پرداخت‌های روبل دیجیتال از سال ۲۰۲۳ آغاز می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛براساس تاییدیه‌ی استراتژی توسعه‌ی بازارهای مالی وزارت اقتصاد روسیه، عرضه‌ی کامل ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) این کشور، که روبل دیجیتال نام دارد، باید پیش از ۲۰۳۰ محقق شود. با این‌وجود بانک مرکزی این کشور می‌خواهد عملیات پرداختی آن را در سال ۲۰۲۳ آزمایش کند. Elvira Nabiullina، ریاست این سازمان، اظهار داشت:«ما موفق شده‌ایم یک نمونه‌ی اولیه از روبل دیجیتال را توسعه دهیم و درحال حاضر مشغول آزمایش آن در بانک‌ها هستیم. سال آینده شاهد استفاده‌ی آزمایشی آن در ساختار پولی کشور خواهیم بود».

سابقه و کاربرد روبل دیجیتال

بانک مرکزی روسیه نخستین آزمایش‌های روبل دیجیتالی را در ماه ژانویه سال گذشته (دی ۱۴۰۰) انجام داد و در اواسط ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰) خبر از اولین تراکنش موفق آن در بین کیف‌پول‌های شخصی داد. درحال حاضر ۵ موسسه‌ی مالی در این طرح مشارکت دارند که گفته می‌شود در ماه‌های آتی ۷ بانک دیگر نیز به برنامه‌ی آزمایشی روبل دیجیتال خواهند پیوست.

به‌گفته‌ی ریاست این نهاد دولتی روبل دیجیتال فرصت‌های فراوانی برای شهروندان و تجارت کشور روسیه به‌ارمغان می‌آورد. دولت از این راهکار در حمایت از امور پرداختی بخش‌های اقتصادی-اجتماعی مشخصی استفاده خواهد کرد و جابه‌جایی پول بین اشخاص رایگان و بدون کارمزد خواهد شد. اما استفاده از این ارز دیجیتال برای خرید کالاها و پرداخت هزینه‌ی خدمات دولتی شامل کمیسیون ۰.۴ تا ۰.۷ درصدی از هر تراکنش خواهد بود.

این CBDC در شرایط فعلی که کشور روسیه با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است نه‌تنها به‌تسهیل پرداخت‌های داخلی کمک کرده بلکه برای نقل و انتقال جهانی پول نیز بسیار مفید خواهد بود. ریاست بانک مرکزی روسیه امیدوار است تا نمایندگان مجلس گام‌های قانونی لازم برای استفاده‌ی تجاری از روبل دیجیتال را اتخاذ کنند و طرح‌های آزمایشی بانک‌ها نیز با تاخیر روبه‌رو نشود. پیش‌تر خواندیم که قانون‌گذاران روسیه درخصوص خطرات مالی و امنیتی CBDCها هشدار داده و برای رفع ریسک‌های موجود دست به تغییر ۱۳ قانون این کشور براساس نیاز بانک مرکزی زده‌اند.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 27593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha