حذف ارز ترجیحی چقدر برای بورس مهم است؟ / با انتشار اخبار برجامی و یا حذف ارز ترجیحی گروه‌هایی مانند خودرو و بانک به سرعت واکنش نشان می دهند

کارشناس بازار سرمایه گفت: طی دو سال گذشته به قدری این خبر تکرار شده اما به مرحله اجرا نرسیده که سهامداران دیگر نسبت به این موضوعات واکنشی نمی دهند. حتی اگر شاهد واکنشی در گروه های مربوطه باشیم در کلیت بازار اتفاقی رخ نمی دهد و وضع به همان شکل سابق باقی می ماند.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ مذاکرات برجامی، جمع بندی لایحه بودجه ۱۴۰۱و حذف ارز ترجیحی از موضوعات داغ این روزهاست که کمابیش سهامداران ناامید از وضع بازار نسبت به تغییرات مثبت این موضوعات چشم بسته اند.  به نظر می رسد حذف ارز ترجیحی به طور جدی مورد بحث قرار گرفته است. در روز گذشته نیز نمایندگان مجلس طی یک جلسه غیر علنی با حضور نمایندگان سپاه، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و دیگر دستگاه های مربوطه برگزار و به بررسی این موضوع پرداختند.  سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص نتیجه جلسه غیرعلنی روز گذشته گفت: دولت اعلام کرد که آمادگی لازم برای تامین معیشت اقشار کم درآمد جامعه در صورت حذف ارز ترجیحی را دارد منتها تاکید نمایندگان مجلس بر این است که هرگونه تصمیم گیری درخصوص ارز ترجیحی به گونه ای باشد که معیشت مردم به ویژه نظام حمایتی برای دهک های پایین و اقشار کم درآمد جامعه را با مشکل مواجه نکند و معیشت آنها تضمین شود. همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ نیز در این باره گفت: ناچار به حذف ارز ترجیحی هستیم. تبعات منفی استمرار پرداخت ارز ترجیحی بیشتر از حذف آن است، چون دولت برای تأمین آن ارز از بازار آزاد گرفته که نتیجه آن افزایش حجم نقدینگی و پیامدهای تورمی است. در ادامه به بررسی این موضوع و اهمیت این خبر برای بازار سرمایه پرداختیم:

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص حرف ارز ۴۲۰۰ تومانی و بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به قدری اخبار حذف ارز ترجیحی مطرح شده اما به سرانجامی نرسیده که دیگر افراد نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهند و تاثیر آن از دست رفته؛ همان طور که می بینیم واکنش بازار سهام نسبت به اخباری همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا موضوع مذاکرات وین و برجام در حد یک الی یک روز و نیم است.

صادقی بیان کرد: در حقیقت تاثیرات اخبار مثبت بر روی بازار سهام بسیار کوتاه مدت شده و اثر مثبت آن بیش از یک الی دو روز دوام نمی آورد و سپس به حالت قبل باز می گردد. اگر این طرح به طور کامل اجرایی بشود می توانیم تاثیرات بیشتری را در بازار ببینیم اما بازهم این تغییر نمی تواند آنچنان تکان دهنده باشد.

وی تاکید کرد: با انتشار اخبار مثبتی همچون توافقات برجامی و یا حذف ارز ترجیحی گروه‌هایی همانند خودرو و بانک به سرعت واکنش نشان می دهند. صنایعی که دیگر از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره مند نمی شوند، تغییراتی در سودآوری و ترازنامه‌هایشان ایجاد می شود اما واکنش گروه‌های آنها در بازار کوتاه مدت است. طی دو سال گذشته به قدری این خبر تکرار شده اما به مرحله اجرا نرسیده که سهامداران دیگر نسبت به این موضوعات واکنشی نمی دهند. حتی اگر شاهد واکنشی در گروه های مربوطه باشیم در کلیت بازار اتفاقی رخ نمی دهد و وضع به همان شکل سابق باقی می ماند.

کارشناس بازار سرمایه درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه اصطلاح "با شایعه بخر و با خبر بفروش" در بازار سهام رایج است. به نظر شما این فرمول و رفتار متناسب با شرایط فعلی است؟ پاسخ داد: این اصطلاح در بازارهای مالی صدق می کند اما اخبار مربوط به ارز ترجیحی دیگر کشش ندارد و بازار پیش تر به ابهامات آن واکنش نشان داده است. فکر می کنم اگر به اجرای کامل نیز برسد اثری موقت و بسیار کوتاه مدتی خواهد داشت و حتی نمی توان بر اثرگذاری آن در بازار برای دوره میان مدت حساب کرد. در گذشته چنین نبود و حدود سه سال قبل با فراگیری شایعات بازار و یا گروه خاصی حدود ۵ روز سبزپوش می شدند اما با توجه به حال و روز بازار فکر نمی کنم اخبار و شایعات بیش از یک روز و نیم دوام داشته باشند و اصطلاحا دیگر جواب نمی دهد. اگر کسی طبق این سازوکار معامله کند با زیان مواجه می شود.

وی تصریح کرد: بازار همچون سال های قبل نرمال نیست. اگر سهامداری با این شرایط فعلی بازار هم متمایل به نوسان گیری است نباید بیش از ۲۰ درصد از سرمایه خود را درگیر کند و ۸۰ درصد مابقی را باید طبق اصول مدیریت سرمایه و تعیین حد سود و ضرر نگهداری کند.

صادقی در پایان این گفت‌وگو خاتمه داد: حدود یک ماه به پایان سال مانده و دیدگاه صعودی نسبت به بازار ندارم. گمان می کنم روند بازار به همین شکل باقی بماند. حجم معاملات بسیار پایین بوده و در روزهای آینده با موضوع تسویه اعتبارات کارگزاری ها نیز رو به رو می شویم که این موضوع نیز به خود خود می تواند باعث تشدید فشارهای فروش شود.

۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
کد خبر: 25375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha