وزیر خارجه پیشین آمریکا: ترامپ خواهان آشوب انتخاباتی است

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا معتقد است ترامپ به دنبال ایجاد هرج و مرج در این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به قلم «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ادعای احتمال تقلب در انتخابات، زمینه هرج و مرج را در کشورش ایجاد می‌کند.

این رسانه در گزارشی به قلم «مادلین آلبرایت» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نوشت: دموکراسی آمریکایی به طرز مشهودی تضعیف شده است. با دیدن مناظره نخست رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن این احساس به من دست داد که در داخل یک آتشفشان در حال فوران با یک سگ زوزه کش گیر افتاده ام. رئیس جمهوری که مدعی است نماینده اجرای نظم و قانون است، از مقررات مناظره ای که کارزار انتخاباتی اش آن را تایید کرده است، خودداری می کند.

وی همچنین از محکوم کردن  نیروهای متعصب نژادی و یا وعده تبعیت از نتیجه انتخابات خودداری کرد. با توجه به سابقه رئیس جمهور، هیچ یک از این ها عجیب نبود.

اندکی بعد از آن تست کرونای ترامپ و چند نفر از اطرافیانش مثبت شد که باز هم با توجه به مواضع دولت او درباره این همهه گیری تعجب آور نبود.

به دنبال این اتفاق مقامات کاخ سفید تلاش کردند نشان دهند که رئیس آنها ویروس را «شکست داده است» البته با کمک تیمی از پزشکان و داروهای آزمایشی.

پیام ترامپ درباره این که کسی نباید از ویروس بترسد با توجه به یک میلیون جان باخته  کرونا در جهان رد می شود.

اکنون آمریکایی ها رئیس جمهوری چهار سال آینده خود را تعیین می کنند. اما نمایش دموکراتیک عالی در این انتخابات دیده نمی شود که به دلیل احتمال اختلال فاجعه بار در آن است. دلایل چنین اختلالی شامل مواردی از قبیل سلامت انتخابات در دوران همه گیری، فشار لجستیکی ناشی از نحوه مدیریت  ارسال برخی از آرای انتخاباتی به صورت غیابی، احتمال نفوذ عوامل داخلی خارجی با انتشار اکاذیب و تلاش های شخص رئیس جمهور در تضعیف اعتماد عمومی به نهادهای دموکراتیک است.

ترامپ خود با ادعای تقلب در انتخابات عمدا بذر آشوب و هرج و مرج از جمله رویارویی خشونت آمیز را در روز انتخابات می پاشد. اگر نتایج به هم نزدیک باشد ممکن است از سوی یکی از طرف ها رد شود.

هیچ انتخاباتی بدون نقص نیست ولی این بار رئیس جمهوری می خواهد هر نقص کوچکی را توطئه ای بزرگ نشان دهد.

در نهایت این جنجال ممکن است در دیوان عالی حل شود که برای حامیان بایدن ناراحت کننده خواهد بود.

باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و سه واقعیت را نباید فراموش کرد: اولا فرایند رای دهی  طی سالیان متمادی توسعه یافته و از راهنمایی های متخصصان غیرحزبی بهره برده است: تقلب گسترده بسیار بعید است و تشخیص آن نسبتاً آسان است. دوم، چند اشکال اجتناب ناپذیر است اما قابل جبران است و نباید کل روند را بی اعتبار کند. سوم، صرف نظر از  شمارش آرا صادقانه و کارآمد، مطمئنا اتهامات تقلب در شبکه های اجتماعی و عناصر حزبی رسانه ها ظاهر می شود. با وجود آتش سوزی واقعی یا نبود آن، دود زیادی وجود خواهد داشت. این موضوع به رهبران مسئول در هر دو حزب و متخصصان حقوق، دانشگاه و روزنامه نگاری بستگی دارد که به شهروندان کمک کنند واقعیت ها را از اغراق و دروغ تفکیک کنند.

نویسنده اقدامات رئیس جمهوری کنونی آمریکا را باعث آسیب رساندن به وجهه این کشور در جهان دانسته است.

وی اقدامات رئیس جمهوری جدید آمریکا را دادن اطمینان دوباره با متحدان آمریکا، تاکید دوباره بر نقش آمریکا در تغییرات آب و هوایی و سلامت جهانی، ایجاد ائتلافات موثر برای مقابله با اقدامات چین، روسیه و ایران و ایجاد هویت آمریکایی به عنوان یک کشور دموکرات عنوان کرد.

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 2799
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha