خبر حذف ارز ۴۲۰۰ بازار را صعودی کرد/هیچگاه سهامداران حقوقی نمی‌توانند بازار را پایین بکشند/ بازار بسیار کـــم حجـــم است

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آگاه گفت: در حال حاضر بازار خبر محور است و به عبارت دیگر در چنین حالتی باید اخبار مثبت به طور مداوم به بازار تزریق شود و تحولات بنیادی نیز شکل گرفته و از جو مثبت به وجود آمده، حمایت کند. در حقیقت جریان نقدینگی به قدری زیاد نیست که بتواند به تنهایی یک روند صعودی را به وجود بیاورد و پیش‌بینی می‌شود شاخص کل در کوتاه مدت در حوالی ۱.۴ میلیون واحد توقف داشته و سهام دست به دست شود.

مهرزاد منتظری مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آگاه و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سرمایه در روزهای آخر هفته جاری روند مثبتی را داشت اما گمان می کنم شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد یک توقفی را داشته باشد و پس آن می‌توان بررسی کرد که آیا امکان به وجود آمدن موج صعودی قوی‌تری را خواهیم داشت و یا خیر.

منتظری ادامه داد: علت اصلی روند صعودی که در دو روز گذشته مشهود بود را تاثیر ریزش شدید و خارج از قاعده بازار سهام در هفته گذشته می‌دانیم که بخاطر جوهای منفی بحث‌های بودجه‌ای، خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین انتشار اوراق به وجود آمد و با ترسی که به سهامداران وارد شد، فروشندگان بازار سرمایه نیز افزایش یافت.

وی اضافه کرد: البته سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر حمایت‌های ۱۰ بندی از بازار سرمایه و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  تاثیر بسیار زیادی بر صعودی شدن بازار سهام داشته و گمان می کنم انرژی این موج صعودی تا همان محدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد با نوسانی کمتر و یا بیشتر از این مقدار باشد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آگاه تشریح کرد: در حال حاضر بازار خبری است و به عبارت دیگر در چنین حالتی باید اخبار مثبت به طور مداوم به بازار تزریق شود و تحولات بنیادی نیز شکل گرفته و از جو مثبت به وجود آمده، حمایت کند. در حقیقت جریان نقدینگی به قدری زیاد نیست که بتواند به تنهایی یک روند صعودی را به وجود بیاورد و پیش‌بینی می‌شود شاخص کل در کوتاه مدت در حوالی ۱.۴ میلیون واحد توقف داشته و سهام دست به دست شود. اکنون نمی‌توان پیش‌بینی و یا خوش‌بینی نسبت به روند صعودی به وجود آمده، داشت و در هفته آینده باید بررسی کرد که آیا شاخص کل در کانال مابین ۱.۳ الی ۱.۴ هزار واحدی نوسان می‌کند و یا پتانسیل رشد به مراتب بالاتری به وجود آمده است.

تحلیلگر بازار سرمایه در ارزیابی عملکرد سهامداران، مطرح کرد: فشار فروش عمدتا توسط حقیقی‌ها ایجاد می‌شود و هیچگاه سهامداران حقوقی نمی‌توانند بازار را منفی و یا به اصطلاح پایین بکشند و در تمام ریزش‌ها خروج نقدینگی حقیقی‌ها مشهود بوده است؛ حتی در مرداد ماه سال گذشته که بازار سهام سقوط کرد نیز سهامداران حقیقی اقدام به فروش کردند اما اکنون انتظاری که وجود دارد سهامداران حقوقی در کنار حقیقی‌ها خرید کنند و البته آنها نیز خریدار هستند اما به دلیل اینکه چشم انداز اقتصاد و بازار سرمایه روشن نیست، خریدهای حقوقی و حمایتی خیلی قوی شکل نمی‌گیرد.

منتظری بیان کرد: در واقع سهامداران حقوقی ترجیح می‌دهند حجم و مبلغی را که می خواهند وارد بازار کنند را به صورت پله‌ای باشد و با قدرت ورود نمی‌کنند که روند سهمی تغییر کند. فکر می‌کنم این رفتار آنها کاملا منطقی است و تا زمانی که حقیقی‌ها فروشنده باشند و یا جو پایداری در بازار شکل نگیرد این خرید آنها تغییری را به وجود نمی‌آورد. در حال حاضر بازار بسیار کم حجم بوده و در هفته‌های گذشته حدود ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان معامله شده است. این مقدار بسیار ناچیز است و امیدواریم که تصمیمات دولت مردان مبنی بر حمایت از بازار عملیاتی شود و شاهد رشد بازار سرمایه به جایگاه معقول و مطابق با ارزش واقعی خود باشیم.

۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 23227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha