برجام بازار سهام را تکان می‌دهد؟/افت دلار تا ۲۰ هزار تومان دور از ذهن نیست/فنر بازار سرمایه هر روز فشرده تر می‌شود/ باید دید دولت‌مردان چه تصمیمی برای آینده بازار اتخاذ می‌کنند

عضو هیات مدیره کارگزاری آتی ساز بازار گفت: با توجه به ریزش‌های عمیقی که بازار سهام داشته، موضوع برجام می‌تواند مفید و به نفع بازار باشد و در این میان نمادهای ریالی انتفاع بیشتری می‌برند. طی دوره یک سال و نیمه اصلاح بازار سرمایه قیمت نمادها حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد ریزش داشته و حتی در بعضی از موارد نمادها کمتر از کف قیمتی تاریخی خود معامله می‌شوند.

حمید شانه ای عضو هیات مدیره کارگزاری آتی ساز بازار و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: با اصلاحی که بازار سرمایه پشت سر گذاشته، برجام می تواند تاثیرات مثبتی را به وجود بیاورد و منجر به بهبود شرایط و عملکرد صنایع فعال شود. البته ذهنیتی در بازار وجود دارد که اگر توافقی شکل بگیرد، بازار سهام مجددا با ریزش رو به رو مواجه می‌شود اما گمان می کنم این تفکر و بینش صحیحی نیست؛ حتی تحقق این موضوع می تواند مانعی برای تداوم روند نزولی فعلی شود.

شانه ای ادامه داد: نمادهای بازار سرمایه به دو دسته دلاری و ریالی محور تقسیم می شوند. در خصوص نمادهای دلاری همچون صنایع پتروشیمی که با رشد دلار تا سی هزار تومان رشد خوبی را پشت سر گذاشتند؛ با شکل گیری برجام انتظار اصلاح ۱۵ الی ۲۰ درصدی نمادهای دلاری محور و شرکت‌هایی که از درامدهای صادراتی برخورارند، وجود دارد.

عضو هیات مدیره کارگزاری آتی ساز بازار تشریح کرد: احتمال اینکه نرخ دلار بعد از توافقات وین تا ۲۰ هزار تومان افت کند وجود دارد. البته اگر توافق‌ها همه جانبه و کامل باشد و معطوف و منوط به شرط‌ها و بندهای مختلف نشود. به طور طبع صنایع صادراتی که درآمد و سودآوری آنها رابطه تنگاتنگی با نرخ ارز دارند، از توافقات مذاکرات وین تاثیر می‌گیرند و امکان اصلاح در آنها وجود دارد. اکنون دلار در صرافی ملی حدود ۲۳ الی ۲۴ هزار تومان معامله می‌شود و افت آن تا ۲۰ هزار تومان دور از ذهن نیست.

وی مطرح کرد: در مقابل سهامی که همبستگی چندانی با نرخ دلار ندارد، با توافق‌های برجامی، بازدهی بهتری پیدا خواهند کرد و میزان فروش آنها افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت با نتیجه بخش بودن مذاکرات وین صنایع ریالی می‌توانند قراردادهای خارجی داشته باشند و از این موضوع منتفع شوند؛ به طور نمونه در چنین شرایطی خودویی‌ها، شرکت‌های مواد غذایی و غیره به راحتی می توانند گردش مالی داشته باشند. بحث گردش مالی یکی از مهمترین دغدغه‌ گروه‌های ریالی محور است.

عضو هیات مدیره کارگزاری آتی ساز بازار بیان کرد: به طور کلی گمان می کنم با توجه به ریزش‌های عمیقی که بازار سهام داشته، موضوع برجام می‌تواند مفید و به نفع بازار باشد و در این میان نمادهای ریالی انتفاع بیشتری می‌برند. طی دوره یک سال و نیمه اصلاح بازار سرمایه قیمت نمادها حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد ریزش داشته و حتی در بعضی از موارد نمادها کمتر از کف قیمتی تاریخی خود معامله می‌شوند، بنابراین با توجه به ارزندگی سهام با بهبود روابط خارجی شرایط بهتری رقم می‌خورد.

شانه ای گفت: فنر بازار سرمایه هر روز فشرده تر می‌شود و باید دید که دولت‌مردان چه تصمیمی برای آینده اقتصادی و بازار اخذ می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند پیش از مشخص شدن تکلیف برجام اقدام به معامله نکنند. با بازگشت اطمینان و ثبات طور حتم نقدینگی به بازار ورود می‌کند.

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 25100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha