رفتارهای عجیب بازار سرمایه در روزهای اخیر/ سهامداران با فیلترنویسی معامله می‌کنند/ نقش تحلیل بنیادی کمرنگ شده است

مدیر عامل سبدگردان آتیه توکام گفت: به طور کلی گمان می کنم بازار سرمایه تا پایان سال به همین شکل باقی بماند؛ اینکه گفته می شود بازار در اسفندماه سبز است، گفته اشتباهی بوده و به غیر از سال ۹۸ و ۹۹ هیچگاه در اسفند ماه بازار خوبی را نداشتیم چراکه حدود ۷۳ کارگزاری‌ تسویه اعتبار دارند و این موضوع بر بازار اثر مستقیمی می گذارد. هرچند که باید گفت امسال اعتبار سنگینی در بازار وجود نداشت و فکر نمی کنم مشکلی از این بابت برای بازار سهام به وجود بیاید.

حسین ارجلو کارشناس بازار سرمایه و مدیر عامل سبدگردان آتیه توکام در گفت‌وگو با زهرا فعله‌گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه در روزهای اخیر رفتارهای عجیبی از خود نشان داده است. به طور سنتی بازار یک روز پیش از تعطیلی سبزپوش می‌شود اما روز بعد از تعطیلات مجددا با بازاری بی رمق مواجه خواهیم شد. به طور مثال در روز چهارشنبه در خودرویی‌ها و پالایشی‌ها رنج مثبت کشیده شد و شاهد حرکت صعودی آنها با پایانی مثبت یک و آخرین قیمت مثبت ۴ بودیم اما پس از اتمام تعطیلی و در روز شنبه در همان دقایق ابتدایی بازار معاملات حدود منفی ۲ الی ۳ درصد منفی را تجربه کردند.

مدیر عامل سبدگردان آتیه توکام در تکمیل سخنان خود افزود: برخلاف تصور عموم، این واکنش‌ها ارتباطی با حرکات سهامداران حقوقی ندارد و در این موضوع عمدتا سهامداران حقیقی اثرگذار بودند. به نظر می رسد که پارامترهای تحلیلی کمی جا به جا شده است چراکه گفته می شود برای خرید سهم تحلیل بنیادی در اولویت قرار دارد و با تحلیل تکنیکال نیز نقطه خرید مشخص می‌شود. در این بین برای رصد بازار نیز می توان از فیلتر نویسی بهره برد اما اکنون کاملا این سلسله مراتب برعکس اتفاق می‌فتد؛ به بیان دیگر سهامداران با استفاده از ابرازهای فیلترنویسی نمادی که دارای تحرکات مثبت است انتخاب کرده و آن را خریداری می کنند. سهامداران با شتاب به سوی سهمی که با رنج مثبت مواجه شده، ورود می‌کنند و در روز بعد اگر اتفاقی مشابه در آن رخ ندهد از نماد خارج و آن را به فروش می رسانند.

وی درخصوص پرسشی مبنی بر اینکه آیا ابهامات بازار و برجام بر نبود ثبات بازار تاثیرگذار بوده است؟ پاسخ داد: ابهامات بازار و قطعی نتایج نبودن مذاکرات وین باعث می شود تا نقدینگی جدیدی به بازار وارد نشود اما مدل معاملاتی که در روزهای اخیر شاهد بودیم کاملا به رفتارهای اشتباه سهامداران مربوط است. متاسفانه تحلیل در بازار کمرنگ شده و فعالان بازار به ارزش دارایی خود توجهی ندارند. به عبارتی فرد خریدار و یا فروشنده نمی داند دارایش ارزنده بوده و یا خیر و صرفا به مثبت و منفی های آنی و روزانه توجه دارند و استفاده ابرازهای فیلترنویسی مشهود است.

ارجلو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیش بینی بازار سهام، گفت: به طور کلی گمان می کنم بازار سرمایه تا پایان سال به همین شکل باقی بماند؛ اینکه گفته می شود بازار در اسفندماه سبز است، گفته اشتباهی بوده و به غیر از سال ۹۸ و ۹۹ هیچگاه در اسفند ماه بازار خوبی را نداشتیم چراکه حدود ۷۳ کارگزاری‌ تسویه اعتبار دارند و این موضوع بر بازار اثر مستقیمی می گذارد. هرچند که باید گفت امسال اعتبار سنگینی در بازار وجود نداشت و فکر نمی کنم مشکلی از این بابت برای بازار سهام به وجود بیاید.

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 25151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha