ثبت رکورد ۴۰ ساله تورم در آمریکا/ تورم به ۸.۵ درصد رسید!

درپی افزایش قیمت انرژی و محصولات غذایی در آمریکا، نرخ تورم در این کشور در ماه گذشته میلادی به بیش از ۸.۵ درصد رسید که بیشترین میزان از سال ۱۹۸۱ تا به حال محسوب می‌شود. افزایش نرخ تورم آمریکا به بیش از ۸ درصد فشارها به بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از رشد تورم را به بالاترین میزان در طول ماه‌های اخیر رسانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز، نرخ تورم سالانه در آمریکا به بیش از ۸.۵ درصد رسیده است که در طول ۴۰ سال اخیر بی سابقه محسوب می‌شود. افزایش قیمت جهانی انرژی و محصولات اساسی کشاورزی، مهمترین دلیل تورم در آمریکا عنوان شده است و انتظار می‌رود در صورت تداوم جنگ اوکراین و بالا ماندن قیمت‌های جهانی، نرخ تورم آمریکا نیز به روند صعودی خود ادامه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد درپی افزایش قیمت انرژی و محصولات غذایی در آمریکا، نرخ تورم در این کشور در ماه گذشته میلادی به بیش از ۸.۵ درصد رسید که بیشترین میزان از سال ۱۹۸۱ تا به حال محسوب می‌شود. افزایش نرخ تورم آمریکا به بیش از ۸ درصد فشارها به بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از رشد تورم را به بالاترین میزان در طول ماه‌های اخیر رسانده است.

در ماه مارس نرخ تورم ماهانه آمریکا ۱.۲ درصد ثبت شده است که بالاترین میزان از سپتامبر سال ۲۰۰۵ میلادی محسوب می‌شود. در صورتی که نرخ تورم ماهانه ۱.۲ درصدی در اقتصاد آمریکا تداوم پیدا کند، انتظار می‌رود تورم سالانه این کشور به ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز برسد؛ این درحالیست که اغلب کارشناسان انتظار دارند روند صعودی تورم در آمریکا همچنان ادامه داشته باشد.

افزایش قیمت انرژی و غذا عامل اصلی تورم در آمریکا

بر اساس محاسبات چنانچه شاخص تورم بدون در نظر گرفتن قیمت انرژی و غذا محاسبه شود، تورم ماهانه آمریکا در حدود ۰.۳ درصد خواهد بود که در مقایسه با ماه قبل از آن کاهش نیز یافته است. اما افزایش قیمت انرژی و غذا موجب شده است تورم ماهانه به رقم ۱.۲ درصد برسد و تورم سالانه نیز در حدود ۸.۵ درصد ثبت شود که انتظار میرود در ماه‌های آتی روندی صعودی ثبت نماید.

درگیری روسیه و اوکراین و وضع تحریم‌های آمریکا در کنار محدودیت‌های زنجیره تامین ناشی از کرونا، از جمله دلایل افزایش قیمت انرژی، محصولات غذایی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع آمریکا محسوب می‌شوند که در کنار هم به ثبت رکورد ۴۰ ساله تورم در این کشور منجر شده‌اند.

تورم آمریکا افزایشی است

نکته بسیار حائز اهمیت اینکه از زمان وقوع جنگ اوکراین نزدیک به ۲ ماه گذشته و در صورت تداوم وضعیت کنونی، تمامی کارشناسان انتظار دارند نرخ تورم در اقتصاد آمریکا روندی به شدت صعودی ثبت نماید. روسیه یکی از بزرگترین تامین کنندگان انرژی در جهان است و روسیه و اوکراین در کنار هم سهمی اساسی از بازار غلات جهان دارند. از این رو وقوع درگیری نظامی بین این دو کشور و ایجاد محدودیت در صادرات انرژی و غذا در سطح جهان، به افزایش قیمت آن‌ها منجر شده است. بنابراین تا زمانی که جنگ بین دو کشور پایان نیابد و عرضه انرژی و محصولات اساسی کشاورزی در جهان به حالت طبیعی خود بازنگردد، انتظار کاهش قیمت و در نتیجه کاهش نرخ تورم در آمریکا منطقی نیست.

مقامات دولت آمریکا نیز در پاسخ به سئوالات درخصوص چرایی وقوع تورم در این کشور، تمامی تقصیرها را گردن روسیه انداخته‌اند و معتقدند دلیل مهم دیگری در این زمینه وجود ندارد. این درحالیست که مقامات دولت ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق این کشور، معتقدند دلیل اصلی افزایش نرخ تورم، عملکرد نامطلوب دولت دموکرات بایدن و بانک مرکزی در پاسخ به تحولات جهانی بوده است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی آمریکا، در آینده نزدیک با افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم اقدام کند؛ اما کارشناسان معتقدند افزایش نرخ بهره می‌تواند به رکود بیشتر منجر شود و در عین حال نمی‌تواند مشکلات تورمی ناشی از افزایش قیمت جهانی انرژی و محصولات کشاورزی را به کلی مرتفع نماید.

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 27291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha