هدیه عجیب پوتین به رهبر کره شمالی / کلید پیروزی روسیه در اوکراین به دست پیونگ‌یانگ افتاد؟

گفتگوهای پوتین و کیم نشان‌دهنده روابط نزدیکتر بین دو کشور بوده است. هر دو با انزوای بین‌المللی روبرو هستند و به دنبال امتیازاتی از این رابطه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در هنگام بازگشت به کشورش از سفر به روسیه، جلیقه ضدگلوله و هواپیماهای بدون سرنشین هدیه گرفت. او در سفر خود به پایان رساند که غرب از احتمال همکاری نظامی بین مسکو و پیونگ‌یانگ ابراز نگرانی کرده بود. این در این سفر کم‌سابقه شش‌روزه، کیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفتگو کرد. این دیدار احتمال فروش تسلیحات کره شمالی به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را برانگیخت.

به گزارش سی‌ان‌ان، رسانه‌های دولتی روسیه و کره شمالی گزارش دادند که کیم در روز یکشنبه شهر شرقی ولادی وستوک را ترک کرد. او در این شهر از هواپیماهای جنگی، یک فرودگاه و یک ناوچه ناوگان اقیانوس آرام بازدید کرد و پس از مراسم بزرگ خداحافظی، با قطار شخصی زرهی خود به پیونگ‌یانگ بازگشت. در طول این سفر بیش از ۴ هزار کیلومتری به شرق روسیه، با فرش قرمز از رهبر کره شمالی استقبال شد و بیشتر دیدارهای او صرف بازدید از اماکن نظامی شد.

کره شمالی به شدت تحت تحریم بوده و به همه چیز، از انرژی گرفته تا غذا و فناوری نظامی نیاز دارد.

سفر پربار

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، هنگام خروج کیم، فرماندار منطقه شرقی پریموریه یک جلیقه ضدگلوله و یک مجموعه پهپاد به او هدیه داد. خبرگزاری دولتی افزود: «این یک جلیقه برای حفاظت از سینه، شانه‌ها، گلو و کشاله ران طراحی شده و بسیار سبک‌تر از نمونه‌های مشابه خود است». تاس افزود: «همچنین ۵ پهپاد تهاجمی تولید همان منطقه و یک پهپاد شناسایی از نوع هواپیمای Geranium-25 به کیم اهدا شد. تعدادی لباس مخصوص که دوربین‌های حرارتی قادر به شناسایی آن‌ها نیستند نیز در میان هدایا بود».

سفر کیم جونگ اون به روسیه

در ویدئویی که خبرگزاری دولتی ریانواستی روسیه منتشر کرد، پس از مراسم خداحافظی با فرش قرمز و نگهبانان افتخاری، کیم بعد از سوارشدن به قطار شخصی، ایستگاه راه‌آهن آرتیوم را ترک کرد. به گزارش ریانواستی، این قطار بیش از ۲۰۰ کیلومتر از آرتیوم تا شهر مرزی خسان را طی خواهد کرد.

دستور کار نظامی

کیم و پوتین در روز چهارشنبه در بخش شرقی روسیه با یکدیگر دیدار کرده و در یک نشست پنج‌ساعته در فرودگاه فضایی Vostochny Cosmodrom حضور داشتند که در آن پوتین گفت کیم «علاقه زیادی» از خود به فناوری‌های فضایی روسیه نشان داد. کره شمالی، فناوری فضایی را در اولویت خود قرار داده است.

کیم پس از گفتگوی خود با پوتین، با حمایت ضمنی از جنگ روسیه در اوکراین گفت: «من همیشه در کنار روسیه خواهم بود». پوتین این گفتگو را «بسیار اساسی» توصیف کرد.

از اوایل ماه جاری، دولت ایالات متحده از «پیشرفت فعالانه» مذاکرات تسلیحاتی بین دو کشور هشدار داد. هیچ معامله‌ای به طور علنی اعلام نشده و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که دو رهبر هیچ توافقی را در جریان مذاکرات خود امضا نکرده‌اند. اما این گفتگوها نشان‌دهنده روابط نزدیکتر بین دو کشور بود که هر دو با انزوای بین‌المللی روبرو هستند؛ روسیه به دلیل حمله به اوکراین و کره شمالی به دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشک بالستیک.

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 47190
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha