفاده از ذخایر نفتی و تولید و عرضه بیشتر نفت آمریکایی هستند. در شرایط بحران اوکراین، خارج از بحث سیاسی و نظامی این مساله، بحث تامین انرژی با قیمت مناسب برای کشورهای مصرف کننده بسیار حائز اهمیت است. 
خطیبی در ادامه خاطر نشان کرد: چنانچه بحران اوکراین به درازا بکشد و این موضوع روی  بازارهای نفت و گاز تاثیر بگذارد، روند افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. در صورتی که اگر بحران اوکراین به دراز نکشد این موضوع روی قیمت به صورت طولانی مدت تاثیر آنچنانی نمی گذارد، هر چند نمی توان منکر افزایش قیمت ناشی از آثار روانی این موضوع شد.
معاون اسبق شرکت ملی نفت ایران گفت: عدم افزایش قیمت نفت و گاز را بیشتر به این موضوع می توان ربط داد که آمریکا و به ویژه کشورهای اروپایی به دلیل نیاز به گاز روسیه، موافق تحریم  انرژی این کشور نیستند. انتشار موضوع عدم تحریم های انرژی روسیه توانسته مقداری از از التهاب بازارهای جهانی نفت و گاز را کاهش دهد. 
محمد علی خطیبی در خصوص تلاش اروپا برای وارد کردن گاز از کشورهای دیگری چون روسیه نیز گفت: روسیه تا کنون از عدم صادرات و فروش گاز به کشورهای مختلف اروپایی سخنی نگفته است. به نظر می رسد کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا گاز و انرژی مورد نیاز خود را از بازارها و کشورهای صادر کننده ای مثل قطر تامین کنند. آنچه در این بین حائز اهمیت است عدم سیاسی کردن نفت و گاز از سوی روسیه و آمریکاست. اما اروپا در آستانه نزدیک شدن به فصول گرم سال، کوشش می کند تا وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.
 خطیبی در خصوص اینکه آیا اروپا می تواند به سرعت قطر یا ایران را جایگزین صادرات گاز روسیه کند، گفت: اصولا انتقال گاز به دو صورت   خط لوله و محموله ای صورت می گیرد. انتقال گاز به شکل خط لوله نیازمند چندین سال لوله کشی است، لذا اروپا به سرعت نمی تواند از گاز روسیه بی نیاز و خریدار گاز ایران و قطر شود.
وی در پایان گفت و گو افزود: اروپایی ها می توانند نیاز گازی خود در کوتاه مدت را به صورت محموله ای خریداری کنند. هر چند اروپا نمی تواند تمام گاز مورد نیاز خود را به صورت محموله ای تامین و خریداری کند، بنابراین کماکان به نظر می رسد اروپا همچنان نیازمند دریافت گاز از طریق خط لوله های روسیه باشد.

۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 26287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha