سایه سنگین تورم بر سر مصرف‌کنندگان آمریکایی/خریدهای برنامه‌ریزی‌شده در بلک فرایدی رونق گرفت!

تورم‌های بالا و بیکاری فزاینده مردم آمریکا آن هم در آستانه سال نو میلادی که انتخاباتی حساس در پیش است، بحرانی نگران‌کننده را شکل داده؛ به خصوص اینکه انعکاس آن در خریدهای کریسمس و بلک‌فرایدی کاملا نمایان شده؛ یعنی هم خریداران محتاطند و هم فروشندگان طرح اکنون بخرید، بعدا پرداخت کنید را به صورت جدی اجرا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین انتظار می‌رود آمریکایی‌های اهل چانه‌زنی برای شروع فصل تعطیلات ایالات متحده در تعداد بی‌سابقه برای خریدهای بلک فرایدی حضور داشته باشند، اما خستگی آنها از قیمت‌های بالاتر، خرده‌فروشان را محتاط کرده و بر موتور اقتصادی کشور فشار وارد می‌کند.

جمعه سیاه یعنی همان روز بعد از روز شکرگزاری، به طور سنتی بزرگترین خرید سالانه آمریکا را با خرده‌فروشانی شروع می‌کند که تخفیف‌های جذاب را تبلیغ می‌کنند. امسال، برخی در حال برنامه‌ریزی کاهش تندتر قیمت‌ها هستند تا مصرف کنندگان خسته از تورم را به فروشگاه‌ها بکشانند.

فدراسیون ملی خرده‌فروشی انتظار دارد ۱۸۲ میلیون نفر بین روز شکرگزاری و دوشنبه سایبری خرید کنند. این، ۱۶ میلیون نفر بیشتر از سال گذشته خواهد بود و بیشترین میزان از زمانی که NRF ردیابی داده‌ها را در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد.

دیلویت تخمین می‌زند که میانگین هزینه آن‌ها در آن روزها ۱۳ درصد بیشتر از سال گذشته و ۵۶۷ دلار برای هر نفر خواهد بود؛ اما هزینه‌های کل فصل فقط مطابق با تورم است؛ به نحوی که S&P Global Market Intelligence رشد فروش تعطیلات را ۳.۳ درصد نشان می‌دهد که کمتر از میانگین ۳.۹ درصدی قبل از همه‌گیری و نرخ‌های بالاتری است که در سال‌های اخیر مشاهده شده است.

گرگوری داکو، اقتصاددان ارشد EY در گزارشی گفت: علیرغم کاهش تورم در ماه اکتبر، «خستگی هزینه‌ها یعنی همان تصوری که بر این باور است که هزینه همه چیز بیشتر از قبل از همه‌گیری است، همچنان باقی است. این تمایل خریداران را برای خرج کردن کاهش می‌دهد.»

مصرف کنندگان با انعطاف‌پذیری خود در سال جاری اقتصاددانان را شگفت‌زده کرده‌اند، زیرا مخارج آن‌ها با تورم، افزایش نرخ بهره و از سرگیری بازپرداخت وام‌های دانشجویی در تضاد بوده است؛ اما گزارش مشاغل اکتبر نشان‌دهنده نرم شدن روندهای بازار کار بود و نظرسنجی نوامبر از دانشگاه میشیگان نشان داد که تمایل مصرف‌کننده به پایین‌ترین حد در شش ماه گذشته رسیده است.

جیسون پراید، رئیس استراتژی سرمایه‌گذاری و تحقیقات در گلن‌مید تراست، در گزارشی خاطرنشان کرد: «قلک‌های پس‌اندازهای اضافی» خانوارهایی که در طول همه‌گیری ایجاد شده‌اند نیز در حال کاهش است.

گزارش‌های درآمد سه‌ماهه سوم خرده‌فروشان نشان از جوی نگران‌ کننده‌تر داشت. Home Depot و Lowe's هر دو به کاهش هزینه‌ها در پروژه‌های بزرگ بهسازی خانه اشاره کردند، Kohl تخمین‌های فروش را از دست داد زیرا هزینه‌ها در موارد غیر ضروری کاهش یافت، در حالی که Best Buy گفت تقاضا «حتی نابرابرتر و پیش‌بینی آن دشوار است.»

والمارت، بزرگ‌ترین خرده‌فروش کشور از نظر فروش، تا آنجا پیش رفت که گفت: «ممکن است در ماه‌های آتی با دوره‌ای از رکود دست و پنجه نرم کند».

خریدهای برنامه ریزی شده در کریسمس رونق گرفت

یک مطالعه مک‌کینزی نشان داد که تقریبا ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان به دنبال خرید و فروش در تعطیلات امسال هستند، خریدهای برنامه‌ریزی شده را با جایگزین‌های ارزان‌تر عوض می‌کنند یا به طور کلی آن‌ها را کنار می‌گذارند. تمایل به معامله پایین از ژوئیه ۲۰۲۲ پنج درصد افزایش یافته است، اگرچه این لحظه‌ای بود که تورم به ۹.۱ درصد، به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید.

بر اساس ارزیابی Adobe Analytics از قیمت‌گذاری تجارت الکترونیک، خرده‌فروشان با ارائه تخفیف‌های بسیار شدیدتر در برخی از دسته‌ها پاسخ داده‌اند. میانگین اوج تخفیف برای پوشاکی که به صورت آنلاین فروخته می‌شود از ۱۹ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که تخفیف در تلویزیون‌ها از ۱۰ درصد به ۲۴ درصد افزایش یافته است.

همانطور که از نمودار زیر مشخص است، خرده‌فروشان تخفیف‌های آنلاین بیشتری را امسال ارائه می‌دهند.

سایه سنگین تورم بر سر مصرف‌کنندگان آمریکایی/خریدهای برنامه‌ریزی‌شده در بلک فرایدی رونق گرفت!

گزینه فروشندگان برای ترغیب خریداران

بر اساس گزارش Adobe گزینه‌های «در حال حاضر بخرید، بعداً به صورت آنلاین پرداخت کنید» در مقایسه با سال گذشته ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است. Adobe سال ۲۰۲۳ را «سال فراگیر» برای چنین پیشنهادات مالی کوتاه‌مدتی نامید.

لورن بایتلسسپاچر، استاد بازاریابی در کالج بابسون، گفت که خرده فروشان بر برندهای برچسب خصوصی مقرون به صرفه تر خود تأکید بیشتری دارند. او گفت: «به‌عنوان یک مصرف‌کننده، مهم است که در سال جاری بررسی‌های لازم را انجام دهید.»

جو حساسیت به قیمت در این هفته در میان خریداران در مرکز شهر منهتن مشهود بود.

بیکاری در امریکا و ضربه شدیدی که به خریدهای کریسمس می زند

جک اوکیف، یک بانکدار ۲۹ ساله از نیویورک در حالی که در بازار تعطیلات پارک برایانت منهتن مشغول گشت و گذار بود، گفت: «همه چیز آنقدر گران است که داشتن پول اضافی برای خرج کردن در هر چیزی سخت است.» با این حال، او اضافه کرد: «من قطعا در جمعه سیاه خرید خواهم کرد. من هنوز در تلاشم تا بهترین هدیه‌ای را که می‌توانم برای همه بگیرم.»

جسیکا پرندا، ۲۵ ساله، مشاور فناوری از بروکلین که در فروشگاه پرچمدار میسی مشغول خرید بود، گفت: «قیمت‌ها بسیار غیر واقعی شده‌اند.» او می گوید: «اما من این را با صرف هزینه‌های روزانه مانند خرید مواد غذایی بیشتر احساس می‌کنم.»

پرندا که به تازگی شغل خود را از دست داده است، بودجه هدیه تعطیلات خود را از ۲۵۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار برای خانواده چهار نفره خود کاهش داده است.او می گوید: «این تفاوت زیادی با سال گذشته دارد.»

۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 49416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha