سه منبع مالی برای تحقق رشد ۸ درصدی در اقتصاد ایران/بدون توجه به زیرساختها، هدف گذاریها در حد خط خطی کردن کاغذ باقی می ماند/شرایط کشور، برای سرمایه گذاری جذاب نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: برای اینکه اقتصادی مثل ایران به رشد ۸ درصدی برسد و این رشد به صورت مداوم وجود داشته باشد، نیازمند سرمایه گذاری چند صد میلیاردی طی یک یا دو دهه در اقتصاد ایران هستیم، در غیر این صورت هدف گذاری رشد ۸ درصدی در حد حرف و خط خطی کردن کاغذ باقی می ماند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، درحالی که کشورهای توسعه یافته وکشورهای در حال توسعه به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی برای ثبت رشدهای بالاتر در اقتصاد خود هستند، خبرها حاکی از آب رفتن یا منفی شدن رشد اقتصاد ایران است. نوسانات شاخص های مختلف اقتصادی و تنش های سیاسی و بین المللی از جملعه مهمترین دلایلی است که منفی شدن رشد اقتصادی را دامن زده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی تحلیلی دارد بر چرایی منفی شدن رشد اقتصاد ایران.

 مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادار اقتصاد به دلایل منفی شدن سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران و تبعات آن اشاره کرد و گفت: آمارها بیانگر آن است که طی چند سال اخیر، نرخ سرمایه گذاری منفی شده است. به بیان بهتر، نه تنها سرمایه گذاری جدیدی در اقتصاد ایران صورت نگرفته، بلکه سرمایه گذاری های قبلی نیز از دور خارج شده اند. این موضوع منجر به منفی شدن نرخ سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۰ در اقتصاد ایران شده است.

وی با بیان اینکه منفی شدن نرخ سرمایه گذاری قابل پیش بینی بود، گفت: قابل پیش بینی بود که با وجود تحریم ها و عدم سیاست گذاری های درست و اصولی در اقتصاد نرخ رشد سرمایه گذاری منفی می شود. سیاست های اصولی که می توانست علاوه بر جلوگیری از فرار سرمایه های داخلی، سرمایه های خارجی را جذب کند اما به دلایل مختلفی در سال جاری نرخ سرمایه گذاری منفی بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص هدف گذاری رشد اقتصادی که سالهاست از سوی مسوولین بیان می شود، گفت: رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران خبر جدیدی نیست، چرا که سال های سال است که دولت های مختلف رشد ۸ درصدی برای اقتصاد ایران را در نظر داشته اند. رشدی که رد پای آن در تدوین برنامه های پنج ساله و در چشم انداز بیست ساله به شدت مشهود است، اما رشد مورد نظر محقق نشده است. البته هنوز هم بر رسیدن به رشد ۸ درصدی بدون فراهم کردن زیر ساخت های تحقق آن اصرار داریم، نمونه آن لحاظ کردن رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم است که باز هم مسوولین روی رسیدن به این رقم به عنوان رشد اقتصاد ایران تاکید دارند.

حریری مولفه های لازم برای رشد ۸ درصدی را عنوان کرد و در این باره، گفت: برای اینکه اقتصادی مثل ایران به رشد ۸ درصدی برسد و این رشد به صورت مداوم وجود داشته باشد، نیازمند سرمایه گذاری چند صد میلیاردی طی یک یا دو دهه در اقتصاد ایران هستیم، در غیر این صورت هدف گذاری رشد ۸ درصدی در حد حرف و خط خطی کردن کاغذ باقی می ماند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران وچین دسترسی و وجود سه منبع مالی برای رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران را عنوان کرد و گفت: در صورتی رشد ۸ درصدی در اقتصاد ایران محقق می شود که سه منبع مالی در دسترس باشد. منبع اول برای چنین سرمایه گذاری، مشارکت سرمایه های داخلی در اقتصاد کشور است. منبع دوم مساعد سازی شرایط برای ورود سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و سومین منبع سرمایه  گذاری خارجی.

حریری با توضیح اینکه چه شرایطی برای ورود سه منبع مالی به اقتصاد کشور باید فراهم باشد، گفت: منابع مالی ذکر شده تنها زمانی به اقتصاد ایران تزریق می شوند که محیط کسب و کارایران جذاب شود، در حالی که محیط کسب و کار ما سال هاست جذابیت خود را از دست داده است. با وجود رتبه پایین کسب و کار ایران در بین کشورهای مختلف جهان نمی توان امیدوارانه از رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد سخن گفت.

رئیس اتاق بازرگانی در این باره افزود: طی دو دهه اخیر رتبه کسب و کار ایران در بین بسیاری از کشورهای جهان که در این موضوع مورد ارزیابی قرار می گیرند، سه رقمی بوده است. نرخ رقابت پذیری و شفافیت درایران بسیار پایین است. براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بین المللی شفافیت، شاخص رشد فساد در ایران در بین ۱۸۴ کشور رقم ۱۵۵ را به خود اختصاص داده است. با مولفه های ذکر شده که از مهمترین شاخص ها برای جذب سرمایه است نمی توان امیدوار بود رشد اقتصادی ایران به ۸ برسد، لذا از جنبه های مختلف محیط برای سرمایه گذاری آماده نیست.

مجید رضا حریری فعال اقتصادی در خصوص اینکه برای جذب سرمایه گذاری خارجی دو دیدگاه متفاوت به منظور بهبود فضای کسب و کار ارائه می شود، گفت: برخی از کارشناسان بر این باورند که باید فضا برای ورود سرمایه های خارجی به کشور بازشود. در صورت ورود سرمایه های خارجی به کشور، خود به خود محیط کسب و کار براساس مولفه های اقتصادی که باید در بازار و در تولید رعایت شود، بهتر می شود. این دسته از تحلیلگران براین باورند که براساس حضور سرمایه های داخلی و خارجی مولفه هایی چون نرخ رقابت پذیری، نرخ فساد، نرخ آزاد سازی اقتصاد، نرخ شاخص محیط کسب و کار، شاخص ادراک فساد اصلاح می شود. در حالی که دسته دوم معتقدند در وهله اول باید محیط کسب و کار و سایر مولفه های مهم در جذب سرمایه آماده شود تا راه برای سرمایه گذاری باشد شود. قطعا هر دو موضوع جای بحث دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین فقدان ثبات اقتصادی وسیاسی را عامل منفی شدن رشد اقتصاد ایران خواند و در این باره افزود: شرایط امروز کشور به دلیل سیاسی و اقتصادی، برای سرمایه گذاری جذاب نیست. علاوه بر تحریمها که مشکلات را افزایش می دهد، عدم ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی از یک سو و تغیر دائمی قوانین با رویکردهای مختلف در دولتها هر گونه جذابیت سرمایه گذاری دراقتصاد ایران را می گیرد. در حالی که الگوی پیشرفت کشورهای منطقه و همسایه ایران مثل ترکیه، آذربایجان، گرجستان و...بهبود فضای کسب و کار و ثبات سیاسی و اقتصادی بوده است. در حالی که بنا به دلایل یاد شده یکی از مشغله های دائمی ذهنی ما نگرانی بابت خروج سرمایه های فعلی از کشور است.

حریری در این باره تصریح کرد: به بیان بهتر امروز باید نگران خروج سرمایه های داخلی باشیم، ورود سرمایه های خارجی فعلا در مرحله بعدی اهمیت قرار دارد. در طی دو سه دهه اخیر سالانه به طور مستقیم حدود ۲ میلیارد دلار در اقتصاد ایران سرمایه گذاری شده در صورتی که فرار سرمایه بالای ۶ میلیارد دلار بوده است! یعنی ۳ الی ۴ برابر سرمایه های خارجی جذب شده، سرمایه داخلی از کشور فرار می کند. تا زمانی که محیط کسب و کار امن نشود. ثبات به سیاست خارجی و اقتصاد ایران بازنگردد نه تنها نمی توان منتظر ورود سرمایه های خارجی شد، بلکه دامنه فرار سرمایه ها از کشور نیز بیشتر می شود، لذا چشم اندازی برای تحقق رشد ۸ درصدی نمی توان متصور شد.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 25064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha