جنگ اوکراین، گرسنگی را در فقیرترین کشورها شدت می دهد

یمن، اتیوپی، افغانستان و سوریه که پیش از برافروخته شدن آتش جنگ اوکراین با بدترین سطوح قحطی مواجه بودند، به دلیل وابستگی به محصولات غذایی روسیه و اوکراین، بیشترین آسیب را از این درگیری متحمل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه ال پائیس اسپانیا، بر اساس گزارش ‌های "برنامه جهانی غذا"، جنگ روسیه علیه اوکراین، گرسنگی را در جهان تشدید کرده است. وابستگی به ذخایر گندم روسیه و روغن آفتابگردان اوکراین، مشکلات حمل‌ونقل و لغو و تاخیر ارسال محموله‌ها از بندر شهر اودِسا در اوکراین، کمک‌های غذایی در کشورهایی همچون یمن، اتیوپی، افغانستان و سوریه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این آژانس وابسته به سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که درگیری اوکراین بودجه مورد نیاز برای عملیات‌های این نهاد را تا ۲۹ میلیون دلار (نزدیک به ۲۶ میلیون یورو) ماهانه افزایش خواهد داد. این برنامه که پیشتر نیز با بحران مالی روبرو بود، وادار شد تا در اوایل سال جاری میلادی، کمک‌ها در چند کشور را متوقف کند.

افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ در این کشور اروپای شرقی، تاثیر مستقیمی بر قیمت سوخت و در نتیجه پیچیده‌تر شدن مسائل لجستیکی و حمل‌ونقل برنامه جهانی غذا دارد. برایان لندر معاون بخش "عملیات اضطراری برنامه جهانی غذا" می‌گوید: خشونت مسلحانه و کمبود سوخت، ما را از ارسال کمک به شمال اتیوپی باز داشته است.

بر اساس گزارشی که این نهاد در ماه فوریه منتشر کرد، بیش از ۴۰ هزار نفر در منطقه درگیری تیگرای با وضعیت فاجعه غذایی مواجه هستند. (بدترین سطح طبقه‌بندی برنامه جهانی غذا در اندازه‌گیری بزرگی شرایط اضطراری)

به گفته این سازمان، ۱۳.۵ میلیون تن گندم و ۱۶ میلیون تن ذرت در روسیه و اوکراین به دلیل بسته شدن بنادر و رکود تجارت غلات روسیه به موجب تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو، بلوکه شده‌اند. هزینه‌های حمل‌ونقل مواد غذایی نیز چند برابر شده است و پرداخت حق بیمه خطر جنگ تا سقف ۲۷۱ هزار یورو در هر طرف بدا و مقصد را نیز شامل می‌شود.

یمن که پیش از جنگ اوکراین نیز با بحران انسانی شدیدی روبرو بود، به لحاظ کمک‌های غذایی متحمل بیشترین آسیب خواهد شد. جیره غذایی ۱۳ میلیون نفر از مردم یمن که از این طریق به دستشان می‌رسید، به شدت به محموله‌های متوقف شده بستگی دارد.

فقدان غلات روسی، هزینه‌های برنامه جهانی غذا را که قبلا نیز با کسری بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری (حدود ۸۱۶ میلیون یورو) در این کشور مواجه بود، افزایش می‌دهد. این برنامه پیشتر مجبور به کاهش تدریجی کمک‌ها شده بود و هشت میلیون نفری که قبلا یک سبد غذایی ماهانه دریافت می‌کردند، اکنون باید به تحویل هر دو ماه یکبار بسنده کنند.  

به گفته این سازمان، این وضعیت در کشورهایی مانند اتیوپی، افغانستان، سوریه و سودان نیز تکرار می‌شود. مناطقی که افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت همچنان بحران‌های انسانی وخیم‌تری را رقم خواهد زد.

برنامه جهانی غذا در حالی از عدم آمادگی این نهاد به موجب بودجه مالی ناکافی برای مواجهه با پیامدهای غذایی بحران اوکراین خبر می‌دهد که پیش از این درگیری نیز هشدار داده بود که سال ۲۰۲۲، سال فاجعه‌باری خواهد بود، چرا که بیش از ۴۴ میلیون نفر در ۳۸ کشور جهان در آستانه قحطی قرار دارند.

به گفته برایان لندر، ۲۸۳ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۲۲ به کمک غذایی نیاز خواهند داشت. به منظور ارائه کمک‌های غذایی به این جمعیت حدود ۳۵ میلیارد دلار مورد نیاز است و ما تنها نیمی از این بودجه را در اختیار داریم. با جنگ اوکراین، سه میلیون پناهجوی اوکراینی نیز به این جمعیت اضافه می‌شوند.  

به نوشته ال پائیس، اگرچه به گفته لندر، "غذا یک حق اساسی است که همه باید به آن دسترسی داشته باشند"، سناریوی کنونی با دیدگاه او در تضاد است. در دسترس بودن غذا نیز در بحبوحه درگیری به سلاحی تبدیل شده و ارتباط مستقیمی بین جنگ و گرسنگی ایجاد می‌کند.

سازمان خواربار ملل متحد (فائو) در گزارشی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ۳۰ درصد از محصولات اوکراین به دلیل تأثیر جنگ قابل کشت نیست. علاوه بر این، زنجیره‌های تامین در این کشور در حال فروپاشی است.

ال پائیس در پایان می‌نویسد: اینکه کشورهایی که بیشتر تحت تأثیر گرسنگی قرار گرفته‌اند، با جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند، تصادفی نیست. وضعیتی که کار بشردوستانه برنامه جهانی غذا را دشوارتر می‌کند. لندر در پایان، دیپلماسی را به عنوان عنصر اصلی متوقف کردن بحران اوکراین دانسته و می‌گوید: در پس همه این‌ها، گفتگوی سیاسی مهم است. بدون پیشرفت روابط میان دولت‌ها و بازیگران این درگیری، بحران انسانی همچنان بدتر خواهد شد و پاسخ به آن به طور فزاینده ای دشوارتر خواهد شد

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha